Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Jeg satt inn for mye penger… de har aldri vert i aksjer… skulle ta ut halvparten gikk ikke

Nordnet har trøbbel i dag. kan være noe galt med EDB-maskinen demmes

Nå som NOFI (Bank Norwegian) begynner å flytte hovedkontoret til Irland,er de enda da innenfor EØS?..ja :grin:

er det en risiko for at norge skulle melde seg ut av EØS-Modellen,-og hva betyr dette for beholdningen inne i ASK-Kontoen…

:sweat_smile:

Ask har sine fordeler men også sine utfordringer/bakdeler.

All de fine avskrivningene:

Tlf
Bredbånd
Innsider abo
(Ny PC nå)

Hva gjør man med dem nå?

Summere opp når man avslutter Ask?
I tilfelle går det mye avskrivning vekk ser jeg for meg.

Betaler du ikke skatt nå?
Hvis du betaler skatt så skriver du vel av på samme måte om du har ASK eller ei?

Har noen ei løsning på hvordan ein kan sjå om ein kan kjøpe aksjen på ASK før ein trykker på kjøp?
Spesielt plaget med dette problemet på Svenske børsen.

gjør dette etter børsen er stengt,-etter kl. 18:00,-Bare sånn for å være helt sikker :sweat_smile:

Hei
Jeg har en ikke ubetydelig papirtap overalt på ASK etter dagens PCIB kursfall; omtrent 10% av mitt brutto årslønn (forstår at flere har det mye verre, så klager ikke; det er ikke noe krise)
Derfor spør jeg meg : kan det være lurt å selge alt, stenge kontoen, og åpne ny for å re-investere?
Jeg får fradrag da, men skjønner ikke helt hvor den brukes: kan det trekkes fra inntekt? Eller kan det trekkes bare fra aksje gevinst? Er det da overførbar til neste årene?
Takk for svar

Kapitalinntekt er alminnelig inntekt, dvs. det skal ikke beregnes trinnskatt og trygdeavgift, men bare 31,68 % av gevinst/tap. Hvorvidt alt benyttes i år avhenger av årslønnen og hvilke fradrag du har rett på, f.eks. rentefradrag. skattekalkulator.app.skatteetaten.no er en fin side å bruke, men jeg vil tro du får alt fradragsført i år om det bare er 10 % av årslønn (årslønn på 500k absorberer et aksjetap på 240k, dvs. 50 %.

Etter det jeg har forstått fyller Skatteetaten inn ubenyttet fradrag i tre år fremover, men det er ingen utløpsdato på fradrag som er knyttet til aksjer.

1 Like

Må du stenge kontoen og åpne ny, da? Er det ikke nok å ta ut pengene/overføre de til annen konto, og så tilbake?

OK,ser nå av tidligere kommenterer an man må stenge ASK-kontoen. Åpne ny i samme bank like etter, går det?

Det vil jeg tro. Det at du må avslutte kontoen for å få fradraget er nok av praktiske årsaker siden man ikke kan ta ut penger som er tapt.

1 Like

Det er mulig å ha opptil 5 ASK kontoer samtidig som DNB kunde. Du kan flytte aksjer og fond imellom dem som du ønsker. Du kan slette en konto dersom du ønsker å realisere tap i år.

Lykke til.

1 Like

Tusen takk for svar! Er det noe begrensninger om hvor fort man kan reinvestere?

Takk for svar Dr Gjerdesmett og hatitchi. Så jeg trenger ikke selge aksjene, men bare overføre de til den nye ASK som jeg har opprettet i samme bank?

Det er bare å scrolle seg litt oppover på denne tråden, dette er spurt om og besvart en rekke ganger tidligere.

F.eks.

vilfreudMODERATOR

des. '19

Ja

Du må bevise at transaksjonen ikke er gjort kun for å spare skatt.

Veldig greit forklart her,

“Den lovfestede gjennomskjæringsregelen i sktl. §14–90 legger tydelig til rette for at transaksjoner som er overveiende skattemotivert, skal gjennomskjæres”

Mao gjør du en transaksjon kun for å spare skatt bør du ha en forklaring som sier at det ikke kun var skattemotivert.

2 Likes

Jeg tviler på at sktl. § 14-90 er relevant i dette tilfellet, siden hensikten med paragrafen er å gjennomskjære transaksjoner med hensikt om å spare skatt. Å tilpasse seg for å få en raskere bruk av skatten er nok ikke det som ligger i begrepet å spare skatt. Saker som har vært oppe i høyesterett er f. eks. å selge eiendom gjennom aksjeselskap, samt oppkjøp av selskap uten drift som har betydelige fremførbare underskudd

Et vilkår er at en totalvurdering av skattyters disposisjon er i strid med skattereglenes formål. Av de alminnelige regler så er aksjer fradragsberettigede når tapet er realisert, så jeg velger å legge til grunn at § 14-90 ikke får anvendelse.

Et bedre eksempel på hvor sktl. § 14-90 får anvendelse er på Investeringskonto Zero. Der fastsettes skattesatsen basert på andelen aksjer og renteprodukter den 31.12. Om du sitter med aksjer frem til siste uken i desember og deretter går 100 % i rentefond sparer du 30 % skatt og er følgelig i strid med skattereglenes formål om det er klart at eneste motiv er å spare skatt.

Hvis du overfører verdier fra en Ask til en annen, så overfører du også tap/gevinst. Så skal du realisere alt, må du selge og likvidere kontoen.

ASK-kontoen er nå likvidert, og pengene ble overført til min AF-konto. Jeg trenger vel ikke ta pengene helt ut for å få fradrag for tap , men kan åpne ny ASK-konto og flytte pengene dit?

Pengene må bare ut av den avsluttede aSK kontoen.

2 Likes