Denne gir i alle fall en nokså nøytral analyse av hva som historisk sett lønner seg: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/
“Analysen viser at det er ingen eller svak sammenheng mellom historisk prestasjon til et enkeltfond og den fremtidige prestasjonen”
Jeg er ingen ekspert, men har valgt å sette noen kroner i Storebrand Fornybar Energi fordi jeg tror bransjen som helhet kommer til å stige jevnt og trutt de neste 10 årene, etter hvert som vi får mindre og mindre tid til å nå klimamålene som ligger i Parisavtalen (den har jo nå også historisk sett høy avkastning, som jo føles fint i det minste).
“På bakgrunn av undersøkelsen bør 50-100 prosent av aksjefondsinvesteringen bestå av globale indeksfond” og dette er vel det nærmeste du kommer “sikre” fond hvis horisonten er 5 år. Det finnes vel også andre fond med enda høyere andel “sikre” investeringer, men det har jeg ikke satt meg så mye inn i.
Og til ditt første spørsmål: “Resultatene viser at det ikke er sammenheng mellom kvalitet og pris. Velg det billigste kombinasjonsfondet eller fondsprofilen, er konklusjonen.”