Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjefond å anbefale?

Hvordan velger man ut aksjefond å spare i når tidshorisonten er 5 år?

Det er jo vanskelig å forutsi hvilke fond som vil gå bra fremover. Ser man på historisk avkastning og gjør konklusjoner basert på hvordan det har gått tidligere?

Hva er sikre fond, og hva er usikre fond?

Denne gir i alle fall en nokså nøytral analyse av hva som historisk sett lønner seg: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/

“Analysen viser at det er ingen eller svak sammenheng mellom historisk prestasjon til et enkeltfond og den fremtidige prestasjonen”

Jeg er ingen ekspert, men har valgt å sette noen kroner i Storebrand Fornybar Energi fordi jeg tror bransjen som helhet kommer til å stige jevnt og trutt de neste 10 årene, etter hvert som vi får mindre og mindre tid til å nå klimamålene som ligger i Parisavtalen (den har jo nå også historisk sett høy avkastning, som jo føles fint i det minste).

“På bakgrunn av undersøkelsen bør 50-100 prosent av aksjefondsinvesteringen bestå av globale indeksfond” og dette er vel det nærmeste du kommer “sikre” fond hvis horisonten er 5 år. Det finnes vel også andre fond med enda høyere andel “sikre” investeringer, men det har jeg ikke satt meg så mye inn i.

Og til ditt første spørsmål: “Resultatene viser at det ikke er sammenheng mellom kvalitet og pris. Velg det billigste kombinasjonsfondet eller fondsprofilen, er konklusjonen.”

3 Likes

Hei! Jeg er veldig fan av det Forbrukerrådet skrev i siden @Magge lenket til. Spesielt er en av PDFene på siden god: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/02/velge-aktive-aksjefond-eller-indeksfond-analyse.pdf

Konklusjonen deres er at et globalt aksjefond er å anbefale, og desto billigere, desto bedre. Jeg har pleid å anbefale KLP AksjeGlobal Indeks V, da det er det billigste fondet jeg kjenner til. Men det kan hende det finnes noe billigere om plattformavgiftene har endret seg i det siste (f.eks. er Nordnets indeksfond billigere hos Nordnet, men de har også en veldig høy plattformavgift).

Da det er sagt vil jeg ikke si at noen typer aksjefond er “sikre”, men globale indeksfond er godt diversifisert, både geografisk og sektormessig. Dette fjerner dermed det man kaller “uncompensated risk”; risiko som ikke gir høyere forventet avkastning. Ben Felix har en god video på dette: Is Investing Risky?

Jeg har også skrevet mer om valg av fond tidligere i Den store fondstråden – jeg har noen tanker om ETFer og faktorer der, men jeg tenker at en femårsperiode er for kort tid til å se på det og blir unødvendig komplisert. Det er nok heller noe jeg ville sett på om jeg skulle spart i 10 år eller mer.

2 Likes