Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Airthings

Rekker de å omstille seg til å ta nok av markedet?

Har så smått begynt å undersøke Airthings og vurderer inngang. Tester det ene produktet og må si jeg er imponert. Tenkte å skrive litt her fremover men først et spm: hvorfor så laber interesse her inne?

Tjener ikke pæeng

1 Like

Sant nok, men de er heller ikke priset særlig høyt - skarve 700mnok
q3 viser en økning i omsetning på ca 10mnok som gir en omsetning på ca 100mnok for kvartalet og pluss på driften (fra minus året før)
Grovt regnet

Edit : de har også en egenkapital over halve selskapets børsverdi

Noen som sitter på denne? Interessant selskap!

Hva er det mest interessante?

1 Like

Stadig nye samarbeidspartnere, innsiderkjøp i flere omganger i år som indikerer stor tro på selskapet og en god produktportefølje. Tror det foreligger god oppside her med dagens nivåer :slight_smile:

De sliter rett og slett med elendige tall i rapportene. Viser de at de får fart på salget og at de klarer å tjene penger så er det sikkert bra oppside.

Ikke pene tall som legges frem nei. Men så lenge selskapet gjør progresjon har jeg troen. Kursen reflekterer de negative tallene, men det er ikke uvanlig at en trend kan snu. :slight_smile: Ser på dette med optimistisk blikk.

Hvor store har innsidekjøpene vært i sum og i forhold til eksisterende beholdning?

Når det gjelder disse innsidekjøpene.

Geir Førre sitt investeringsselskap Firda As eier i overkant av 18% i Airthings og er største aksjonær, med aksjeverdi på ca 141,5mill.

Firdas fokus er oppstartseskaper og i motsetning til Førres tidligere måte å jobbe på så er ikke salg av virksomhetene en plan.
(I styret til Firda sitter Svindal, som også sitter i styret i Airthings.)

Jeg tenker at dette først og fremst må ansees som støttekjøp iht Firdas strategi for Airthings, enten for å sende signaler til markedet, eller for å posisjonere seg før en evt emisjon, salg eller annet tema i en kommende generalforsamling. Mulig snitter man bare nedover.

Det er altså ikke noen grunn til å hausse på bakgrunn av dette, men det er likevel positivt mener jeg, at man har seriøse eiere med ambisjoner for selskapet.

På bakgrunn av dette kan man også se på tallene. Det er en nedadgående trend og det er forståelig for de som har tapt penger her at begeistringen uteblir, men det er likevel interessant

1 Like

Hvorfor selger folk på 3,60 når prisen ligger på 3,90? Gi bort pengene sine rett og slett! 🤦🏻

Faller hver dag…. Hvorfor? For mange som vil begrense tapene sine og selger seg ut??

Er et ganske kult og nyttig produkt. Veldig fornøyd med min +. Savner integrasjon til Google/apple home.

Dog glad jeg ikke eier aksjer.

Airthings is pleased to announce that it has raised NOK 75 million in gross proceeds through the Private Placement of 23,437,500 new shares in the Company (the “Offer Shares”), at a price per Offer Share of NOK 3.20 (the “Offer Price”). The Private Placement took place through an accelerated bookbuilding process on 13 February 2023 with Carnegie AS as bookrunner and manager (the “Manager”). The net proceeds will be used to strengthen the Company’s financial position and for general corporate purposes. Completion of the Private Placement is subject to approval by an extraordinary general meeting of the Company, expected to be held on or about 9 March 2023. Delivery of the Offer Shares allocated in the Private Placement is expected to, in order to facilitate delivery-versus-payment, be made by delivery of existing and unencumbered shares in the Company already admitted to trading on Oslo Børs, pursuant to a share lending agreement entered into between the Company, the Manager and Firda AS. The Offer Shares delivered to the subscribers will thus be tradable upon announcement of the approval by the extraordinary general meeting. Following issuance of the Offer Shares, the Company will have an issued share capital of NOK 1,974,298.46 divided into 197,429,846 shares, each with a par value of NOK 0.01. In light of the current trading price of the Company’s shares on Oslo Børs, which is below the Offer Price, the Board has decided not to carry out a subsequent offering.

(DN)

Airthings økte tapene i 2022 – vil hente ny 75 mill. kroner i ny kapital
Luftrenseteknologiselskapet Airthings meldte fredag morgen om tall for fjerde kvartal og 2022.

Den ferske rapporten viser viser en omsetning på 35,4 mill. dollar for hele fjoråret, og et resultat før skatt på minus 13,7 mill. dollar.

Topplinjen økte dermed med rundt en million dollar, mens nærmere bunnlinjen økte tapene med drøyt fire millioner dollar.

Ved utgangen av året hadde selskapet en kontantbeholdning på 13,3 millioner dollar.

Samtidig med tallslippet går det også frem at selskapet vil hente 75 millioner kroner i ny kapital, gjennom utstedelse av nye aksjer.

Emisjonen er blitt fullt ut garantert av Firda as, som er kontrollert av styreleder Geir Førre og er største eier i Airthings, og A Management, som er styremedlem Aksel Lund Svindals selskap.

De to aksjonærene har forpliktet seg til å tegne aksjer for 50 mill. kroner, og har garantert for hele emisjonen til en tegningskurs på 3,2 kroner.

Airthings-aksjen avsluttet torsdagen til sluttkurs 3,79 kroner og stupte over 15 prosent ved handelsstart fredag morgen. Aksjen omsettes nå for rundt 3,2 kroner.

Spot on

1 Like

Nå er detektorne til Airthings i stand til å måle langt mer enn radon, feks fukt, flyktige stoffer i luften og CO2.
Men det er klart, har en null radon og topp moderne ventilasjonsanlegg med faste intervall for service og filterskift så trenger en ikke sjekke inneklima.

Men til orientering så varierer nivå på radon stort på få dager.

1 Like

Høres ut som de prøver å skape et behov som ikke er der i stor nok grad. Jeg holder meg unna, men jeg kan ta feil.

2 Likes

Ja jeg har målere fra Airthings og radon nivået svinger mye ja. Selv synes jeg det er greit å kunne følge med litt og ha mulighet til å lufte litt ekstra når nivået stiger (co2 eller radon). Nivået er ikke i snitt over anbefalt nivå så ser ikke helt behovet for store inngrep men derfor er det greit å kunne følge litt med.
Men selv om jeg synes det er fint å kunne følge med og liker forsåvid produktet tror jeg nok også jeg er en del av et ganske smalt marked. De fleste har nok større interesse av å kjøpe en av disse radon “puckene” som man sender til analyse etter noen måneder og får svar på om man bør gjøre noe eller ikke.

er ikke inne i aksjen, men som nevnt over her så følger jeg med litt. Hadde ambisjon om å skrive mer men det skjedde ikke.

Jeg er ganske overbevist om at selskapet kommer til å utvikle seg i en retning mot større bygg (skoler leilighetskomplekser etc.) der målingene sammenkobles med balanserte ventilasjonsanlegg slik at man har kontinuerlig tilpasset ventilasjon mtp inneklima og oppvarming . Radonmålinger osv i private hjem er utrolig betryggende, og produktene fungerer bra, men ser ikke helt at man skal klare å selge nok av disse… og er nok litt enig med Fellini.
time will tell