Det var da positivt? Spørsmålet er kanskje hvor lett trekker den konklusjoner som er negative? Eller har man programmert den til å stort sett gi positive karakteristikker så folk ikke skal føle seg såret? Det ville på ingen måte overraske meg. De fleste liker ikke å lese negative ting om seg selv, så - er dette det den faktisk tolket, eller er dette den sensurerte lista? Og er det mulig for folk å finne ut av?
Og har den forskjellige filtre avhengig av om den tolker innleggene som politisk orienterte i retning av venstresiden eller høyresiden? Man kan tross alt lage mange fine artikler hvor man får en AI til å lage karakteristikker av politikere, men hva om listene i utgangspunktet gir forskjellig resultat basert på hvilke partier politikerne representerer fordi det er forutinntattheten skaperne hadde og lærte den opp til å replikere?
Jeg tror også at man har en viss bias i form av søppel inn, søppel ut. Dvs, er det min personlighet eller er det de to innleggene jeg skrev? Og hva hvis man matet den alt jeg skrev, inkludert de gangene jeg er irritert og oppfører meg kranglete? Jeg ville tro at den nok fikk ett noe mer nyansert bilde, som også inneholdt noen flere negative karakteristikker. Hvis den ikke gjorde det så ville jeg automatisk tenke at dette er den sensurerte lista, ikke en reell tolkning.
Det er punkt fire på lista her, empatisk og forståelsesfull, som jeg vil tro en del fort vil krangle på her, spesielt hvis jeg har kranglet med dem. Kunne sikkert hatt en diskusjon om det punktet alene
Men spørsmålet som er relevant er om dette en grei overflatisk tolkning av meg som skribent på dette nettstedet? Sure, kanskje. Men, sier det noe særlig som ikke alle kunne plukke opp automatisk ved å lese ett par av de lengre innleggene?
Framkommer vel ganske klart generelt at jeg har ett overordnet politisk syn om at folk bør kunne nyte rikdommen de skaper og at man ikke skal skade bedrifter ved å tvinge fram tapping av kapital. Men at forskjellene bør jevnes ut mellom generasjonene. Og at jeg misliker ideologier som bedømmer deg basert på gruppetilhørighet og ikke som individ. Jeg tror de fleste vil kunne plukke opp at jeg har holdninger i den retningen, og at det ikke krever noen form for avansert analyse å konkludere i den retningen.