Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Horizons

Er enig i ACC, den ser jo veldig bra ut i teknisk analyse også…

1 Like

Jeg skjønner ikke AKH helt. Har de satset kolossalt på noe stort, tungt og dyrt som var ren skivebom ? Vind prosjekter de sliter med? Hvor lenge kan Røkke leve med at selve paraply/morselskapet nærmest blir latterliggjort på børs, noe vil skje ?
Btw Innen vind satse jeg bare på Edda Wind for de får service kontrakter der det faktisk er store offshore vind prosjekter :slight_smile: Bedre det enn å være eksponert mot noen som planlegger noe som kanskje aldri blir noe av(generelt offshore Wind relatert, ikke AKH spes)

Tror de er stuck i mainstream i Chile som selger energien med tap såvidt jeg har skjønt det?

Mainstream has built wind & solar plants in parts of the country where there is plenty of wind & solar power and limited demand. Based on these facilities, they have committed to delivering power to clients in other parts of the country and throughout the day, not just when the wind is blowing and the sun is shining. Mainstream is supplying this power by purchasing it in the spot market in the client’s price area, while selling the power that its wind and solar plants are producing in their own price areas, where capture prices are extremely low. Electricity prices in demand centers, however, have been relatively high, leading to large losses for Mainstream; EBITDA has averaged EUR -45m over the past five quarters, meaning EBITDA-margin of -110%, whereas you would normally expect margins of ~80% for operational solar/wind assets.

Tror AKH må selge seg ut helt av dette mainstream og ta et stort tap før man kan se på selskapet som investerbart:

The best-case may be if Mainstream is somehow able to walk away from, or renegotiate the PPAs, or if the Chilean power system is restructured entirely. However, this is not a bet we believe investors should take. In a Bloomberg article published one month ago, unnamed officials stated that the Chilean Government will not offer specific rescue measures for troubled renewable firms in the short term.

2 Likes

Om ikke annet så er den jo interessant i kraft av at den har falt så mye.

" Selv om Mainstreams verdi kanskje er lavere enn da Mitsui gjorde sin milliardinvestering i selskapet i fjor, er Mainstream neppe null verdt. Og statsingene på hydrogen og ammoniakk er vel heller ikke null verdt. Og i Aker Carbon Capture, hvor Aker Horizons eier aksjer verdt 3,8 milliarder kroner, er veksten i ferd med å komme for alvor.

Man må nok være litt tålmodig, men det har kanskje ikke vært et bedre tidspunkt å kjøpe Aker Horizons-aksjen på."

Jeg tror mye av denne elendigheta, og negative analytikere har beredt grunnen for et “gulv” i kursen nå. Det er jo ikke Breaking News lenger noe av det vi tar frem her.
"Kjøp de som har vært upopulære lenge nok til prisen er rabattert, men solide nok til å komme tilbake… " (?)
Ikke godt å si…

1 Like

Nederste “kapittel” i denne meldingen fra selskapet vekket min interesse, det skal bli spennende å se kursutvikling når det endelig kommer en gladmelding…!

1 Like

Jeg ser på DN Investor at de 10 største eierene sitter på ca 75% av totalen. Om disse sitter stille, så utgjør jo de nevnte shortposisjoner på ca 1% av totalen tilsvarende ca 4% av aksjer i fri flyt. (Tenker jeg rett?)
Det kan bli trangt for de to short selgerene med ca en halv prosent hver (altså ca 4 % av aksjer i fri flyt) å dekke seg inn om det kommer nyheter som gir et ordentlig løft, eller snur trenden til oppadgående, da kan det nok skje mye på kort tid.

Tiden går også fort, om noen år er det forhåpentligvis produksjon i fabrikken på Rjukan og fabrikken i Narvik, store anlegg med sol- og vind i Afrika i tillegg til anlegg på havet.
For ikke å snakke om verdi og kontantstrøm fra eier andelen i ACC.
Når dagens rentenivå er på vei ned igjen og kontantstrøm nærmer seg fra alle prosjekter som er under arbeid, da vil nok aksjekursen være noe helt annet enn i dag.
Hva skjer når short selgerene ønsker / må dekke seg inn igjen…?
Det blir spennende å se! :slight_smile:

https://www.dn.no/energi/aker-horizons/kjell-inge-rokke/aker-horizons-langivere-i-kriserammede-chile-prosjekter-godtar-redningsplan/2-1-1527898?fbclid=IwAR24xyj77pYEuwldimrNRUiWghoduS7qOCdRFchmFj20aAZjmkQ_IUe7ucU_aem_AWHYGs7VW802oIb0LNOA6YM33gIXqt7rybjslryNevlZDwi9yGBVNcoLJ-RwGtQ_NNE

https://newsweb.oslobors.no/message/600708

Må være ganske gode muligheter for løft fremover når AKH er verdt 3,2 milliarder. Aker Carbon Capture alene er verdt dobbel så mye…

Noen som har en forklaring på det store kursfallet i dag?

Er det ikke vanvittig høy gjeld iforhold til markedsverdi på dette selskapet?

Neppe gunstig i disse høyrente-tider

1 Like

Hva skjer i denne?

Syke greier
Ned fra nesten 50 til 3

1 Like

Ble en dip i dag fordi noen mente Q3 til ACC var dårlig, pluss reaksjon på rødt i USA i går.
2 feil.
Vi skal opp videre i dag tror jeg. Laster opp!

1 Like

Kjøpte meg inn igjen i dag!

Og kjøpte enda litt til.
Når den faller uten nyheter skal den opp igjen.

ACC:Det er 80 prosent av selskapet hvor driften ligger som selges, ikke det børsnoterte ASAets aksjer.

1 Like

Ser en kjent person som har blitt bøtelagt for markeds manipulasjon har handlet en del i det siste, mulig dette kan være en forklaring til at den faller såpass uten noen form for melding?

Noen som har gått lei/fått margincall tipper jeg. 10 % uten nyheter er ganske mye. Så klart litt bekymreingfullt at den ikke rebounder; men jeg kjøpte i dag i alle fall. Får sikkert vite om noen dager hvem som lempet ut i alle fall.

1 Like