Hva snakker du om? Vi snakket ikke om AOW her, men et generelt investeringsråd.
Ja, sånn er det i de fleste Biotechs med unntak av PCIB nå, men selv der hadde man hatt god fortjeneste av å selge og vente på ny inngang i hype-periodene. Samme gjelder Funcom igjennom hele sin levetid, og egentlig de fleste høy risk aksjer. De eneste det ikke gjelder for er bedrifter som treffer veldig bra på timing og leverer over forventning hele veien. Som f.eks. Tesla, Apple og Amazon gjorde. Men selv disse har nedturer innimellom alle oppturene, det blir bare mye vanskeligere i disse å få en bedre inngang i vekstfasen. Om AOW blir en sånn bedrift vet ingen i dag, og det gjorde man ikke i disse heller, så man får basere seg på tro og håp inntil videre og fylle det ut med case info på kvartalsrapporten i høst. Ser ut som at børsen generelt er med på denne oppgangen ihvertfall, selv om de samme sendte den ned til 2,5 fra 4,5 for et par uker siden. Vi får nok kjøtt på beinet 03.11.
Et ørlite paradoks å gå inn i høyrisikopapirer uten å ta sjansen på å utnytte det potensialet man mener å se konturene av. Da høres det ut som om Hydro og DnB er mer velegnede.
I disse selskapene kan man bygge sin formue, småstein for småstein.
Det er jo akkurat det man gjør? Når man tror potensialet har utspilt seg eller man er fornøyd med gevinst i forhold til egen strategi selger man. Er ikke det definisjonen av å ta ut potensialet man selv mener å se?
Og så kan det vise seg at det er for tidlig i forhold til videre kursutvikling i akkurat den aksjen, men det vet man ikke til enhver tid før det skjer.
AOW kunne falt til 2 eller gått til 10 i morgen og det ville fortsatt vært vanskelig å si om aksjen var billig eller dyr da caset ikke er sementert med så mye reelt enda. Vi har ikke andel av eierskap i pipeline for AOW i konglomeratene, vi vet ikke hvor finansieringen til prosjektene skal komme fra da de blir betalt COD og derfor må finansieres en del år i forkant, vi vet ikke hvor mange lisenser de vil være på vinnende side av eller hvor store sjanser de har.
Poenget mitt er bare at verdsettingen hittil blir subjektiv og folk vil se forskjellig potensiale og ønsket gevinst. Når nok personer er fornøyd går skuta ned igjen, og så sikkert opp igjen. Fram til 03.11 har vi ikke så mye å gå på med mindre anbudsrunden i Scotland.
Her er det vi visste da kursen var 2,5:
Nå er den 5,75 og tillegget har vært at den norske staten vil satse hardt på hydrogen, de ser det positive i vindkraft til havs og vil satse litt der og vil satse en del på karbonfangst.
AOW har visst også prosjekter på 0,5GW to steder slik jeg har forstått det som de jobber med.
Vi er ikke der at vi har noe fast å forholde oss til enda. Betyr det at man ikke skal investere? Nei, betyr det at man skal investere? Nei. Bestem selv, dette er subjektivt, så man må tro at det er andre som har større tro på potensialet enn deg selv der ute som vil betale mer for det enn dagens kurs om man er kortsiktig. På lang sikt er det helt umulig å spå. Selv om bedriften går bra kan Røkke vanne ut hele røkla om han vil på veien. Det er ikke noen garanti om at selskapet har samme antall aksjer i framtiden før vi får vite finansieringsmodellen de går for.
Bare for å gi litt perspektiv har kursen på selskapet beveget seg 5% opp og ned i tiden jeg har brukt på å skrive dette.
Mitt poeng er at det å høste smågevinster i høyrisikopapirer, høres ut som en ekstremsport.
For den type aktivitet skulle man tro andre og mindre binære selskap var mer velegnet.
Vi er forskjellige. For meg er AKSO-avleggerne og en del biotek morsomt krydder i porteføljen, der jeg er ute av stand til å time hver hype og dal. Men jeg blir neppe med til himmelen i noen av dem. Likevel forhåpentligviss et godt stykke på vei.
Men foreløpig er avleggerne til AKSO knapt et par måneder gamle, og som du skriver er verdifastsettelsen mye “finger’n i været.”
Men sektoren som sådan er særdeles lovende, og trekker til seg oljetrette investorer fra hele verden som for tiden ønsker å gjøre sine hoser grønne.
Det er ekstremsport Derfor jeg vil gi mine tanker til rayman, som har holdt lengre enn meg i denne oppgangen. Når han nå har 300% på 3 uker og føler på høydeskrekk er det ikke noe galt i å ta gevinst, helt eller delvis. Sånne prosenter ser man så og si aldri, og min strategi ihvertfall sier at man må ta dem. Hadde vært så trist om dette stuper om et par dager og han sitter igjen med en kjedelig 100% oppgang på 3 uker
Nå har aldri aksjer vært en hovedgeskjeft for meg, kun en mer eller mindre innbringende hobby. Og kanskje har jeg bare hatt flaks. Men jeg har sett både 3, 5 og 700% oppganger i flere selskaper jeg har vært inne i opp gjennom (NANO, PCIB, TOM, QFUEL for å nevne noen). De som går rett til værs har jo en grei tendens til å ramle langt ned også, selv om den langsiktige trenden kan være god og man har troa. Selv NANO på 120kr+ kunne betegnes som et godt kjøp der og da og i desember 2016 vurderte jeg selv å kjøpe mer, selv om jeg hadde vært med fra 13kr. Nå synes jeg det fungerer fint å ha lempet ut halvparten av QFUEL-aksjene etter over 300% oppgang på kort tid der og heller putte de over i f.eks AOW. Så kan QFUEL holde på med sitt og kanskje utløse et eller annet eventyrlig potensial om 5 år som likevel vil gi meg masse oppside. Men jeg slipper å kjenne på masse anger for ikke å ha solgt alt på 85 om QFUEL skulle krasje om 3 måneder. Kommer nok til å gjøre noe tilsvarende med AOW, men har ikke nådd terskelen min enda her.
Det er vel det som kalles risikostyring
Yup, og at trådene på forumet ofte blir mer og mer positive når kursene går høyere og høyere, når det reelle er at mindre og mindre av potensialet gjenstår så lenge caset er uendret. Jeg var kjempe positiv på 2,5-3kr og så oppside verdt risikoen på lang sikt, men nå kjøper man samme case for over det dobbelte og da blir jeg naturlig mer skeptisk. Spesielt fordi alle emisjonsdeltakerne sitter med snitt 1,7. Men jeg har som sagt ingen anelse om hvor dette faktisk kommer til å ende opp på kort og lang sikt, og det kan godt hende at det fortsatt er masse potensial de neste dagene.
Jeg sitter fortsatt, for meg som ikke er vant til hypeakjser så er dette smått sykt(pleier å kjøpe selskaper som fundamentalt er underpriset).
Får se hva framtiden bringer
Ja, det er helt opp til deg Flere her som har delt erfaringer som strider mot hverandre og det samme med strategier, så man får bestemme selv. Spesielt fordi det til slutt bare angår deg uansett.
Så en spennende melding fra Aker da, slik jeg forsto det vil de utstede obligasjoner og ser etter interessenter for det. Vet ikke hva de skal brukes til.
Hmmm du tenker Aker BP vil gå inn i CCAs Klemetsrud ? De kan jo ikke dele ut så mye utbytte de neste årene, da de pushet den nye skattepakken, så gir mening
Har langt framme hvor AOW skal få fundingen for å utføre prosjektene fra. Om det kommer fra interne kilder som kapital fra obligasjoner gjennom Aker ASA er jo det en fin vei å slippe utvanning.
Men interessant tanke du kommer med der.
Dette har blitt en meget bra traderaksje for både de større samt småaksjonærer! Tror absolutt ikke oppgangen er ferdig her enda!!
I morgen er det onsdag’en vi har ventet på i noen dager nå å vi som sitter vet hva som skal skje i morgen Her er det bare å fylle på for så å ta gevinst for de som ønsker det. Ikke feil med høydeskrekk en gang i blant
Sikter du til EGF om rett til tilbakekjøp av aksjer for 134M, navneendringen og innsettelse av nytt styre klokka 9 i morgen? Lurer på hva som skjer med forhåndsstemmer når aksjene er solgt. Jeg stemte for, og solgte så aksjene før EGF. Blir de strøket?
#blunkefjes#smilefjes#scrolloppover#for#eveventuelt#nye#investorer …portofølgen din synker ikke i morgen @Martins
Hehe, tror jeg er blitt for gammel nå
Å jeg prøver å følge ungdommen Fra spøk til revolver mister @Martins Sitter til halsen i bio, men slang meg på denne å tror (det kan du gjøre i kjærka sa far min) at denne går fint 8-12%+ i morgen også
Får prøve meg jeg og da #Jeg#Har#Solgt#Så#Du#Har#Rett#I#Det#I#Hvert#Fall#Tungesmiley
Blir spennende å se på utenfra da. For all del. Den kan gå fra -90% til +200% for alt jeg vet.
Der har’u «hæsjtaggen» inne brosjan
Tar den videre på småprat så ikke piggen kommer etter oss for usportslig opptreden på tråden her