Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

To ting i hovedsak. For det første så er kurtasjen i Sverige (hvor jeg per nå gjør 95% av handlene mine) veldig høy (jeg har avtalen pareto trader). For det andre så har jeg hatt mange problemer med mapping issues for papirer fra NGM/AKTS/First North hvor jeg måtte ringe inn for å be om å selge og av og til tok det flere dager å fikse. Så er det noen småting som at dem ikke har 2 faktor auth etc. Jeg ble anbefalt av en kollege å kontakte nordnet og jeg har fått et tilbud som er betydelig bedre enn hos pareto. Jeg kan ikke si noe om den tekniske omsetningen enda, men får se.

Ring til Tore, få bedre kurtasje, få 3måneder++ med Infront web.

Så er du set.

Jeg har også hatt problemer med dette og det har til tider vært utrolig frustrerende. Synes også det tar alt for lang før det blir fikset.

Jeg ønsker å låne penger fra meg privat til holdingselskapet. Er det noen her som har en mal for en slik låneavtale?

google is your friend. det ligger i allefall 2-3 ut fra norske regnskapsfører tror jeg.

Send meg en PM så kan jeg maile den jeg brukte.

1 Like

PM sendt :+1:

Da er jeg i gang. Brukte forresten Norgelei for å ordne LEI, det var litt billigere.

Noen her som vet hvordan aksjehandel regnskapsføres i visma?

Tar et spm her, er det mange på forumet her som kun lever av trading?

Et lite tips.
Husk at det har kommet nye og strengere bestemmelser som regulerer transaksjoner mellom aksjeselskap og aksjonærer/Daglig leder m.fl.
Lån som er større enn det jeg vil kalle “småbeløp” utløser automatisk et krav om at transaksjonen meldes til Brønnøysundregisteret, som såkalt meldepliktig avtale. Det er også MEGET strenge formaliakrav til beslutningsprosessen i AS’ets styrende organer (styre og generalforsamling).

Pass på - for hvis du unnlater dette - eller begår formaliafeil - kan transaksjonen reverseres ved f.eks en konkurs.

3 Likes

Tror jeg har stilt dette spm en gang før. Er det noen her som bruker visma e accounting for handel via AS? Jeg prøver å legge til et valutakonto, men siden kontoene er fiktive så kan jeg ikke registrere kontonummer/IBAN og systemet aksepterer dette ikke. Disse nummerne har jeg allerede lagt inn for aksjekonto i NOK, så jeg kan ikke bruke dem dobbelt heller. Regnskapsføreren min vet heller ingen svar.

En regnskapsfører burde jo kunne svare på dette, så rart at hun ikke vet. Du kan kanskje bare regne om til NOK fortløpende? Til slutt blir jo dette et nullspill.

det gjør jeg ikke, det blir jo feil da jeg ikke konverterer tilbake til NOK før jeg kjøper NOK med SEK. Nei de visste ikke og ikke visma community heller. endte opp med å bruke kontonr og IBAN til et helt annet konto. Det er jo uansett fiktivt og brukes ikke som bankkonto.

1 Like

OK the problems never end. Til dere har som handler via AS og valutakonto hos aksjemegleren. Hvordan føres dette i deres regnskap? Jeg har en hovedbokskonto i NOK og en i SEK, med tilhørende konto i kontoplan (1921 NOK og 1922 SEK).

Den første utfordringen er allerede å føre en simpel valutatransaksjon, f.eks. kjøpe SEK. Kredit 1921, Debet 1922, men systemet aksepterer dette ikke fordi beløpene er forskjellig (pga valutakurs).

Problem nummer 2 er føring av selve aksjehandel. Kjøp av svensk aksje: K 1922, D 1811 Handel i svensk aksje. Denne transaksjonen dykker da opp i NOK i regnskapet, selv om 1922 føres i SEK?

Jeg kan unngå problem nummer 2, hvis jeg angir beløp i NOK og konverterer dette til SEK i et trinn 2, men det gir ingen mening mtp hovedbokkonto som er i SEK og fordi jeg jo ikke veksler til SEK den dagen jeg handler aksjen.

Hvordan har dere løst dette?

Du trenger vel ikke føre dette manuelt så lenge du handler via VPS blir det rapportert inn automatisk…

Nordnet -> Eksport til Excel, ved årets slutt.
Send til regnskapsfører :slight_smile:

Men ja, det koster litt ekstra.

1 Like

? tror du blander privat handel i Norge med handel via AS

jeg har circa 100 kjøp og salg siden slutten av september, tviler på at det lønner seg

En allmän fråga; någon som vet skatteregler runt aktier som löneutbetalning? Är det i teorin möjligt att överföra aktier till ett värde av exempelvis 30.000:-? Kan det i så fall likställas med utbetalning i kronor & öre?

Och som uppföljning; kan man överföra aktier från AS till privatkonto som ett substitut till feriepenge? Monetärt är ju detta “skattefritt” (eller ja; man betalar ju extra skatt övriga året, men ni förstår vad jag menar). Gäller samma regler om man skulle utbetala i aktier? Och är det ens möjligt? :face_with_raised_eyebrow:

Jag tänkte att jag hör med er innan jag kontaktar skatteetaten :slight_smile:

Du kan gjøre tinginnskudd istedenfor å gå inn med penger ved oppstart. Da blir gevinst/tap realisert for deg privat og du må ha en revisor som godkjenne innskuddet. Du kan jo ta ut igjen også, men blir som et skattepliktig utbytte, med mindre du har betalt inne mye i overkurs. Altså mer enn aksjekapital. Det blir et aksjonær-lån. Dette er penger man allerede har skattet, så det kan man selvsagt ta ut igjen uten å betale skatt, så lenge man fører protokoll og ikke tar ut og inn som om det skulle være din egen privatkonto.

1 Like