Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

Betalte 25k for regnskapsfører i fjor, så litt mindre en det :wink:

1 Like

Enkleste hadde vært integrasjon mellom megler og regnskap.

Får ut rimelig gode transaksjonslister/handelslogg på excel. Hadde vært gull å få den konvertert til et lesbart format for uni. Fiken holder jeg meg unna foreløpig.

Men som nevnt over, jeg har ikke kommet over system som er tilrettelagt trading-og holdingselskaper. Må jo først ha et ordentlig system som tar hensyn til innenfor/utenfor fritaksmetoden, korte og lange investeringer, først inn først ut metoden osv.
Uten det hjelper det lite med importfil.

Jeg har også både AS (pga investering i noen unoterte) og noe privat… er ikke så mye på AS at jeg ønsker å bruke så mye på regnskapsprogram. Vurderte fiken men slo det fra meg. Har få transaksjoner og har derfor tatt det i Excel, men blir fort litt tungvint med den first in first out metoden når ordrer blir delt opp eller mange små ordrer ved sakte akkumulering… i tillegg ble jeg usikker på hvordan best føre emisjon og split.
Har tenkt det ville være lett å lage en liten database med en snutt for å polle alt for året, men har jo beholdning fra tidligere år også, så har ikke orket å “prøve” med min begrensede programmering kunnskap… Enda :wink:

Jeg fører også i excel men har vurdert Fiken. Har forstått det slik at de har ulike kontoer for innenfor/utenfor fritaksmetoden og også konto for anleggsmidler på langsiktige aksjer.

Jeg vurdere å ta fiken i bruk for inneværende år( har ikke begynt å føre 2022 enda :slight_smile: ). Jeg har hatt mellom 15-150 bilag i året. Men bruker noe tid på næringsoppgave og skattemelding.

Hvorfor bruker der først inn først ut metode ?
På børsnoterte aksjer bruker Jeg å «lage» nytt snitt ved hvert kjøp som blir brukt ved salg. Ved årsslutt korrigerer jeg bokført verdi til børskurs og det blir ny bokført verdi. Får da samsvar mellom bokført verdi og formuesverdi.

Har også brukt snitt kostpris ved beregning av gevinst/tap. Skattemessig skal det egentlig brukes fifu, i år er det så close for min del, at jeg like greit bruker det samme som i regnskapet.

Uni (og alle de andre systemene vil jeg tro) har kontoer for å klassifisere innenfor/utenfor fritak, og omløps-/anleggsmiddel.

Det jeg vil ha er mer som et reskontro-system/lagersystem, hvor hvert papir blir som en varelinje, men hvor alle papirene føres mot samme hovedbokskonto (som kto 1500 for alle kunder, og 1400 for alle lagervarer).

Skulle hatt en egen underkontoserie for 1800/1300.

Problemet her er at det er får meglere som har gode nok API-er til at dette blir en stabil løsning. Et alternativ er å bruke CSV-eksport fra melger og importere, men her kan også formatene variere så det er noe man må ta høyde for.

Det stemmer, men skillet går vel på norske/utenlandske, og det er derfor et par unntak man må ta hensyn til, f.eks. selskap som har hovedkontor i Norge men notert på en annen børs (eller om det var omvendt)?

Grunnen til at jeg har foreslått Fiken ovenfor er fordi jeg bruker det selv, men også fordi de har et brukbart API som man kan integrere mot. Det finnes regnskapsprogram som ikke har API med offentlig dokumentasjon, eller API i det hele tatt og da blir fryktelig tungvindt å bygge en integrasjon. Fant ingen info om Unimicro og API med offentlig dokumentasjon.

Et alternativ for å få utviklet en slik integrasjon kan være å komme inn som “investor” å være med å dekke deler av utviklingskostadnen mot å få mulighet til å implementere funksjonalitet en selv ønsker samt gratis/rabattert månedsavgift fremover. Send en PM om det er noe som kunne hørtes interessant ut.

1 Like

Tenker du integrasjon mot bankkonto og megler også da?

Ikke utenkelig å være med som investor, det kommer også an på hvor store sjekker du skal ha :wink:

Det meste er mulig så lenge det er mulig å få tak i data i maskinlesbart format, enten via API eller CSV/Excel.

Bankintegrasjon er kanskje noe lengre frem i tid da det er større variasjon i hvilke banker folk bruker enn det er med regnskapsprogram og meglere.

I praksis tror jeg ikke det er mer enn en håndfull endepunkter du trenger håndtere for å dekke de aller fleste bankkunder i Norge. Har du DNB og SP1-alliansen så har du vel de fleste?

Lenker du sikkert har sett fra før:
DNB: https://developer.dnb.no
PSD2 eller betalingstjenestedirektivet | Finans Norge

1 Like

Men de ulike systemene må også tilrettelegge for registrering av relevant input. Slik det er nå får jeg ikke lagt inn noe så grunnleggende som antall aksjer i en transaksjon. Så lenge det ikke er med er det umulig å beregne noe som helst, og det hjelper ikke med allverdens integrasjoner.

Noen som har vært borti system som håndterer det?

Målet vil jo være å bygge en integrasjon hvor man kun legger inn kjøp/salg og resten blir regnet ut automatisk og bokført i regnskapssystemet, slik at man slipper å tenke på FIFO og selve bokføringen.

Om man kan få inn direkteimport fra megler ville det jo vært topp, men f.eks. Nordnet har vel enda ikke lansert API i Norge, så da må det ev. gå via import fra CSV-fil.

Jeg vil anbefale å bruke et regnskapssystem som støtter flere reskontro. Da kan du definere 1810- Norske aksjer som en reskontro (som du er vant til å bruke kundefordringer), og så kan du legge inn alle handler på samme hovedbokskonto. (Tilsvarende kan du gjøre for utenlandske aksjer/unoterte m.m på andre hovedbokskonti. Tripletex tilbyr blant annet dette, og har også et bra dokumentert API.

1 Like

Ja, Tripletex og Fiken er de jeg kjenner til med godt dokumenterte API. Har et prosjekt med en kunde som bruker et annet regnskpasprogram der har jeg måtte vært i flere møter for å få tilgang til API-dokumentasjon.

Men Fiken tilbyr vel ikke flere reskontro (så vidt jeg vet). Visma eAccounting har også et bra API, så hadde de hatt flere reskontro, ville jeg valgt det.

Det stemmer nok, men de har allerede kontoer som omfatter innenfor/utenfor fritaksmetoden osv:
https://kontohjelp.fiken.no/as/medMoms/1811

Det jeg ønsker er en type reskontro, hvor jeg kan definere selve papiret (innenfor/utenfor fritak, noteringsplass for verdsettelsemetode ++).
For hver transaksjon bør jeg klare meg med kun å legge inn dato, +/- antall og vederlag.
Basert på definisjon bør systemet selv beregne gevinst, og føre den på rett plass. Og til årsoppgjør kan rett verdi beregnes, enten det er kostpris (unoterte og euronext growth) eller børskurs.

Nå vet jeg ikke hvor stor virksomheten din er, men det finnes jo flere eksisterende løsninger for dette. Av de norske er vel Visma Finale Investor, Escali og Tazett (eid av Tieto) de mest brukte.

1 Like

Beklager hvis jeg er på feil forum nå men jeg tenke att her inne er det sikkert noen som kan svare meg.
Jeg bruker en AF konto hos nordnet når jeg handler i statene er det en fornuftig konto å bruke med tanke på skatt på eventuelle overskudd /utbytte

Burde vel ikke være noe problem å gjøre dette i excel hvis du ikke har mange ordre ? På hvert kjøp er det vel bare å ha et felt med info om antall solgte som du oppdaterer når du selger og beregner gevinst ? Problemet med å bruke snitt kostpris er at ting ikke stemmer med info fra megler og det blir f.eks vanskeligere å oppdage om enten du eller megler har gjort en feil