Jeg gjør. Har kanskje 10% greie på hva jeg driver med, men har fått god hjelp av Fiken-hjelpesidene ved behov.
Tror ikke finnes men den her siden hos nordnet forklarer der ganske bra. Innenfor eller utenfor fritaksmetoden? - Nordnet
Takk zappa66 og larosaleda
Hehe, det var mye arbeid når man har mange transaksjoner meningsløst arbeid også, å bare sitte å skrive inn det samme som kommer ferdig utfylt fra megler. Ihvertfall bedre enn å betale regnskapsfører mange tusen da…
Første gang jeg tester ut selv. Kan du bare forklare i korte trekk hvorden du gjorde det. Transaksjonene har gått greit til nå. Så er det vel næringsoppgaven som er neste trekk. Så er det vel her man legger inn kontanter, eventuellt gjeld osv. Er det andre ting man trenger å tenke på mtp at regnskapet ikke ble registrert i Fiken tidligere år? Takk for svar!
Må over på et regnskapssystem siden det snart blir et krav og har kikket på Fiken, Tripletex og Centiga.
Virker som om alle krever manuell føring av hver handel og at det ikke er all verdens forskjell . Er det noen som har erfaringer og anbefalinger på system?
Fiken er veldig enkelt og greit i bruk. Er kjempefornøyd med det.
Har tenkt litt på å bygge en integrasjon som fører aksjehandel automatisk, men har bare ikke funnet tiden.
Send en PM så kan jeg verve deg til fiken og vi begge får 2 mnd gratis
Fungerer Fikens modul for næringsoppgave bra for skatt og brreg eller må det gjøres manuelt?
Ja det er «nesten» bare å trykke på en knapp så er næringsoppgaven levert…
Hadde vært gøy hvis du kunne lagt ut oppskriften her på TI, for oss som ikke er så «tekniske» lenger…
For de som trader må det da bli veldig mange føringer å ta manuelt?
Ja det er det sikkert, det er derfor en fordel å ha det automatisk. Noen av de større traderne slik som Svend Egil Larsen i «AksjeSladder» har feks. egen regnskapsfører…
Me 2
Ja, det blir det. Jeg trader ikke mye, og kjenner allerede at det er nok å holde styr på.
Har ikke fått bygget noen integrasjon enda, men første versjon ville i så fall blitt halveis manuell, dvs. du legger inn kjøp og salg gjennom et grensesnitt i nettleseren, deretter regner den ut gevinst/tap og sender det til fiken for bokføring på riktig konto.
I fremtiden vil det kanskje være mulig å få den helt automatisk, men er dessverre lite data tilgjengelig fra de ulike aksjehandelsplattformene.
Jeg er nå i oppstartsfasen av eget AS som skal drive med tjenestebasert virksomhet. I den sammenheng har jeg et par spørsmål rundt det å opprette holdingselskap til investeringer.
Jeg har alltid vert av den oppfattelse at det lønner seg med holdingselskap dersom det er knyttet til et AS med omsetning. Hvorfor kan jeg ikke svare på. Rettlei meg gjerne dersom jeg er helt på viddene! AS’et forventes å ha en omsetning på ca 700k i 2022. Jeg har ingen intensjon om å ta ut lønn de første 3+ årene. Eventuelt overskudd (etter tilbakebetaling at oppstartsinnskudd) skal etter planen investeres i aksjer og eiendom.
Spørsmål:
- Hva tjener jeg på å flytte mine private aksjeinvesteringer over i et holdingselskap underlagt moderselskap som beskrevet ovenfor? Helt konkret.
- Må jeg selge aksjene fra privat og over til AS, eller kan de på papiret fortsatt stå i mitt private navn?
- La oss si at AS med holdingselskap har verdier for 10mill i 2025. Er det da muligheter for meg som eier 100% i selskapet å få huslån med sikkerhet i dette? Noen som har erfaringer i praksis her?
- Det kommer an på hvilke investeringer du har. Hvis du har alt på ASK vil det nok ikke lønne seg å flytte over.
Om du har det utenfor ASK vil det lønne seg da du kommer inn under fritaksmetoden, og utsetter beskatningen til du tar det ut som utbytte. Dvs at du kan reinvestere uten å skatte av gevinsten, likt som ASK.
Investering i aksjer i lavskatteland er ikke omfattet av fritaksmetoden, så her må du være obs! F. eks Fredriksen og hans selskaper hører hjemme på Kypros, og er derfor ikke med.
Du får ikke fradrag for tap på aksjer innenfor fritaksmetoden.
- Skal du ha det inn i et AS så må du selge det privat. Mulig du kan høre med megler om du får flyttet det mellom vps-konti, men tviler. Uansett blir det regnet som realisasjon på deg privat.
Det du har på ASK bør nok forbli der. Andre aksjer kan du vurdere å flytte over.
De med tap er det mest lønnsomme å flytte over, da du får fradrag på tapet privat, mens den framtidige gevinsten kommer inn under fritaksmetoden hvis du tar samme posisjon i as’et.
De du har gevinst på bør du vurdere. Beskatning nå, for å få framridig gevinst under fritaksmetoden, eller la de ligge og ta beskatning når potensialet er hentet ut i framtiden?
- Å stille eget as som sikkerhet i bank må du høre med egen rådgiver i banken om. Jeg har erfaring med at aksjeverdier i eget as blir hensyntatt til en viss grad ved beregning av maks lånebeløp, men ikke som sikkerhet.
Har du de privat så kan du belåne en del av aksjene, men her er det ulik belåningsgrad både mellom banker og aksjer. Du får ikke boliglånrente på det.
Dette er ikke mulig å bruke aksjer som tinginnskudd for å unngå en transaksjon som ikke utløser skatt. Dette betinget av at aksjene kan omsettes “enkelt”.
" Dersom du eier et aksjeselskap kan du overføre aksjene til et driftsselskap gjennom et regulært salg eller som tingsinnskudd (mot aksjer ). I begge tilfeller må aksjene overføres til virkelig verdi – i henhold til det såkalte armlengdeprinsippet. En slik overføring regnes da som en realisasjon av aksjene"
Altså børsnoterte aksjer har til enhver tid “effektiv prising”, så her aksepteres ikke annet enn dagens kurs som “virkelig verdi”. Samme gjelder forøvrig med unoterte aksjer, men her er ofte “virkelig verdi” i skatteregnskapet til bedriften MYE lavere enn hva bedriften faktisk besitter.
Hvis de fortsatt står i ditt navn er de fortsatt dine. Se punkt nummer 1.
Det er ikke umulig, men tviler på du får bruke sikkerhet i aksjer opp mot boliglån, men detter er vel en vurdering banken tar ut fra størrelsen på kundeforholdet samt om forhold er stort nok så kan de ta en verdsettelse/DD. Det var bare inntil nylig man fikk bruke BSU som sikkerhet her uten å løse den inn. Vanlige “forbrukslån” eller andre typer lån er derimot ikke umulig. Forvent dog høye/-re renter. Blir liksom litt motsatte ender av spekteret, om jeg ikke misforstår det du spør om.
Skal du derimot kjøpe eiendom gjennom ASet kan du søke lån gjennom ASet på bedriftsbetingelser. Forvent da høyere rente, men også større forhandlingsrom rundt dette punktet. Cash eller bunden EK er ofte argument som lar seg kjøpe av banker.
Sitter med regnskap og årsoppgjør etter første år med holdingselskap. Det meste av aktiv handel foregår på konto i eget navn, men så har jeg og samboeren et AS hvor vi har unoterte aksjer samt selskaper hvor vi er litt involvert i styre og slikt.
Relativt lite aktivitet i AS’et, men likevel noe styr rundt regnskap og årsoppgjør. Er det noen som kjenner til løsninger hvor aksjehandel, bankkonto, regnskap og årsoppgjør er integrert i én løsning? Altså type “holdingselskap” løsninger.
Bruker p.t. DNB som tilbyr det meste under eget tak, men det virker litt kostbart i forhold til mengden transaksjoner per år.
Du må gjerne si ifra om du finner noe. Bruker uni economy her. Tror DnB sin løsning er basert på den. Ingen god løsning for føring av kjøp, salg og beholdning der.
Jeg har as som er innom ganske mange ulike selskapet i løpet av et år. Pr nå får hvert av de selskapene en egen balansekonto. Nå er jeg tom for kontoer, så jeg må begynne å rydde i kontoplanen.
Det ideelle hadde vært et system som har beholdningsløsning likt et lagersystem. Da ville hvert papir vært som en vare, med kostpris pr stk. Kjøp, salg og gevinst/tapsbrregning hadde blitt mye enklere da. Alt på et par ulike balansekonti, avhengig av om det var av eller på børs.
Har ikke undersøkt så veldig mye, men tar gjerne imot tips.
Jeg tenker på å bygge en løsning som i første omgang støtter Fiken. Det jeg tenker er en løsning hvor man kan legge inn kjøp og salg fortløpende, og som deretter blir bokført. Kanskje støtte for CSV-import etterhvert
Dere som har AS og driver med aksjehandel - hvor mye ville dere vært villige til å betale per måned/år for noe slikt?