Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

Du skriver selv hva kurs du selger aksjene dine til selskapet. Men godt mulig du for spørsmål dersom det skiller mye fra børskurs.

Jeg fører regnskapet for AS’et mitt selv med Fiken. Dette er veldig enkelt slik at til og med Ingeniører kan få det til. Det ligger også mye hjelp på YouTube. Har hørt at Visma også skal være bra/enkelt regnskapsprogram å bruke.

For å starte opp ett AS vil jeg anbefale enkelerestart.no. som hjelpte meg med papirene under oppstarten av AS’et.

2 Likes

Jag använder Visma och kan bekräfta att det fungerar väldigt smidigt! Speciellt smidigt med kvittoscanner på mobilen som direkt läggs upp som “vedlegg” i Visma. Då har jag allt samlat på samma plats och slipper spara på kvittot :+1:

Nej, jag jobbar inte för Visma :grin: . Men tycker oavsett att det är smidigt att använda

1 Like

Det står jo like bra forklart i Altinn når man etablerer det. Så slipper man de utgiftene.

2 Likes

Stemmer i for fiken. Kan ikke tenke meg at visma er enklere!

1 Like

Nej, de har säkerligen väldigt lik funktionalitet! :+1:

1 Like

Ja det stemmer, men det er likevel billigere enn å benytte regnskapsfører. Det er dessuten tidkrevende å generere alle disse dokumentene osv, slik at jeg ikke hadde tid til å gjøre dette selv…

Det tar ikke mange minuttene å etablere et AS. Det eneste så tar litt tid er om du skal gjøre tinginnskudd. Altså flytte over aksjer fra privaten. Da må man ha revisor.

Ok er du Regnskapsfører eller Økonom?

Jeg trengte ihvertfall litt hjelp til å komme igang med AS’et. Det var også en del plunder og heft med å føre regnskapet selv i begynnelsen. Men nå er det «enkelt», dvs at det ikke tar så mye tid…

Nei, jeg er ikke det. Men er det et holdingsselskap du snakker om? Det er isåfall fort gjort. Om du snakker om en bedrift hvor du produserer noe. Så har jeg ikke erfaring med det. Men å opprette et enkelt AS gikk ganske kjapt altså. Sier ikke det er noe galt i å få hjelp av et firma til det. Men Altinn er en veldig bra og oversiktelig side.

1 Like

Bruker AS både for aksjehandel og for konsulentutleie. Ett eget Holding selskap kan bli aktuelt i fremtiden…

1 Like

@slobo / @xfrox : hva er kostnadene med fiken / visma ?

Fiken er ekstremt billig. Men du må gjøre endel selv tror jeg.

2 Likes

Det koster 149 kroner per måned med Fiken. Og så er det ekstra for tilleggsfunksjoner. Her er prislisten:

Vissa kostar 179:- eller 99:- (beroende på vilken funktionalitet du har behov för):

1 Like

Det er denne delen jeg ikke liker :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

er det enklere hvis man selger alt og sette bare inn kapital? jeg er villig å stenge posisjonene hvis dette forenkle prosessen veldig, men ikke hvis det er mulig å unngå at skatt på ASK utløses hvis man overflytte all kapital i form av aksjer direkte til selskapet?

For å oppsummere dette litt så forstår jeg det per nå riktig at:

  • Ønsker man å danne et AS i Norge for å handle i aksjer så er dette rimelig enkelt, forbeholdt man ikke blande dette med annen virksomhet, som f.eks å selge varer eller tjenester (MVA osv)
  • Ved oppstart beløper det seg et gebyr
  • Hvis man ønsker å overflytte privateide aksjer fra enten VPS eller ASK så må dette godkjennes x1 av en revisor?
  • Det kreves rapport av hver transaksjon = hver trade, samt en årsrapport. For i allefall sistnevnte bruker de fleste en regnskapsfører
  • Hvis man ønsker å føre alt av regnskapet selv så kan dette gjøres via Fiken eller Visma
  • Det er ikke plikt å ha hverken regnskapsfører eller revisor, så lenge inntektene ikke overstiger 5mill NOK per annum, eller equity i selskapet ikke overstiger 20mill NOK

Hvordan er det med nedskrivninger man hittil har gjort i privaten mtp aksjehandel? Kan dem videreføres til selskap eller blir det for komplisert? F.eks. dataen som er kjøpt til aksjehandel i privaten da må føres inn i AS?

Er det riktig at hver trade må rapporteres inn? Ref. @Evilfreud sin post tidligere i samme tråd om VPS og årsoppgave.

Gebyr for registrering i Brønnøysund registeret er vel på ca. 5500,- i tillegg må man ha et LEI-nummer for handel. Rundt 1000,- pr.år. Mulig også bank eller lignende tar er gebyr for å godkjenne at egenkapital er på konto.

nå husker jeg også dette med 50k i salg av varer eller tjenester. hvis jeg forstår det riktig blir selskapet fritatt MVA hvis omsetningen er over dette beløpet per annum (fordi selskapet selv må betale MVA på inntekter til staten), slik at eventuelle konsulenttjenester eller varer kan kjøpes uten å betale MVA, i selskapet.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/forskjellen-pa-fritak-og-unntak-fra-merverdiavgift/

er dette riktig?

I eksempelet nedenfor er det åpenbar også slik at gevinst i holdingselskapet må beskattes, men betydelig mindre (3%), enn ved uttak av utbytte til privatperson eller salg av aksjer som privatperson…

Edit
3% gjelder åpenbart bare utbytte.

Men forstår jeg det riktig at aksjegevinst fra selskap som er registrert utenfor EØS utløser skatt umiddelbart, også i et AS?