Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Horizons

Som flere sikkert har fått med seg så kommer Aker Horizons snart med en børsnotering , og de baker inn en god del i det nye selskapet og tenkte det bare er passende med en egen tråd.

Noen som har tanker eller synsing om hvordan en IPO eventuelt vil se ut? Minste kjøp, prising etc

Eller bare tanker rundt selskapet generelt, i disse grønne tider så regner jeg ikke med annet enn at det kommer til og få vind i seila

6 Likes

…ok,er det igjen AKSO man får aksjeutbytte…eller er det Aker denne gangen?

…eller kommer denne børsnoteringen separat på egenhånd inn på oslo børs?

Samtidig som Akers grønne arm Aker Horizon meldte om storkjøpet av Mainstream tirsdag morgen, ble det også opplyst at Akers eierpost i Rec Silicon blir overført til Aker Horizon. Aker Horizon skal som kjent børsnoteres. Rec Silicon-aksjen skjøt i været. Tirsdag steg den nesten 19 prosent, mens den i skrivende stund onsdag har steget nye tre prosent.—”

Euronext growth i første omgang, ikke Akso denne gangen men morselskapet Aker. Vet ikke om man får utbytteaksjer :slight_smile:

1 Like

Noen som hørte på callen kl 19 idag onsdag 20 januar?

Ingen utbytte aksjer, men får eksponering via Aker. Børsnotering via euronext, på Oslo børs innen 12mnd.
Oppkjøpet er vel ca priset inn i Aker nå, men fortsatt ca 20% nav rabatt i Aker. (påtide at denne rabatten forsvinner imo!)

Skal vi se, har ikke oppdatert mine regneark da det virker som excel er bugged. Men litt kjapp hoderegning, så er prisen 19 milliarder + premium synergi av oppkjøpet og verdsetting hydrogen + supernode, + cash injection.
Tipper du må være i nær krets av Røkke for å kjøpe, så vi dødelige må vente til notering.

1 Like

De 19 milliardene er Aow og Acc?

ACC, AOW, Rec + Mainstream oppkjøpet ble verdsatt til ca 9.5? Aker eier 75%.

Men så har det som mange nevner, har det straffet seg å regne på ting i det siste :smiley:

Så 7 milliarder ca. For det du nevner her. Hvor kommer de restrerende 12 fra?:slightly_smiling_face: (gitt at jeg forstår deg rett)

Hvor finner dere eierandelene i de ulike selskapene?

Ligger i Aker raporten, dette er fra Q3 hær ser du eierskapet til Aker i de div selskapene.
Men du tar mcap på AOW og ACC, delt på eierskapet til Aker som er 51%. Så er det teoretisk verdi, men så skal de som tegner seg i emisjon ha en rabatt som oftest.

1 Like

Supert!:+1:

Antar at det er en fordel at hydrogen IPOen noteres senere. Kan være litt “skjulte” verdier der som ikke synliggjøres helt ennå.

1 Like

Ja, fordi du må gi de som tegner seg i emisjon en gulrot. Går ikke kursen opp etter notering, blir det vanskeligere å hente penger i framtiden.

Men husk at Røkke er flink til å berike seg selv, så om hvor det lønner seg å sitte posisjonert vet vi ikke. Det vil tiden vise :slight_smile: Lykke til!

Regner med det blir som Aow og ACC, slik at Røkke/Aker får billigst mulig inngang. Pumpet opp blir den uansett, så det er ikke noe å stusse på :slight_smile:

Ja åpenbart, men aksjonærene i selskapene hans har jo til de grader tatt del av reisen det siste året. Han hylles jo stort sett av alle nå😂

En forenklet due diligence av IPO når den kommer kan nok lønne seg. Kan vi forvente noe i område 20 milliarder?

Nav rabatt :joy:

hvordan funker det med notering via euronext, og vil det bli noe min. buy for de som er først ut, noen har jo feks cap på 100k€ eller rundt 1 mill + - - hvor lenge før en notering kommer den slags info ?

vil denne bli tilbudt oss vanlige småinvestorer? eller må man ut med 100` euro for å tegne?

det var litt dette jeg lurte på også, samt input fra noen som har vært med i en slik IPO før, feks får man tilgang via Nordnet eller Pareto iom at den går via Euronext eller må man ha noe spesiell konto , har aldri vært med på noe sånnt før.

Mest sannsynlig det siste og da er det Røkke med kompiser som står først i køen :slight_smile: Det var det når Aow og ACC hentet penger før notering også :slight_smile:

100k euro

ja men si man har 100k€ hvor henvender man seg da? er det bare å ringe til nordnet å si få meg inn eller må man via via ?

Da må du nok vente til notering blir annonsert. Da må du ta kontakt med meglerhusene som tar jobben for noteringen.

2 Likes