Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Sjekk kontoutskriften fra banken for ASK som du fikk ifm skattemeldingen der står det hvor mye som er totale innskudd og uttak pr 1/1 og så er det bare og trekke fra eller legge til det en har overført i år.
Der etter er det bare og regne ut hvor mange % gevinst eller tap. Jeg har hatt en gevinst jeg er fornøyd med.
Litt usikker på om @Christian sin metode holder dersom du overførte aksjer du hadde inn på ASK. Det stemmer i alle fall ikke hos meg.:smiley:

1 Like

Flytt kit til ny ask, legg ned gamme ask, få skattefradrag? Eller noe sånt?

…splitt?

:face_with_monocle:

1 Like

Jeg har en ASK med en del tap. Ønsker og avslutte denne for å få skattefradrag. Men ønsker egentlig ikke å gå ut av aksjene jeg har på denne kontoen, hvis det plutselig kommer en oppgang. Kan jeg opprette ny ASK hos en annen bank, og kjøpe de samme aksjene her? Og deretter selge og avslutte den gamle ASK kontoen for å få skattefradraget?

1 Like

Ja det kan du.

Kan man ha flere VPS på likt?

Jepp. Sjølv har eg over 10

https://www.vps.no/pub/investor/hva-er-en-vps-konto/

Ok, trodde man kunne ha en VPS, men flere ASK, men lærer litt hver dag ser jeg. Takk! :slight_smile:

10 VPS er sikkert noe over snittet?

Tja si det.
Har forskjellige kontoer som er gamle og ikkje i bruk lenger.
Har også flere kontoer hos hver megler og i tillegg har bruker eg aktivt 3 meglerhus. Så når eit meglerhus er nede så er forhåpentligvis noen av dei andre oppe. Har redda meg mange ganger etter Netfonds ble solgt.

1 Like

Det er rett og slett tragikomisk at resten av bransjen har så dårlig oppetid.

I Sbanken virker det ikke som det er mulig å flytte aksjeposter mellom aksjesparekontoer, får å få realisert tap på den ene aksjeposten så må alle aksjeposter i en aksjesparekonto da selges for så å avslutte kontoen…dette virker da forferdelig knotete?

Virker knotete ja. Blir kanskje bedre med årene. Aksjesparekonto er forholdsvis nytt for bankene.
Heldigvis er det jo ikkje store kurtasjen du må ut med for kjøp og salg.

Har også forstått det slik at skal du få ført tap på ASK må hele kontoen realiseres, derfor litt overasket når jeg ser på
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/aksjesparekonto-ask/
Dersom dette er riktig skulle du kunne flytte aksjen du vil realisere til en annen konto og realisere/avvikle kontoen etterpå, men er veldig usikker på om jeg har forstått det riktig. Ville hørt om med banken igjen og eventuelt skatteetaten, mulig noen andre her inne. @Evilfreud ?

Overføring av aksjer og aksjefond mellom aksjesparekontoer

Du kan overføre verdipapirer på ASK fra en aksjesparekonto til en annen uten at du må skatte av det. Dette gjelder både overføringer mellom kontoer hos samme tilbyder og mellom kontoer hos forskjellige tilbydere. Overføringen må skje med skattemessig kontinuitet. Ved slik overføring overføres samtidig en andel av ditt innskudd og ubenyttet skjerming fra tidligere år, på den avgivende kontoen til den mottakende kontoen. Innskudd og ubenyttet skjerming overføres i samme forhold som overføring av verdier fra den avgivende kontoen.

Ja jeg ble overrasket selv når jeg ikke fikk det til, han på support trodde også at det skulle være mulig, men etter at han var i kontakt med aksjeavdelingen så kom det frem at dette ikke gikk. På finansportalen også står det at det skal være mulig å flytte enkeltposter mellom aksjesparekonti, riktignok nytt for 2019, men det er jo ikke så mye igjen av, så det burde være på plass. Noen som vet for sikkert at det går f.eks ved Nordnet kanskje?

Er det noen tilbydere som har innført dette og faktisk tilbyr flytting av deler av beholdningen mellom konti? Sbanken tilbyr flere aksjesparekontoer, men ikke flyttingen uten å flytte alt.

Hei, har ikke forståt helt hva som skjer når man overfører fra en Aksje og fond konto (Nordnet) til ASK (Norndet). Hvor mye kan man ta ut fra ASK uten å skatte.

Eksempel:
Jeg har to kontoer, en Aksje og fond konto og en Aksjesparekonto.
På Aksje og fond konto er det satt inn 100 000 på en aksje som har 20% gevinst, totalt 120 000 i kontoverdi.

På Aksjesparekonto er det også satt inn 100 000 på en aksje som har 20% gevinst totalt 120 000 i kontoverdi.

Beholdingen på Aksje og fond kontoen blir overført til ASK skattefritt.
Aksje og fond konto verdi: 0,-
Aksjesparekonto verdi: 240 000,-

Hvor mye kan man da ta ut fra ASK uten å skatte for det? Er det 100 000, 200 000, 220 000?
Det er vel 200 000 ettersom hvis man tar ut mer (uttak) enn kostprisen blir det skattelagt?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/aksjesparekonto-ask/

Jepp

1 Like

Har en ask og en traderkonto. Traderen har jeg ~30.000 i realisert gevinst på. Ask har nå lavere markedsverdi enn skattefritt uttak. Om jeg selger og tar ut alt på Ask nå, går denne differansen mot gevinst på traderkontoen slik at jeg slipper å skatte på det neste år?

Dersom du samtidig avslutter ASK ja.

Mener du “si opp” ask? Dvs ikke kunne bruke det mer senere?