Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

noen her som bruker aksjesparekonto på nordnet?
grunnen til at jeg spør er at om det er andre som opplever at det ikke er mulig å handle med webtrader på nordnet med aksjesparekontoen.
å ja jeg prøver på kun aksjer som er på oslo børs. å selvsagt tatt kontakt med kundeservice til nordnet, som er helt ut av det blå. lite hjelp å få der.

å om det er noen som kan anbefalle noe bedre enn den webtrader til nordnet?
bruker dere wintrade eller infront active trader?

Zero konto er et forsikringsprodukt og det er vel Nordnet Livsforsikring som står som eier av verdipapirene og ikke innehaveren av kontoen. Det er ingenting som tyder på at det vil være mulig å overføre verdipapirer fra Zero til ASK uten å utløse gevinstbeskatning nå eller i fremtiden.

Jeg har også Aksjesparekonto gjennom Nordnet, jeg bruker ikke Webtrader selv siden jeg ikke handler ofte. Men jeg testet nå og jeg fikk feilmelding jeg også. Jeg mener å ha lest et sted at Webtraderen skal fases ut, men er ikke sikker.

Er det ikke wintrade som skal erstattes av webtrade? Mener jeg har lest det…

Webtrader er en episk dårlig løsning så jeg håper det er den som ryker. Wintrade er jo også et betalingsprodukt som jeg regner med er bedre. Men det står ikke noe om det på Nordnet sine sider. Men mener også å ha lest et eller annet angående disse to.

det blir å skaffe seg et av de betalings handels instrumenter etter hvert. for øyeblikket så støtter ikke eple pcen jeg har nye progammer. alt blir bare rar tekst. enten er mine edb kunnskaper ræva, eller så er problemet for gammelt eple produkt. men uansett skal oppgradere. så da blir hele livet lettere når det gjelder handler og salg. om det da ikke blir et problem å bruke noen av de bedre instrumenter og da med den nye kontoen.

@laplagam hvprdan fungerer ASK? Er det greit å overflytte aksjene dit? Jeg har bare Nano. Hvordan er det med kjøp og salg fra den kontoen, leste at det var mye krøll? Har vanlig Nordnet aksjehandelkonto.

Har ikke hatt noe veldig problemer med det selv. Du oppretter først bare en konto fra inlogget området, og når det er på plass så kontakter du nordnet for å få de til å flytte aksjene over (dersom du ønsker å unngå å realisere) eller så selger du på zero kontoen og flytter over og kjøper igjen dersom du vil realisere…

Jeg har ikke hatt noe problemer med kjøp eller salg. Har gått rimelig greit. Eneste var at jeg ikke får lov å kjøpe gap waves aksjer, men det samme gjelder der forøvrig med zero konto. Så lenge det kjøpes i oslo børs aksjer eller eøs så skal det være greit.

Edit: Også vet jeg ikke hvor mye ddu har leste overfor av tråden, men er jo på nåværende tidspunkt høyere skatt ved salg av aksjer på ASK, så det er jo en ulempe som kan bety litt. Derimot får du ikke skjermingsfradrag på zero kontoen, så om aksjene blir liggende over en god del år så kan skjermingsfradraget dekke over dette tapet. Dessuten som er nevnt tidligere så kan også fort lovendringer gjør at denne forskjellen utvannes da zero konto egentlig strengt tatt regnes av mange som et smuthull i loven.

Jeg har kun vanlig aksje-og fondskonto, ikke zero. Blir nok å flytte over da ja, så lenge man kan legge inn stoploss salg, kursalarm osv der som på den jeg har nå. Greit å slippe å skatte før gevinst tas ut da!

1 Like

Vel @laplagam nå prøvde jeg to ganger å opprette aksjesparkonto når jeg var innlogget hos Nordnet. Fikk bare melding “beklager, vi kunne ikke åpne aksjesparekonto for deg” kontakt kundeservice etc. Fikk du opprettet den enkelt? Må nok vente til uka da.

Ja, det skjedde for meg og. Jeg gjorde det også på kveldstid. Jeg prøvde et uttal av ganger og neste virkedag så hadde jeg 5 aksjesparekontoer.

Derimot er det bare å gi beskjed til kundeservice så fikser de opp i alt det der. Det tar nok et par dager før den er på plass. Du kan bruke nedenfor form.

https://www.nordnet.no/kundeservice/kontakt.html

1 Like

Hehe da har jeg kanskje 2 allerede :joy: tror jeg venter til uka, ikke noe stress for meg. Flytter jo alt av aksjer over i en smell da.

1 Like

Vil det si du kan flytte over fra Zero til ASK nå uten å trigge skatt neste år?
Ref:

Hei, sorry, det er meg som skriver feil der. Zero konto så må det realiseres for å flytte til aksjesparekonto. Det gjelder bare vanlig aksje og fondskonto at en kan flytte over uten å realisere.

1 Like

Beklager hvis jeg maser om dette, men vet du om det går an å ha stoploss salg på Aksjesparkonto, kursalarm/nyhetsalarm o.l? Regner jo med det er en selvfølge da, men fins ikke dumme spm osv :sweat_smile::rofl:

1 Like

Stoploss, kurs alarmer osv. kan du også sette opp på aksjesparekonto :slight_smile:

2 Likes

Ja, da hadde jeg fått to aksjesparekontoer :slight_smile: Kan jo være greit å ha, hvis man har tap på noen aksjer så flytter man de til den ene ASK, selger med tap hvis man må/skal selge de, og sier opp den ASK for å realisere skattefordelen. Og beholder f.eks Nanoaksjene på en annen ASK, som forhåpentligvis er masse i blått! :money_mouth: :sweat_smile:

2 Likes

Som at dere ikke sparer nok på skatten i Finmarka!! :wink: (Fortjent da pga flyprisene :stuck_out_tongue: )

2 Likes

Ja, jeg har bodd sørpå en del år, det er dyrere å reise herfra til Oslo enn fra Oslo til Syden! Hvis man ikke er griseheldig og treffer på en eller annen kampanje da. Men, får håpe denne ASK fordelen med utsatt beskatning gjør at man har råd til en Sydentur uten å pantsette både reinflokken og lavvoen! :joy:

Jupp blir helt sykt i høytidene, kjenner en fisker som måtte ut med 10-14k ish for å komme i begravelse.
Bra at Ola Giæver tar tak da, blir nok bra når de får samarbeidet med Norwegian oppe å går. Snakket med han for et par år siden, han vet at det er store muligheter i nord og at Widerø flyr på gode marginer :slight_smile:

Det har uansett presset prisene til Widerø ned og økt satsingen deres.

2 Likes