Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Solutions (AKSO)

Gikk ca 10% i pluss på dette totalt etter et tap på 30% i Bergenbio, så føles ikke spesielt ut som en vinner :stuck_out_tongue:

Lurer på hvor langt ned de skal før de roer seg og stiger litt. Kværner-gjengen ser ut til å få 0,8*akso om forholdet mellom snittene forblir som i dag.

At de ikke kan få det på Zero(om man kjøpte via ask), sier i grunn seg selv for der er det Nordnet som står som juridisk eier av aksjene.

Var dær jeg fucket opp, skulle bare overført midlene dit med en gang da jeg trengte pengene på den kontoen i utgangspunktet.

Tenker det roer seg ned rundt 11 basert på tidligere trendlinje, brudd under blir det vel fort 9kr. Kværner sto i 8kr før nyheten :man_shrugging: :thinking:

I ettertid, så er det der jeg skulle kjøpt også :slight_smile: Men er mye med dette man skulle gjort annerledes, men lite å gjøre med nå.

1 Like
2 Likes

Siste ukes nedgang i AKSO synes etterhvert ganske overdrevet. All informasjon fra Aker-systemet tyder jo på at her vil det komme store synergi-effekter for alle selskapene, AKSO og de to nyutskilte.

Aker konsernet vil besitte mer enn 50% eierandel i alle de nye selskapene. Det sier seg selv at nye AKSO (fusjonert med Kværner) er tiltenkt en nøkkelposisjon her, med oppdrag/kontrakter fra både havvind og karbonfangst.

"Aker ASA’s total direct and indirect ownership in each company will be 51 percent. "

https://www.akersolutions.com/news/news-archive/2020/aker-solutions-asa-aker-carbon-capture-as-and-aker-offshore-wind-holding-as--private-placements-successfully-placed/

“Aker Solutions will be an alliance partner and key supplier to Aker Offshore Wind, to create revenue and customer value within the offshore wind market.”

Var jo en fare for streik, men er nå avverget.
Men ja begynner å se krefter til en ny syklisk oppsving for industrien ?
Bare lurer litt hvor Aker asa konsernet vil hente ut marginene, dær hvor de eier 51% (Wind/Carbon) eller det selskapet som vil betale utbytte :thinking:

1 Like

I første omgang blir det nok reinvestering i drift, men får se om noen år.

Sitter også med følelsen av at sektoren tar seg opp igjen, men er usikker på når det vil vises i kursen og om jeg har korrekt bilde av AKSO+Kværner sin nåværende posisjon i sektoren.

Forventningen min er opptur i mnd. etter absorpsjonen om sektoren fortsetter å se styrket ut.

Hvis mange nok andre sitter med samme forventning vil den oppturen bli tatt ut i forkant i AKSO, men kanskje ikke i Kværner pga. restriksjonene rundt absorpsjonen, og da vil heller ikke AKSO få tatt ut hele potensialet i forkant, så blir en runddans i spill-teori dette :stuck_out_tongue:

1 Like

når kommer utbytte aksjene?

1. august :star_struck:
2 Likes

kan vi gjøre en reprise av aksjekursen til Aker Offshore Wind i tiden etter børsnoteringen,som med meldningen til Magnora tro?

image

1 Like

Aker Solutions ASA: New Share Capital Registered of Aker Carbon Capture AS and Aker Offshore Wind Holding AS and Update on Dividend-in-Kind

Tror det jeg ender med her er at endelig market cap bør være høyere enn den blir slik det ser ut i dag pga. Kværner sine inntekter og ordrebok, som sist lå på 9mrd og 11mrd for AKSO. Det samlede selskapet prises nå til ca. 5mrd kroner grovt regnet med 9,5 i snittkurs når de slås sammen og rundt 540.000.000 aksjer. Nå som oljen går opp og vi får melding om at bransjen ser ut til å ta seg opp som vi diskuterte litt her tidligere forventer jeg at AKSO etter absorbsjonen vil prises høyere enn 5mrd. Samlet cash mot lån vil gå omtrent i 0 etter absorbsjonen. På bakgrunn av det har jeg tatt en 60/40 posisjon. Ref:

For hele året forventes inntektene å utgjøre cirka 7,5 milliarder kroner. Tilhørende underliggende EBITDA-margin, eksklusive forventede covid-19 kostnader på rundt 150 millioner kroner for hele året, forventes å være om lag 5 prosent.

Kværner har en sterk finansiell stilling uten rentebærende gjeld per 30. juni 2020. Kontanter og bankinnskudd var ved utgangen av kvartalet mer enn 1,7 milliarder kroner, mot 2,7 milliarder kroner 30. juni 2019. Arbeidskapitalen ved slutten av andre kvartal var NOK 147 millioner, mot minus NOK 681 millioner ved andre kvartal 2019. https://www.kvaerner.com/2-kvartal-og-halvarsresultat-2020/

1 Like

Antar mest Kværner? Den slår meg som mest ut av synk av de to. Lavere enn før dealen nå.

Jeg er 60/40 med 60% AKSO, 40% Kværner og har satt av litt cash til å potensielt øke. Er i grunnen fornøyd med størrelsen nå da. Forskjellen mellom de to er nå på ca 0,82 Kværner aksjer per AKSO aksje. Kværner har steget litt mot AKSO aksjen i nedturen hittil. Forventer ikke bråstopp her, men litt volatilitet og at den store gevinsten kommer enten ved tilbakekalling av short før absorbsjon(ser at det ikke er noe i short-registeret) eller etter absorbsjonen når man ser market cap klart og tydelig.

Noen som er flinke med regnskap?

Ser AKSO solgte sine patenter/eiendeler i carbon/vind for 953 millioner, hvordan fungerer en slik “Asset Purchase Agreement”. Antar det ikke er ren kapital innsprøyting, noe bakt inn i utbytte prisen ++.

https://newsweb.oslobors.no/message/512122

Hvorfor ikke bare eie den av de som er ytterst i range? Dvs. Akso nå og så bytte til Kværner om den blir gunstigst igjen.

Tar for mye tid å følge med på det for meg :slight_smile:

ok.,…bommet litt,men det det var da ikke så altfor gale :wink: :laughing:

image

Helt vill volatilitet i AOW!

LOD 1,99 og HOD 4,3…