Vet ikke om Akso skal ha eierskap, men Aker stiller som garantist i emisjonen.
Aker Solutions announced that the pre-money valuation of the two spin-offs is set at a combined NOK860m, split NOK400m for Aker Offshore Wind and NOK460m for Aker Carbon Capture. Based on the pre-defined exchange ratio in the upcoming merger with Kværner and the share prices of Kværner and Aker Solutions yesterday, we estimate that the minimum pre-money valuation implied by the equity market was cNOK1.8bn, 111% higher than the announced pre-money valuation. For Aker Solutions to reflect the pre-money valuation at the lower end of the exchange ratio in the upcoming merger with Kværner, we estimate that it should trade at cNOK16.1/share, 18% lower than close yesterday (NOK19.72), or 13% lower than the current share price (NOK18.8). Alternatively, we estimate that both spin-offs (post dilution from new money) need to trade c80% higher to justify the current Aker Solutions share price.
Aker Solutions-aksjonærene skal få utbytteaksjer verdsatt til 862 mill.
godt det ikke er bare vi som har et “Amatør” øyeblikk til tider
Vet du om vi som er aksjonærer i Akso får bli med på emisjonen i de 2 nye selskapene, selv tviler jeg på det men må spørre
Jeg sendte de en mail, om det gjelder oss aksjonærer eller bare det gode selskap Er vel en grunn til at de priset aksjene såpass lavt
Haha nei tviler. Blir nok overtegnet med ESG kapital, så må vi dødelige kjøpe via børs. Tror det er derfor ASKO holder seg så godt, mtp hvor lav kursen ble satt iforhold til differansen i ASKO kursen før nyheten.
Ble sikkert satt lavt da Aker selv tar mesteparten av tegningen?
Regner med Røkke selv gribber til seg mest mulig til lav pris, som jeg har nevnt før så er han god til å skape egne verdier.
Akso vil nok få seg en stygg knekk på mandag
Ja, det kommer fram i linken jeg delte lenger opp. De garanterer for hele, men tar minimum for 330 millioner i carbon og 320 millioner i havvind. Så det er ikke tvil om hvem som kommer best ut her
Står i meldingen at man får delta om man blir godtatt+har minimum 100.000 euro å legge på bordet Vanlig praksis ved rettede emisjoner med andre ord.
Viktig å huske på at emisjonen også ikke vanner ut Aker Solutions sin aksjekapital, så totalen her blir nok veldig god. Lurer på om eventuelle shortere fredag vil holde kursen oppe mandag, men usikker. Har tatt lodd her for å få bli en del av vind-delen.
Skjønner, så det er i hovedsak for gutteklubben grei
I hovedsak en gavepakke for Aker Solutions sine aksjonærer 14. aug. Gutteklubben grei får betale seg inn om de vil
Enig, kan fort bli en kjøpsmulighet. Utbytte aksjene blir å veie opp for en del når de kommer ut, prises til 885 milli ( wind ) og 776 mill ( Carbon ) når de jar 480 / 400 på bok.
Quantafuel prises til 3.7 milliarder og Magnora 640 mill som jeg tror ikke er i nærheten på teknologi og eierskap til fornybarkraft ?
De har ikke Aker i ryggen, så det er ikke sammenligningsgrunnlag Men det er meg, jeg kommer ikke til å øke mer i Akso, synes den er dyr når man trekker fra utbyttet
Kommer heller til øke i havvind og carbon, tror det er bedre langsiktige bet
Med stigende oljepris og at markedet ikke enda selv har fått definert market cap på de to prosjektene som nå skilles ut er det vanskelig enda å si hva de og Akso er verdt. Vi får se Tror du det kortsiktig vil bli mange som vil inn om vi ser stor interesse i emisjonene?
Veldig smart, da det oftest er mer lønnsomt å gå inn i spinnoffs. Blir nok å gjøre det samme
Ja, aksjen har gått opp ca 9kr etter melding om utbytte. De skal vel også slås sammen med Kværner, det er også positivt men det må først bli godkjent av styre i begge selskapene Kværner vil jo dra med seg mye cash
Tror det er mange som har kjøpt kun for utbytte sin del, som vil selge seg ut av Akso på mandag. Veldig mange av de har veldig lavt snitt også, jeg solgte rett før melding kom så jeg har måttet løpt etter… Ikke særlig smart egentlig Så har ett høyt snitt
Spesielt siden det er i det grønne segmentet, og ikke minst i noe som er nært lønnsomt uten subisider(havvind)
Hvorfor ikke kjøpe aker i stede for?
Hvorfor ikke eie begge?
Aker er min største post
Warning: Utregningene under er unøyaktige.
Etter børsen stenger tirsdag.
I dag er kursene:
Kurs Kværner = 9,94
Kurs Aker Solutions = 18,52
Gjennomsnittskurs siste 25 dager:
Kværner = Ca 9,5 (Ender nok rundt 10)
Aker Solutions = Ca 16,8 (Ender vel rundt 17,3-16,3)
10/26,3= 38% som gir 5% margin opp til minste andel de vil få.
En kværner aksje bør egentlig koste rundt 11kr nå.
Akso blir mer komplisert da man får dividenden i de to selskapene, men den avstanden prises vel nå til ca. 3kr/aksje? Forventer fall i aker solutions på mandag til 15,5(Uten å regne med eventuelt tilbakekjøp av short som potensielt fører til høyere kurs mandag og eventuelle endringer basert på endringene i kværner og akso sine snitt.)
Kanskje smart å kjøpe Kværner i morgen og få omtrent garantert profitt de neste dagene og/eller billigere Akso aksjer enn ved å kjøpe Akso(men uten utbytteaksjene)?