Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

OK takk for svar,kan dessverre ikke skrive tap fra ASK kontoen nå når jeg står med 350 k i gevinst (fin oppgang i PCIB fra November)

Kan vel ikke få i pose og sekk :slight_smile: takk for svar

1 Like

Avsluttet du kontoen? Fikk du isåfall ført opp tap til fratrekk på årsoppgaven din?

Nei, konto ble aldri avsluttet. Oppgangen kom plutselig i Pcib og Pho. Så da ble tap plutselig til gevinst😉

2 Likes

Det var jo bra. Noen andre som har avsluttet en ASK og fått riktige/ feile tall i årsoppgaven fra VPS? Jeg avsluttet den selv med tap, men fikk oppført massiv gevinst i årsoppgaven.

Har ikke turt å åpne årsoppgaven…

Når det er sagt så forsøkte jeg nå, men jeg finner ikke oppgaven for den avsluttede kontoen.

Skal ligge i innboksen hos VPS. Blir jo ganske så feil om man skal betale skatt av penger man ikke har tjent.

Det som teller for aksjesparekontoer er vel resultatet av Totale innskudd - totale uttak fra konto - verdi av aksjesparekontoen når den avsluttes? Det tipper jeg står i meldingen fra nordnet og ikke på vps.no

@Konamixx har jeg forstått det riktig? Og ett dickpic ofc

Har realisert tap / solgt aksjene jeg hadde på en ASK i Sbanken, så den kontoen står med kr. 0,- i saldo. Noen som vet om jeg da får igjen på skatten neste år for det realiserte tapet, eller må jeg faktisk avslutte kontoen først?

På forhånd takk for svar.

Må avslutte kontoen for å realisere tap.

2 Likes

Ok, takk :slight_smile: Ser at jeg da må sende mail til sbanken, får ikke avsluttet selv siden en vps er knyttet til konto.

Har ASK, og tok nylig ut et mindre beløp fra ASK bankkonto, for å kjøpe en “ikke EØS” aksje på en annen aksjekonto. Forstår at jeg nå har begynt å “spise” på den opprinnelige kapitalen på ASK, som jeg ikke trenger å betale gevinst-skatt på.
Dersom jeg om noen måneder bestemmer meg for å sette beløpet tilbake på ASK bankkontoen, hvordan blir dette innskuddet behandlet?
Regnes dette fortsatt som opprinnelig kapital?

Da øker skattefri uttagbar kapital, til det opprinnelige beløpet, før uttak for kjøp av aksje utenfor EØS.

2 Likes

ASK må være noe av det mer tragiske som politikerne har kommet med. Greit å få denne fordelen, men dersom dette er noe som skal kompansere for økt skatt på gevinst, synes jeg det er tragisk.

Man blir låst til å investere i et begrenset utvalg aksjer som etter min mening har mye høyere risiko i disse Corona-tider. Vurderer å drite i hele ASK-greia.

2 Likes

spill kortene dine riktig nå du,så skal eg love deg en enorm effekt i etterkant.

det beste nå er å legge vekk snapchat,facebook og instagram i noen måneder og heller studer/Les så mye du kan av finansnyheter og selskapsrapporter slik at du delegerer pengenene dine på best mulig måte.

1 Like

Det forandrer ikke det faktum at man får dårligere odds i en del tilfeller ved å begrense seg til Oslo Børs.

Det er jo helt frivillig å bruke ASK. Om du ikke er fornøyd med utvalget kan du en vanlig aksje og fondskonto

Poenget mitt var at det har satt opp skattesatsen på gevinsten, og om ASK skal være en kompensasjon så er det en dårlig en.

Du er ikke begrenset til Oslo Børs. Aksjer som er notert i EØS kan handles på ASK. Skattesatsen på gevinster fra aksjer har riktignok endret seg, men det har ikke sammenheng med ASK. Effektene av ASK har det vært mulig å ta nytte av siden skattereformen i 2005/06 ved å investere gjennom et holdingselskap.

Det ble i 2016 inngått et skatteforlik hvor skattesatsen blir senket fra 28 % til 22 %. For å opprettholde samme skattesats på aksjer (46,6 % ish) måtte en derfor bruke en justeringsfaktor, og annet enn det er lite endret.

46,6%? Er vel mer i området 31 ish om det er EØS aksjer

Ja, jeg har vel innsett at det ikke var poenget til politikerene. Poenget er vel at man ikke trenger å selge aksjer i eget selskap for å dekke en aksjekursendring.

En trader kan i prisippet kompansere for skattetrykket utenfor en ASK-konto ved å geare 30% i og med at det er et symetrisk oppsett på skattesaten. Eneste er at man i visse tilfeller kan komme i likviditetsskvis, og selvføgelig det at gearing ikke er helt gratis.