Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

hehe regner med at man ikke kan kjøpe MVA fri firmabil til holdingselskapet… kjører sluttsedlene hjem fra banken liksom…

Tror det utløser skatt ja, derfor disse selskapene ikke går ann å handle på ASK

1 Like

hvordan er det når man handler i selskaper utenfor norden når det gjelder valuta? Per nå har jeg et vanlig VPS konto og et aksjesparekonto. På begge blir jeg automatisk belastet i valuta jeg kjøper i, og ved salg av f…eks. et svensk papir blir jeg godskrevet SEK på kontoen - som jeg da kan kjøpe NOK for eller beholde som en valutaposisjon. Jeg forstår det slik at valutatransaksjoner er umiddelbart skattepliktig også for et AS? Dvs skatten utløses når jeg “veksler” SEK tilbake til NOK manuelt?

og så et spørsmål til hehe. Til dere som handler via et holdingselskap. Er det smart å stifte minst mulig egenkapital og gir resten som et rentefritt lån? Jeg leser på nett at det er mindre vrient å ta ut innskuddet til selskapet hvis det er gitt som et lån, enn at EK reduseres. Ulempen er at man ikke oppfylle marginkrav til brokeren hvis man ønsker å handle på belånte midler…

Ja, det er smart og anbefales av revisor til og med. Minst mulig egenkapital og mest mulig gjeld. Husk på at det må være, hva heter det igjen,… Ansvarlig lån mener jeg det kalles. Det er viktig. Dette gjør at gevinst kan tas ut skattefritt tilsvarende lånet.

Jfr denne kan vel og EK tas ut igjen uten beskatning men dette skal være en mere tungvindt prosess. Regner med at lånet kan bare “tilbakebetales” med en enkel overføring, mens reduksjon av EK må gjennom styret etc.

Aksjekapital er egentlig det rette ordet, opptjent egenkapital av selskapet tas lett ut og skattes vanlig. Setter man f.eks aksjekapitalen til 100.000 så er det når man skal tar ut verdier som gjør at at det gjenstår mindre enn 100.000 det blir litt komplisert. Men det er såpass bra systemer idag at det er ikke veldig komplisert det heller. Det må igjennom styret ja. Men i et holdingselskap så er gjerne eier, daglig leder, styreleder og styret kun 1 stk person :slight_smile:

1 Like

ok så du kan stifte med minstekrav av aksjekapital (30k?) og så sette inn resten som EK eller lån?

Stemmer! Gjør du tinginnskudd med aksjer for mer enn 30k så trenger du ikke gå inn med 30k i penger :slight_smile:

Ja, knappast nån stor poäng att lägga in mer pengar än minstakravet. Jag gjorde i alla fall inte det. Svårare att plocka ut cash utan större beskatning :smile::wink:

Beskatningen blir det samme, eneste fordelen jeg kommer på ved å ha høyere aksjekapital er at bankene er mer villige om du skal søke etter lån.

og du kan handle på høyere margin regner jeg med

1 Like

Det kan man alltid komplettera med i efterhand👍🏻

OK så en ny oppsummering. Starte investment/holdingselskap i Norge:

  • Danne AS via altinn.no - koster litt over 5.5K
  • Skaffe LEI nr via Nordlei - koster oppstartgebyr og deretter årlig gebyr (litt over 1K)
  • Handtere regnskap - enten selv, eller via regnskapsfører. De fleste velge nok sistnevnte, kostnad 5-20K/år
  • Stifte aksjekapital - i dette tilfellet er det snakk om 30K, resten kan gis som lån som er enklere å ta ut fra selskapet hvis man ønsker det
  • Man er ikke revisorpliktig inntil årlig inntekt >6mill NOK, eller midler i selskap 20mill NOK
  • Selskap som bare handler i aksjer kan gjøre slik uten å være skattepliktig inntil at gevinst tas ut fra selskap (fritaksmodellen). Aksjer i selskaper utenfor EØS er ikke med og gevinst/tap her utløser skatt
  • Valutahandel utløser også skatt?
  • Dividender til selskapet utløser skatt, men bare 3%
  • Cash kapital i selskapet påbeløper seg innskuddsrenter, avhengig av banken (i motsetning til fri cash på ASK)
  • Forbeholdt at selskapet bare brukes som investeringsselskap er selskapet ikke fritatt MVA, for å oppnår det må selskapet har inntekter >50K NOK per annum i varer/tjenester som er MVA belagt

Er det noen kommentarer til valutaspørsmålet, som jeg også har stilt lengre opp?

Så er spm om noen kan anbefale en regnskapsfører som er kompetent i holdingselskaper og samtidig ikke tar blodpriser…

8 Likes

Jeg brukte artic for å bestille LEI. funket meget greit.

https://www.arctic.com/lei-registrering/no?gclid=CjwKCAjwyqTqBRAyEiwA8K_4OyhuzKtWf0umVfUkcq1O8t3nrRvl6mzlXKGqMo-cUNDQDTOnbLCwahoCun8QAvD_BwE

hva er fordelen? det kan vel gjøres direkte via nordlei, eller er det bare en annen redistributør?

Jag använde NordLEI, fungerade perfekt. Skulle anta att det är samma sak vem du än väljer

Bruker også NordLei, vet ikke om dette er billigere / smartere enn andre.

bare å røyke ut tilbud fra regnskapsførere i sommerpausen viser å være mere vanskelig enn antatt…

Det er det nok. Fint hvis du kan dele litt priser om du får noen jeg har alltid lurt på om jeg betaler mye eller lite :joy: varierer en del hos meg med antall handler osv men ligger mellom 8-12 k i året.

Da gjør de alt så har med ASet å gjøre vel og merke. Brreg skjema osv.