Jo, det er det. Men de vil ikke være alene, Ørsted kommer der også må ikke tro noe annet. Så får man se hva Aow klarer å dra i land av lisenser, Røkke hadde ikke gjort dette om det ikke var muligheter
Det står bare at de skal være med i konkurransen om å få lisenser der
Når det ligger under Projects, så gir det litt blandet signal.
Savner også oversikt over største aksjonærer, så håper det kommer på plass på hjemmesiden
Jeg er enig at det ikke altid er lett med røkke selskaper. (jeg hadde AKSO en stund og de gikk jo lenge med røkke rabatt). Det som var med emisjonene var jo at den var veldig lav slik at røkke fikk sine aksjer billig, men det var jo ikke idelet for AOW siden de fikk inn mindre penger.
(Noen som har sett på nytt selskap på merkur i dag som har transport av tungt utstyr med Skip til alle disse vindmøllene OHT kan jo ta det på OHT siden )
Inne med full pott igjen. Så får vi se…
Håper vi slipper lavt 4-tall.
Jeg Følger med sitter med cash og klar. Men jeg liker ikke at den synker så mye på så høyt volum. omsettning er alerede 35 mill på under 2 timer. (Fredag omsatte den 58 mill på hele dagen) Jeg tror ikke korreksjonen er helt over enda og velger og sitte stille og følge med litt til. (Vaskelig og treffe bunn defor velger jeg og se på og heller gå glipp av den første rekylen eller at den finner ett platou)
Det er jo naturlig at mange fra emisjonen ønsker å ta en gevinst etter en slik rakett oppgang.
Selv har jeg sett mye på case med hydrogen/ammoniakk som fremtidig nullutslipp-drivstoff for tyngre transport, og da skal det i så fall produseres mye fornybar kraft.
Det vil fortsatt ta tid, men AOW blir jo en viktig aktør de neste 10 årene det vil ta å bygge opp de store vindmølleanleggene offshore (her har vi ennå ikke sett i nærheten av den størrelsen som trengs).
Mulig man skal ha litt is i magen som kursen har bikket under 5 før man kjøper, men tror jo uansett at dette er en bra aksje på sikt…
AOW har vel strengt tatt kun ett prosjekt, der dei eier 30% gjennom annet selskap og vindparken er i første omgang tiltenkt kapasitet på 500MW. Så vi snakker om 150MW i porteføljen? Syns det er rar prising ut i fra kva fremtiden skal bringe, sjølv om det utelukkende er positiv med Aker konsernet i ryggen og at dei garantert kjem til å utvide porteføljen sin kraftig osv.
Som Magnora aksjonær, så ser den billig ut i forhold til AOW (selv etter fallet) etter min mening.
Magnora er ett bra case det, men de ligger ikke noe bedre an enn Aow når det kommer til portefølje. Ting vil ta tid der også, men de har så klart inntekt fra oljen som man må ta med i beregningen
Ting vil ta tid absolutt, men klart, det er noen forskjeller mellom selskapene, da Magnora potensielt selger seg ned etter lisens er fått/ved byggeklart prosjekt.
AOW har vel plan om å være med å bygge ut og potensielt eige? Så her kan gevinsten bli større for AOW med tiden.
Men Magnora har tre prosjekter direkte + det som ein potensielt indirekte har gjennom Vindr.
Største prosjektet i Sverige (500MW, Magnora potensielt 50%) søkes til til myndighetene om no, mens ett av dei andre skal investeringsbeslutning være tatt i August, og en studie på tredje prosjektet være klar denne måneden.
Veldig like syns eg pr dags dato, men veldig ulikt priset (sjølv om eg betviler ikkje at AOW kjem til å være ett langt større selskap i framtiden)
Det som drar ned prisingen i Magnora, er deres inntekter fra oljen og eierskap innen det. Hadde det vært ett rent ESG selskap, hadde de blitt priset anerledes.
Aow kommer nok til å være eiere av vindparkene, men det er ett stykke dit enda. Så får man se hvordan det ser ut om 5 år
Du er muligens inne på noe der. Eg meine riktignok det bare er positiv for selskapet at man har inntekter fra olje og re-investerer dette i fornybart, men klart, sjølve ESG-merkinga er vag på Magnora pga dette.
Prosjektet til AOW og Magnoras største prosjekt, så er vel likevel Magnora kommet lenger slik eg leser det?
AOW har vel fortsatt studier på gang og endelig investeringsbeslutning er vel noe frem i tid (Q1 2024)?
Magnoras prosjekt er man blitt veldig sikker på økonomisk gjennomførbart (pga. f.eks. hydrogenfabrikken som skal bygges i København) og søknadsprosessen er for konsesjon/lisens er startet.
Riktignok ikkje planlagt byggestart før 2025 ca for Magnoras prosjekt heller, rundt det samme som AOWs.
Helt klart vanskelig å prise verdien, energimarkedet skal omstruktureres og energi behovet skal mye opp. Er stort sett veldig langsiktige penger som skal inn i dette markedet.
Dette er investeringer vi MÅ gjøre, for å kunne ha et kraftoverskudd og billig strøm til kraftintensive bedrifter eks Hydro/Elkem.
Før 2025, skal vi nok prise inn prosjekter for 2030
PS ønsker dere som trader inn / utgang lykke til Har innsett at jeg ofte ikke klarer å hente noe mergevinst på det, så sitter stille i slike aksjer.
Magnora er jo også interessant. De er i en omstillingsfase, hvor det blir spennende å se om de klarer å posisjonere seg godt nok i et nytt marked.
Hvis de fortsetter å få til havvind, kan det bli bra. De landbaserte prosjektene blir fort litt for små …
Nå har ikke jeg lest meg så alt for mye opp på AOW, men har lest meg en del opp på Cloudberry Clean Energy. Foruten om at AOW har Røkke i ryggen (noe som er stort pluss selvsagt), så ser Cloudberry ut som en mer safe investering for meg. De fokuserer på både vindkraft og vannkraft og holder på å vokse seg større. P.d.d tjener de ikke penger, men fortsatt i en oppbyggings fase, hvor AOW enda ikke har fått noen egne lisenser? De har dermed noen i samarbeid sammen med andre selskaper slik som jeg leser det fra deres egne sider (https://www.akeroffshorewind.com/projects/)
Jeg er da også veldig for utbygging av vannkraft, og mener dette er en god bidragsyter til elektrifiseringen vi omgjør oss til. Er vel kanskje hovedgrunnen til at jeg mener dette er en bedre case en AOW.
Flott om noen kan overbevise meg at AOW er en bedre investering, men p.d.d mener jeg det er litt for mye basert på antakelser og håp
Jeg mener behovet for fornybar kraft er så stor at vi trenger både vann, vind og sol.
Det bunner som jeg nevnte tidligere i det enorme behovet for utslippsfri drivstoff i fremtiden. Se forøvrig denne saken fra FA nå på ettermiddagen:
Husk også at det idag er vanskelig å få tillatelse til å bygge ut veldig mye mer vannkraft i Norge…
Yes, er vanskelig å få laget nye, men mener vi burde ha oppgradert de gammle turbinene med nye slik at vi kunne fått enda mer strøm ut av de eksisterende. Problemet er at skatte politikken til vannkraft som er så høy at ingen vil ta kostnaden med å oppgradere dem. Vet at noen politikere har det på agendaen sin og vil ta det opp, så håper det blir en mer sentral sak fremover.
Jeg er positiv til vindkraft til havs, mye bedre å få dem ut i havet enn å ha de på land.
Da kom den bed til 4.5 vil vi se 4kr før den finner fot feste ?