Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Selskapet beskattes først 22 % på nettooverskuddet, så 78 % er igjen å dele ut til aksjonærer, som beskattes 22 % * 1,44 = 31,68 %. Etter skatt står du da igjen med 78*(1 - 0,3168) = 53,3 %, som gir en skatt på 46,7 %.

Dette gjelder vel for aksjer utenfor EØS?

Nei, gjelder for alle aksjer. Innenfor EØS er gevinster på aksjer skattefrie for AS (og hvis de handles innenfor ASK). Handles det på aksje og fondskonto blir de beskattet ved salg, mens det ved ASK beskattes ved uttak. At det er skattefritt mellom AS er for å unngå kjedebeskatning, mens det for ASK er for å utsette beskatning.

Med selskapet så mener du investeringsobjektet ikke eget AS?

Ja, investeringsobjekt.

Da er vi enig, misforstod deg, My bad :grinning:

Ikke greid å finne svar på dette på nett, men kanskje noen her vet :slight_smile:

Overførte i 2018 aksjene over på ASK med et papirtap. Er det slik at dette tapet ikke gis fradrag for før kontoen avsluttes, eller skulle dette tapet egentlig bli ført i det flytting skjedde?

Man fikk mulighet til å flytte over til ASK uten at skatt realiseres i denne perioden.

Antar det har skjedd i ditt tilfelle.

2 Likes

Kontoen må avsluttes.

1 Like

Har i disse covid-19-tider opparbeidet meg et annseelig underskudd på ASK har realisert beløpet og tatt ut av konto. Kan jeg nå slette konto og få fradrag på skatten?

Jepp, men tilknyttet VPS må også sies opp.

1 Like

Jeg har et spørsmål til den som kan matematik og kjønner skatten.

Stillingen er:
Man har ca.2.000.000 NOK i aksjer som gir ca. 500.000 NOK belåningsmulighet.

Når man tar cash ut. 250.000 blir det
ca. 2.000.000 NOK i aksjer, 250.000 i gjeld og 250.000 belåningsmulighet.

1 - hvis 2.000.000 er full fortjeneste… skattes det ca.30% på 250.000 (ut tatt cash)?

2 - hvis man selger 500.000 aksjer… belåningsdel blir borte… skal det da skattes ?

3 - Håper at dere kjønner det… kan jeg bruke belåningsdelen for å unngå skatt på fortjeneste?

Hvem vet disse 3 spørsmål? :roll_eyes: :thinking:

1 Hvis du har 2 millioner på konto og alt er gevinst fra tidligere handler og du tar ut 250 K fra kontoen må du skatte av beløpet du tar ut av konto

2 Dersom du selger aksjer for 500K skjer det ingen beskatning. Men dersom du tar ut 500 K fra konto må du skatte av de på samme måte som i punkt 1.

Belåning på aksjekonto er en sak mellom deg og din megler. Skattemyndighetene har ingenting med det å gjøre

@zappa66 Takk!

Hei, dette er ikke et ASK spørsmål men et ZERO spørsmål :slight_smile: :

Skulle ta et lite uttak på zerokontoen i dag… kom det opp maks uttaks grense er XXX… hva menes med dette? er dette uttak før skatten slår inn?

Skatten slår inn fra første kroner, så det det er det ikke. Har du belåning på kontoen?

Du kan maks ta ut 1 mill om dagen

Aha… der har vi problemet :rofl:

Nei har ikke belåning heller… sier bare typisk… du kan ta ut maks 574kr…

det er vel det du har der

Når solgte du aksjene?