Må ikke glemme stjernen i det segmentet, poweroffice go.
Der eksisterer det forøvrig løsning opp mot nordnet, bygd av Emonkey.
Hva fant du ut? Har nok enda lavere aktivitet enn deg, men ser vi blir tvunget over på regnskapsprogram straks.
“Fra og med inntektsåret 2023 må de fleste enkeltpersonforetak/personlig næringsdrivende og alle selskap sende skattemelding i standard format via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.”
Jeg klarte meg med DNB sine løsninger. Tilsynelatende unødvendig komplekst men er vel vanskelig å gjøre det mindre når man først har et AS. Utgiftene mine er nesten uten unntak gebyrer til ulike tjenester for å holde selskapet i live, og for et holdingselskap med langsiktige poster så er det ikke hvert år man har inntekter.
ok, får sjekke sparebank1 sin da jeg har konto dær. Virker litt som unødvendig kost på regnskapsprogram mtp holdingselskap og langsiktige posisjoner. Mulig det kommer noen billigere løsninger for Holdingselskaper i framtiden
Men får invitere kompiser på middag og sende vipps krav for 5 stjernes middag med drikke 1 gang i året når likviditeten begynner å bli lav, når man først har betalt for programmet
Ser ingen priser på tillegget fra emonkey mot Poweroffice - noen som har erfaring med pris og hvor bra det funker?
Er det verdt det for et lite AS med relativt få transaksjoner?
Ser at Poweoffice har tilbud for holdingselskaper - 1750,- for opptil 150 bilag
Skal gevinst/tap beregnes etter FIFO eller er det valgfritt?
Da jeg så på dette for noen år siden forstod jeg det var FIFO som gjaldt, men når jeg søkte nå så får jeg opp at små selskaper kan velge mellom FIFO og gjennomsnittsberegning.
Noen som vet hva som gjelder nå?
“Ombyttbare finansielle eiendeler skal tilordnes gjennomsnittlig anskaffelseskost.”
Noen som har funnet ut hvordan man billigst mulig kan tilfredsstille myndighetenes krav til rapportering av årsoppgjør elektronisk for 2023? Gjelder et selskap som bare brukes til å eie en liten mengde ikke børsnoterte aksjer. Det er ingen annen aktivitet i det, så tenker det bør kunne gjøres omtrent gratis. Har søkt litt rundt uten hell. Nesten så jeg vurderer å prøve å lage en saf-t-fil selv og sende til skatteetaten.
mange systemer du får en gratis prøveperiode på. Sjonglere mellom noen av disse fra år til år? Eller trenger du løpende føring?
f.eks Conta (ikke prøvd, og aner ikke hvor brukervennlig det er)
Trenger ikke løpende føring. Tenkte noe sånt som conta, men ser ut som de fleste krever betaling for årsoppgjørsmodul selv om man har prøveperiode. Er jo ikke verdens største kostnad, men blir irritert av å betale ekstra pga sånne reguleringer
Ser ut som å betale 1249 til Conta er den beste løsningen. Jan Inge Thomassen har gjort researchen her Ny skattemelding – alternativer for små AS | jithomassen.no
Sikkert et dumt spørsmål og muligens er det tidligere oppklart, men jeg fant ikke noe, så here goes:
er det sånn at alle aksjefond med 80% eller mer aksjeandel er innenfor fritaksmetoden?
Vil f.eks KLP AksjeGlobal Indeks P være det?
Ja til begge punkter.
Noen som har testet Conta sitt årsoppgjørsprogram her? Vurderer å gå for det for et mindre aktivt AS jeg eier.
Poweroffice GO
Ved investering fra holdingsselskap, hvordan er midler sikret?
Trenger man ekstra forsikring/garanti. Vet man er sikret opp til 2 mill, men det gjelder kontanter? Hvordan er verdipapirer sikret (fond/aksjer).
Takk!
Conta sitt årsoppgjørsprogram funket ok for et lite AS
Virket ikke helt ferdig, men det er vel også skatteetatens skyld med flere endringer i siste liten.
Ikke så veldig enkelt hvis du har mange aksjehandler, men greit hvis du har få.
Noen som har prøvd Luca regnskap?
Ser de har en egen aksjemodul som høres lovende ut
Fiken sin aksjemodulen fungerer helt fint
Noen som har fått til å føre permanente forskjeller i conta årsoppgjør? Har laget en saldobalanse i csv fra excel-regnskapet mitt, men har ikke permanente forskjeller i csv-en siden jeg trodde man skulle føre det i årsoppgjørmodulen. Er det en mulighet for å gjøre det i årsoppgjørsmodulen til conta, eller må jeg legge inn permanente forskjeller i csv-en?