Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

http://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/sparer-40-000-kroner-i-aaret-paa-aa-bytte-til-aksjesparekonto/24128803 Tom anbefaler aksjesparekonto, betyr det at vi egentlig bør styre unna? :smiley:

5 Likes

Han påpeker at det utløses skatt av gevinst når man går over fra aksjeselskap til aksjesparkonto. Det er vel bare høyst teoretisk i hans tilfelle? :rofl:

5 Likes

Hold på deres Investeringskonto Zero, ingen grunn til å skifte til Aksjesparekonto.

Inntil jeg vet hvordan de endelige reglene blir (kanskje det til og med ikke blir noen endring?) så vil jeg sitte stille i båten.

I høringsforslaget signaliserte finansdepartementet at nye skatteregler for investeringskonto skulle gjelde fra 1.januar 2018. Siden det ikke har kommet noen avklaring enda betviler jeg at de vil innføre dette fra 2018. Jeg tror det er meget sannsynlig at det blir utsatt til 1.januar 2019.

https://blogg.nordnet.no/investeringskonto-vs-aksjesparekonto/21/09/2017/

3 Likes

Da var alle mine aksjer overflyttet til Aksjesparekonto, tok tap i sommer, får satse på at det blir gevinst nå framover :slight_smile:

2 Likes

ABSOLUTELY!

Tenker å cashe ut en god del så fort jeg vet når Zero fases ut. Slipper unna med 24% skatt ifht. de med ASK som må betale nesten 30% skatt. Neste år er det 23% skatt på Zero. Og så kan jeg flytte alt over til ASK uten å realisere skatt også, hvis jeg vil det. Win-win!?

4 Likes

Jeg tenker akkurat det samme! :+1:

1 Like

Håper det er flere som tenker slik. Å flytte fra Zero til ASK er bare tull på nåværende tidspunkt. Skattefordelen er en ting, men også det faktum at det er begrensninger på hva du kan kjøpe på ASK som ikke finnes på Zero :slight_smile:

3 Likes

Japp, og det er kanskje den viktigste årsaken til at jeg ikke vil gå over til ASK nå. I tillegg til de 20-talls aksjene på OSE som ikke er registrert i EU/EØS, trader jeg en del US aksjer (apple, Coca Cola og tesla for det meste)
Mulig det blir AS på meg når Zero blir borte.

Kan du flytte fra Zero til ASK uten at dette ses på som realisasjon? Har Netfonds investeringskonto selv, og jeg har forstått at hvis jeg skal bytte til ASK så må jeg realisere og skatte først?

Faktisk litt usikker på dette selv når du sier det. Må kanskje realisere først ja, derfor lurt å vente pga. skattefordelen :wink:

Stemmer. Det er ikke mulig å flytte til ASK fra investeringskontoer med forsikringselementer (feks Zero) uten å realisere, nei.

1 Like

@Nocturne jeg leste her om dagen at aksjesparkonto og aksje og fondskonto går opp til 30.75% neste år, og Zero konto går opp til 30%, er det feil? Husker ikke hvor jeg så det.
Edit: må være noen som skrev feil, ser at den kan gå ned til 22 %.

1 Like

Fordelen med Ask er st du eier aksjene dine selv. Og st du vil eie dem selv om megler går konk.

1 Like

Ja, du mister stemmeretten med Zero (har jeg aldri benyttet meg av anyways). Ved eventuelt konkurs er det jo også greit å nevne at den er omfattet av garantien til Bankenes Sikringsfond. (inntil 2 mill)

3 Likes

Skatte % skal tettes, men trenger ikke skje før 2019. Vi får høre mer 15 oktober da dette er til høring nå, inntil vi vet noe mer er det bare å beholde zerokontoen.

3 Likes

Sant det men sannsynligheten for at Nordnet går konk med det første er vel heller liten. I’ll take my chances :slight_smile:

2 Likes

Jeg hadde ikke hørt om høringen 15. oktober. Har du noen link til mer info om denne?

Sorry husker ikke helt, men mener Anders skar nevnte at vi skulle vite mer ca 15 oktober i en podcast.
“Endringene under I trer i kraft 1. januar 2018.” Å ingenting har vel blitt bekreftet enda. 3 mnd igjen av året, myndighetene kan jo ikke bare gi oss så lite tid til å flytte. Eller?

Man kan jo ikke flytte heller slik lovverket er nå. Siden Zero teknisk sett er et forsikringsprodukt må man realisere først, og så kjøpe på nytt. Mtp. hvor mange som faktisk har Zero kan det føre til sell-off i en rekke papirer som er populære blant småsparerne :slight_smile:

1 Like