Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

Tack för svar! Vad gäller om man har verider i sitt AS som består av annat än “egna” aktier? Jag har ett större belopp investerat i andra företag. Säg att jag skulle (potentiellt) vilja överföra dessa till mig privat. Det verkar onödigt att sälja dem på marknaden i sitt AS. Överföra pengarna från försäljningen privat och sedan köpa tillbaka samma aktier privat. Förutom banken (som får kurtasje) så är det knappast lönsamt att göra så och mycket styr.

Någon som vet vad som gäller här?

det blir vel på samme måte, tipper du må få en revisor til å godkjenne. Og så blir det sett på som et skattepliktig utbytte, med mindre du tar ut av et overkursfond du har betalt inn på forskudd.

1 Like

Jeg skal levere protokoll fra generalforsamling og styremøte ifm behandling av årsregnskapet. noen som har et blankett? der møtes jo bare jeg og meg :slight_smile:

Du kan sjekke denne

protokoll_generalforsamling.doc (44 KB)

2 Likes

ved raskt gjennomgang så har jeg noen spm. Siden jeg er den eneste i selskapet, hva skjer med “møtelederen”? Det er jo bare yours truly som er tilstedet under generalforsamlingen og styremøte…

Du får ta inspirasjon fra han her:

4 Likes

ahahaha

Frist for å levere årsregnskap i morgen, så litt panikk. Bruker Fiken uten regnskapsfører.

Gjorde noen salg og kjøp av aksjer gjennom AS på slutten av året, 30 desember. Disse transaksjonene er ikke bokført før 03.01.2020. Fører jeg disse inn som normalt, vil ikke bankavstemming stemme med bokført saldo fra kontoens årsoppgave.

Litt panikk, så kanskje noen har noen tips? Vil tro det er noen alternative kontoer for fordring og kortsiktig lån som skal brukes, men hvilke?

Jeg førte inn alle kjøp og salg av aksjer i regnskapet som normalt, og så ble resten ordnet med en fri postering. Det et ikke alltid mulig å bankavstemme ned til minste øre…

Litt sent nå, men jeg tenker det burde kunne føres som en utestående fordring mot megler, som så blir betalt den 3. januar på neste års regnskap, når oppgjøret kommer på konto. Noen andre som tenker det samme eller mener at det blir feil?

Fikk svar fra Fiken (etter fristen), så blir å sende inn endring.
Man kan bruke konto 1579 (Andre kortsiktige fordringer) istedenfor bankkontoen

1 Like

Har noen kommentarer til hvordan man bør ha kapitalen registrert i selskapet.

Det er helt klart en fordel å registrere minimum som aksjekapital; 30 000 kroner, og resten som overkurs. Overkurs kan enkelt nedbetales ved uttaksbehov gjennom protokoll i generalforsamling. Det trengs ikke revisorbekreftelse slik man må ved kapitalnedsettelser.

Mange som har egne investeringsselskaper er ofte også i formuesskatt-posisjon. Låner man penger inn til sitt AS får man full formuesverdsettelse på beløpet, man får ikke 35 % rabatt. Skytes samme beløpet inn som overkurs er det ikke lengre du som privatperson som eier kapitalen, det ligger i selskapet og man får 35 % formuesrabatt. Dette vil være av betydning dersom vi snakker om noen millioner som evt skal lånes eller skytes inn.

Vil tilføre at man har rett til skjerming også i et AS. Ikke på investeringene man eier i AS’et, men på den innskutte kapitalen. Skjermingen som opparbeides over tid kan senere utbetales skattefritt til aksjonær. Igjen, avhengig av størrelse på innskutt kapital, blir det noen kroner ut av dette også over tid.

7 Likes

Har du noen andre praktiske tips (eller tips generelt) ved opprettelse/drift av AS? Setter stor pris på delte erfaringer

Noen som vet om noe regnskapssystem med integrert aksjehandel i? Enten integrasjon mot handelsplatform, eller som har et eget verdipapirregister med transaksjonsregister.

som privatperson kan man jo så 22% skattefradrag på å investere i startups gitt visse kriterier.

Men hvordan fungerer det i eget aksjeselskap uten inntekter, kan man utsette skattefradraget? eller forstår jeg det rett at man kan ta det personlig også.

Sitatramme
Fradraget gis til personlige skatteytere. Det kan også gjøres indirekte gjennom et holding-selskap

Fradraget gis kun til personlige skatteytere. Du må i investeringsselskapets aksjonærregisteroppgave fylle inn en post som binder deg personlig til den investeringen.

Se eksempel 21 her https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/aksjonarregisteroppgaven/eksempler-pa-utfylling-av-aksjonarregisteroppgaven/

2 Likes

Faktisk! Takk :blush:

1 Like

Andre her inne som handler gjennon eget AS og bruker Fiken her inne?

1 Like

Noen som vet om en grei og rask plass å sjekke hvor selskapene man tenker å kjøpe aksjer i er registrert med tanke på om man må betale skatt på overskudd eller ikke?

Du kan bruke ISIN nummeret. De to/tre første bokstavene er landkode