Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Du må avslutte kontoen for å få fradraget. Du kan opprette ny konto til neste år. Jeg ville sjekket med megleren din om de rekker å avslutte kontoen før årsskiftet, før du hiver ut alle aksjene.

1 Like

Husk, du kan ikke selge for å få fradraget og så snu deg rundt og kjøpe samme aksje neste handelsdag, da er det ulovlig skatteplanlegging. Du må være ute av aksjen en stund og “ta markedsrisiko”. Antall dager er ikke spesifisert tror jeg, noen mener at grensen går på en uke.

3 Likes

Et triks er også å kjøpe en annen aksje for pengene, ha den noen timer en dag. selge og så kjøpe igjen.

Avslutter du en ask tar ut pengene og lager ny ASK, tror jeg også du skal jobbe litt med forklaringen for at det går iorden uten problemer.

Gjelder dette også hvis man selger fra en Zero konto og kjøper tilbake på ASK?

Da kan du bruke argumentet at du ville bytte kontotype. Tingen er at du må kunne bevise at salget kun ikke var skattemotivert.

Er det ikke greit å realisere tap?

Det at jeg reinvesterer i noe så volatilt og binært som preklinisk biotek burde gjøre det helt ok i mine øyne. Sannsynligvis vil jeg jo realisere tapet til slutt uansett :grin:

En annen ting er at et binært selskap som kan endre verdi med 50% når som helst muligens har en litt annen timeline for når man har tatt markedsrisiko.

Da kan du vise til at du har tatt en reell kursrisiko i mellomtiden. Det samme gjelder for aksjer, men med aksjer kan du være raskere, for eksempel 2-3 dager.

Er du en aktiv aksjeinvestor, bør det være nok å vente til dagen etter. Jo mer aktiv du er, jo kortere kan du vente.

Her er det vel snakk om å realisere tap for å så kjøpe samme aksje, dvs skatteplanlegging.

Har du henvisning til regelverket for påstanden ?

Ja

Du må bevise at transaksjonen ikke er gjort kun for å spare skatt.

Veldig greit forklart her,

“Den lovfestede gjennomskjæringsregelen i sktl. §14–90 legger tydelig til rette for at transaksjoner som er overveiende skattemotivert, skal gjennomskjæres”

Mao gjør du en transaksjon kun for å spare skatt bør du ha en forklaring som sier at det ikke kun var skattemotivert.

1 Like

Her er en “ikke-skattemotivert” motivasjon: “Jeg forventet at andre aktører skulle realisere tap før nyttår, så jeg solgte noen dager før jul og kjøpte igjen på forventet nedgang siste handelsdag før nyttår.”

6 Likes

Hva med “jeg vil ikke at mine aksjeposter skal offentliggjøres i aksjeregisteret”?

4 Likes

Har ikke hørt om noen som har blitt tatt for dette.

Masse folk som blir tatt for dette hvert år, meglere advarer jo om å kjøpe å selge kun for skattesparing rett før nyttår

Ifjor solgte jeg fra vanlig konto i romjula , overførte pengene til Ask konto og handlet de samme aksjene innenfor 2t etter salg …

Innafor? Hørte da ikke noe iallefall . Og motivet var jo rask flytting til Ask :),

Jeg gjorde det samme iår, begrunnelse for transaksjon var jo opprettelse av Ask. Mao innenfor :slight_smile:

1 Like

Dette er helt sikkert spurt om og besvart her før men orker ikke å lese gjennom:

Kann man overføre en Ask fra feks DNB til Nordnet, og er det evt noen kostnader forbundet med det?

No problem og koster ikke noe.

1 Like

Nordnet finnes, netfonds finnes ikke :wink:

1 Like

Hei

Har et lite spørsmål, usikker på om dette går under denne tråden men prøver allikevel.

Har hatt aksje og fondskonto hos nordnet i mange år før jeg bestemte meg å bytte til aksjesparekonto (ASK), sto med et tap på 170k på aksje og fondskonto før jeg flyttet alt over til ASK i november 2019.

Vil jeg få fradrag på tap av aksjer på selvangivelsen siden jeg tar pengene ut fra aksje og fondskontoen? (Aksjene ble kun flyttet og ikke solgt)

Tror ikke du får skrive av tapet før du avslutter ASK.
Edit:
« Q: Må jeg selge mine aksjer med tap, for så å kjøpe de tilbake innen for Aksjesparekontoen dersom jeg ønsker å få fradrag for tap nå?

A: Tap på Aksjesparekonto er fradragsberettiget. Eventuelt tap kommer først til fradrag ved opphør av Aksjesparekontoen. AksjeNorge anbefaler igjen at du snakker med din tilbyder eller andre autoriserte rådgivere om hva som er mulig, hvordan og hva som anbefales rundt dette.»