Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Solutions (AKSO)

ja,carbon er verdsatt(ifølge emisjonen) ca. 13% høyere enn offshore wind.

Da blir det også ett annet rengskap, da er hvert selskap verdt en plass mellom 10-15kr. Da får man en grei boblerprising, type ESG…

Har hørt at vind er i vinden for tiden da :stuck_out_tongue_winking_eye:

nøyaktig! :laughing:

vi får svar den 26 august,så dette blir spennende :smiley:

Synes egentlig Akso holdt seg bra i dag, så for meg 11-11,50. Den stod jo i 9-9,50 før utbytte kom på banen :slight_smile:

la ut en salgsordre på 19 ,- i morgentimene idag da børsen åpnet,helt til jeg så en artikkel fra E24 om at Aker Solution “Stuupet” ned til 14,- “Salan…” :unamused: tenkte jeg da,og korrigerte ordren,-men er fornøyd alikevel :relaxed:

19 var vel litt optimistisk, jeg la ikke ut noe bare frydet meg over ramaskriket til Nordnet gutta… Det er vel lov å si…

Der har de kortsiktige spekulantene fått nok, det lå i kortene :slight_smile:

De kortsiktige som er profesjonelle/utenlandske ønsker nok ikke å få lockup på sine midler i et år etter absorpsjonen. Må lese nøyere på betingelsene før 25. september, men det ser ut til at fond, utenlandske investorer og profesjonelle norske blir låst mens ikke-profesjonelle investorer får handle fritt etter absorpsjonen hvis jeg har forstått det riktig. Om det er tilfellet vil det være naturlig at både Kværner og Akso mister disse investorene midlertidig i overgangen og at disse kommer tilbake etter absorpsjonen for å handle de aksjene som er åpne. Kan føre til nedgang før absorpsjonen skjer og oppgang etterpå, men som sagt må jeg sette meg bedre inn i dette før jeg er helt sikker. Også sikkert en del som vil spekulere i dette og det vil redusere effekten av fallet før og oppgangen i etterkant, så vi kan se noe liknende som skjedde med Kværner nå. At kursen går opp før og holder seg relativt lik etterpå, da potensialet ble tatt ut i forkant. Vi får se, uansett en ny mulighet som byr seg :slight_smile:

Dette fallet tror jeg stort sett er drevet av de som kun ville ha utbyttet, må huske at akso gikk opp 9-10kr bare pga det :slight_smile:

Eneste jeg vet er at Røkke (Aker asa) kommer godt ut av avtalen med 51% eierskap til spinoffen for billig penge :smile:

Ja, de kommer veldig gunstig ut av det. Det har jeg vel påpekt tidligere også, som jeg også har nevnt før så er han god på å skape verdier for seg selv :slight_smile:

Med bakgrunn i at Kværner ser ut til å følge Akso i retning med variasjon i endring med 3,4% tror jeg fokuset til Oslo Børs er på det jeg nevnte over og bare delvis på utbyttet. Markedet må finne et forholdstall å legge seg på, som vil bli klarere og klarere jo flere dager av de 30 dagene snittet i begge aksjene skal bygges på nå. Alle bevegelser utenfor spekteret kan utnyttes ved hedging av erfarne tradere, men det blir for komplisert for meg.

https://www.globenewswire.com/news-release/2020/08/18/2079656/0/en/Carbon-Capture-and-Sequestration-Market-to-Reach-USD-6-13-Billion-by-2027-Rising-Partnerships-between-Companies-to-Aid-Growth-Fortune-Business-Insights.html

1 Like

Aker Solutions ASA: Notice of Extraordinary General Meeting Regarding Merger With Kvaerner

Akkurat nå ser @Martins ut som den store vinnere.
Mener noen ifra DNB sa de kunne beholde de på ASK, men ikke kjøpe. Stemmer dette? Blir jo en ekstra skattekostnad :confused:

"Hei.

Du var registrert som aksjeeier i Aker Solutions på en Aksjesparekonto (ASK) på eierregistreringsdatoen 18.august 2020. Du vil derfor motta utbytteaksjer i to selskaper; Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture. Disse aksjene vil bli notert på Merkur Market. Denne markedsplassen er ikke tillatt for Aksjesparekonto (ASK).

Det vil ifølge skatteetaten ikke være mulig å oppbevare eller selge utbytteaksjene på en ASK. De utdelte aksjene vil derfor måtte flyttes ut til en ordinær Aksje- og fondskonto (AF). Dette arbeidet forventes og startes fra den dagen aksjene blir levert, hvilket er rundt den 26. august. Dine aksjer i Aker Solutions påvirkes ikke av dette.

For deg som har en Aksje- og fondskonto (AF) fra før av vil utbytteaksjene bli flyttet til denne kontoen.

Hilsen Nordnet Kundeservice"

Det står vel ganske klart beskrevet hos Nordnet, regner med de vet hva de snakker om :slight_smile:

Noen har fått beskjed i fra DNB at, så noen som ikke har kontroll hær :slight_smile:

"Anbefaler deg å høre med din bank/megler der du har din ASK. Jeg fikk følgende svar fra DNB:

De nye aksjene vil komme på din ASK-konto, men vil kun være tilgjengelig for salg. Det vil si at du ikke kan kjøpe flere aksjer innenfor ASK, så lenge aksjen handles på Merkur. Alternativet blir å overføre de til en ordinær VPS-konto, etter at aksjene har kommet inn på konto."

Jeg fikk samme beskjed fra Nordea, som du fikk fra Nordnet… Så vi får vel bare se hva som skjer :slight_smile:

1 Like

Litt småsurt bare med ekstra skattekostnad, men har lært nå at disse " corporate events" aldri blir like gunstige for vanlige folk.

Blir nok AS på meg i 2021 etter flytte stresset/boligkjøpet har lagt seg :slight_smile: Må jo ha 3 forskjellige kontotyper…

"Hei!

Vi er klar over at det for flere kunder er ønskelig å få dette på en investeringskonto zero.

Dette er imidlertidig automatiske prossesser gjennom VPS som vi ikke kan gjøre noe med dessverre.

God helg.
"