Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Offshore Wind Holding (AOW)

Står ikke noe om vind her, virker som hydrogen får stort fokus:

Her blir vind nevnt som en viktig brikke for å øke energibehovet:

Fra Pareto i dag:

2 Likes

Det skal satses i Europa :slight_smile:

https://www.evwind.es/2020/09/16/governments-and-industry-are-ready-to-build-hybrid-offshore-wind-energy-plants-but-the-eu-needs-to-remove-bottlenecks/77188

Norge ser ut til å begynne satsningen også(beklager om denne er blitt delt tidligere) :

Solgte AOW, ikke nødvendigvis fordi AOW ser dårlig ut, men fordi Kværner ser veldig bra ut nå synes jeg. Kan godt hende at jeg vil angre på byttet, så ikke ta det som et råd. Fornøyd med avkastningen fra AOW i denne omgang da.

2 Likes

Selger ikke. Grønt blir bare GRØNNERE ! :smile:

2 Likes

Forsto ikke helt forholds utregningen, så holder meg unna. Du tok kun kurs? Men mener det var volum basert også?

Forholdet har holdt seg så likt gjennom hele perioden at variasjonen er maksimalt 3% fra den direkte utregningen, så ser ikke så mye på den. Forventer 0,82-0,85 Akso aksjer/Kværner aksje.

Kjempe greier, de fikk jo fram verdien og litt til :slight_smile:

Tar de en emisjon nå så sikres vel aksje kursen og masse cash. Folk (Og meg selv) hiver jo penger etter ESG selskaper… LoL
Fra Hegnar:
Videre fortsetter medvinden for Kjell Inge Røkkes nye ESG-selskaper Aker Carbon Capture og Aker Offshore Wind . Selskapene deltar på Paretos energikonferanse og førstnevnte hinter i dag om at en emisjon kan være rundt hjørnet.

Blir ikke overrasket om det kommer, hadde vært veldig smart trekk :slight_smile:

Det begynner å bli veldig mange selskaper som skal utnytte trenden nå, leser jo nesten daglig at det skal noteres ett nytt ESG selskap. Er i grunn ett tegn på en boble :slight_smile:

Se Kværner tråden, gjorde utregningen nå der :slight_smile:

1 Like

Kanskje en ide å ta med verdien av Aker Solutions før spin off også om man skal snakke om hvilke verdier som ble skapt? :stuck_out_tongue: Ikke Ex spinnoff…

1 Like

+Aker premium. Mye av verdien ligger i de fantastiske ansatte systemet har og langfartstid på teknologi utviklingen.

AKSO hadde nevnt grønn retning flere ganger, men ble ikke verdsatt av markedet (tapte selv penger på det med tidlig inngang)

Ser at nordea senker snittprisen min på Akso aksjene i takt med kursen i spin off selskapene… Ikke sett dette hos andre meglere, har en del på zero konto også, der er det ikke sånn.

Jeg tror ikke det er Boble enda. Hele verden må omstille seg og faktisk så er dette ikke nokk. Selv om ikke alle selskaper får det til så trenger vi enormt mye for og endre verden. Jeg ser at vi ikke klarer og la være og brenne/hogge ned amazonas, vi klarer ikke og slutte og ha suerør i sjøen etter Olje, så eneste løsning er og fange opp karbonene slik at vi trenger mindre trær og “plante” vindmøller i sjøen som produsere mer energi til en økende verden. (Folk sa kanskje dette om oljen og når den kom at det var en boble men jeg vet ikke) alle endringer kommer med skepsis, vi får håpe at vi har skjønt det før andre og tjener mest på det. (Jeg investerer ikke i olje lenger og det har gått langt langt over forventning med Qfuel )

2 Likes

Har fortsatt noen kroner i sugerøret i sjøen, for meg så framstår en del selskaper inne ESG som bobler og når det i tillegg kommer noen nye hele tiden så blir jeg litt skeptisk. Så får man se hva framtiden bringer :slight_smile:

Aow og ACC har jeg kun fordi Røkke er eier og de har den kompetansen de sitter på, hadde det vært nye selskaper med andre eiere så hadde jeg ikke rørt de med ildtang på dagens nivå :slight_smile:

Ja vi må ha olje og jeg tror det kommer en opptur til (Alt ligger til rette for det) alle slutter og borre og vi har ikke sjangs og komme asjur uten olje, men jeg tror avgiftene kommer til og bli flyttet over til olje slik at det blir dyrer for forbruker som igjen vil gi større fordel for fornybar. (Se på plastikk skatt som Eu vedtar nå, 0,8Eur per Kg for ny plast, og gjenvunnet plast 0kr Quantafuel får jo dermed en enorm premium for alt de produsere) Jeg ser for meg at oljeselskaper som pumper opp olje må betale per Co2 de produsere en skatt og dette vil gå til ny energi som Carbon Capture eller trær planting eller lignede. Da blir Olje dyrer og folk forbruker mindre, fly og skip må bli mer effektive og produklter som fraktes langt blir dyrer. (Og vi må klarer oss med mindre ting som jeg kanskje tror ville vært sunt). Bare mine tanker tar gjerne imot inspill…

Det kjipe med Røkkesystemet er vel at de fleste emisjoner er rettede mot store aktører?

AOW er vel et selskap som skal gjennom flere enn én emisjon de neste årene. Får bare håpe vi små også får ta del ved ønske.

De fleste selskaper har en tendens til å bare la de store komme til, så der er vel ikke Røkke noe verre enn de andre.

Det vil nok komme emisjoner etterhvert i begge spinn off selskapene :slight_smile:

siste oljen blir dyr og ingenting slår olje i marginer ? Olje selskapene får en enorm kontantstrøm de kan putte hvor de vil. så vi skal ikke avskrive selskapene helt, selv om fond utelukker å investere i dem.

Prisen idag er ca 30 euro per tonn Co2 utslipp?, blir nok 50 euro i 2030 og opp til 100 euro per tonn.
Hvem tar del i lagring av i carbon capture and storage? Jo Eqnr, shell og Total i nordsjøen :slightly_smiling_face:

Norsk olje har lavest utslipp av CO2 også nettopp pga Carbon capture teknologi. + 30 år med karbon skatt. (høyere enn EU)