Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Er det noen som vet om en enkel måte å finne ut om en aksje kan handles på ASK uten å bare prøve? Ei liste eller noen enkle sjekkpunkter hadde vært bra.

For eksempel kan ikke Softox handles på ASK uten at det er veldig åpenbart hvorfor.

1 Like

Aksjer på Merkur market kan ikke handles på ASK.

3 Likes

Alle børsnoterte aksjer i EU/EØS samt fond som har minst 80% i slike aksjer kan handles på ASK konto.

Oslo Euronext Growth (tidligere Merkur Market) regnes ikke som børsnoterte og kan ikke handles på ASK:

3 Likes

Det er dritt, er noen selskaper jeg hadde vært inne i om det hadde vært mulig. Vet du hva grunnen er, og om det kan være endring på gang?

Det er ganske dårlig grunn: Aksjen må være børsnotert, og det er ikke aksjer på Merkur.

ASK er en speiling av fritaksmetoden som ble innført i 2006, og den diskriminerer ikke unoterte aksjer, så det er ingen god grunn til hvorfor man ikke kan handle aksjer på Merkur innenfor ASK.

Edit: Aksje Norge har lagt merke til interessen for Merkur i 2020, og om jeg ikke tar feil så har de begynt å jobbe for å Merkur implementert i ASK-universet.

5 Likes

Vurderer å flytte verdipapirer med urealisert tap fra AF konto til ASK. Dette regnes da som en realisering, noe som betyr at jeg har krav på fradrag for tapet. Vil ikke dette regnes som en gjennomskjæring? Jeg tar jo i teorien ingen reell risiko som det heter.

“Ved overføring av aksjer/andeler fra kontohaver til aksjesparekonto, skattlegges dette som om aksjen/andelen blir realisert (solgt). Dette gjelder fullt ut fra og med 2020. Aksjonæren blir da skattlagt for gevinster og får fradrag for tap. Overføringen blir ansett som et innskudd på kontoen. Størrelsen på innskuddet settes til verdien av aksjen/andelen som legges til grunn ved gevinstberegningen.”

Du kan gjøre den manøvren.

Du vil utløse gevinst eller tap. Siden du flytter fra en AF til ASK konto er det også godkjent argument mot Skatt. dvs ikke skatteplanlegging. men du realiserer fordi du skal flytte investeringen til ASK.

aksjene vil også få ny inngangspris på ASK vs det de har idag på AF.

4 Likes

Dette er jo en manøver som kun er mulig å gjøre en gang, i hvert fall hvis du har andre aksjer på den ASK du flytter til. Hvis ASK du flytter til var helt tom, så er det kanskje mer problematisk.

Svaret på dette er nei. I forbindelse med at man startet opp med med ASK-konto var det en overgangsregel som gjorde at man kunne flytte aksjer inn til ASK-konto uten å måtte realisere. Denne ordningen er nå tatt bort.
Myndighetene har selv valgt å lage reglene og du står ikke i fare for gjennomskjæring

1 Like

Siden “bli-rik-i-en-fei”-planen min med å kjøpe aksjer i biotek ikke har slått til (for å si det forsiktig), så kommer jo spørsmålet om å realisere tapet opp og i det minste få skattefradraget.

Idag har jeg flere forskjellige aksjer i en ASK. Så forstår jeg det slik at for å få mulighet for å kunne skrive av tapet på skatten, så må aksjene selges og ASK-kontoen lukkes. Hvordan gjøres dette om man har aksjer i andre selskaper på samme konto som jeg ikke ønsker å selge unna? Kan en flytte disse aksjene til en annen ASK-konto og selge unna taperaksjene?

Jepp, du må selge unna eller overføre de aksjene du vil beholde til en annen aksjesparekonto. Ask kontoen du vil avslutte må sies opp før november, det jeg fikk beskjed om av nordnet.

2 Likes

Sjekket med min egen bank nå på kvelden, og det var en interessant voksenopplæring.

Alt som er knyttet til ASK du har taperaksjene må selges unna - inkludert fond - for å få “glede” av tapet.
Så med andre ord er ASK genial når man har gevinst - når man har tap så binder man opp alle aksjene i porteføljen sammen.

Litt om det her:

@DonnaG Svarer deg her:

« Overføring av aksjer og aksjefond mellom aksjesparekontoer (gjelder fra og med 2019)

Du kan overføre verdipapirer på ASK fra en aksjesparekonto til en annen du har uten at du må skatte av det. Dette gjelder både overføringer mellom kontoer du har hos samme tilbyder og mellom kontoer du eventuelt har hos forskjellige tilbydere.»

« Overføringen må skje med skattemessig kontinuitet. Ved slik overføring overføres samtidig en andel av ditt innskudd og ubenyttet skjerming»

Men forskjellige banker og meglere kan ha ulik praksis og hvor villige / istand til de er til dette.

Fikk Pareto til å flytte tre aksjeposter til egen ASK konto (for å kunne overføre til samboer), men det tok 7 mnd (for noen år siden)…

1 Like

Kan man overføre tapene sine til en konto og så selge alt og avslutte den Ask-en og få fradraget? :face_with_raised_eyebrow:

Jeg tolker det slik. I teorien, i hvertfall. Men er nok ulikt hvor mye jobb det er for den du har kontoen hos, om systemet deres støtter det etc

Fikk dette svaret fra Nordea på spørsmål om flytting av aksjepost med urealisert tap fra aksjekonto til ASK:
“Hvis du flytter aksjer inn til ASK så vil det få skattemessige konsekvenser. Dvs. aksjer med tap kan trekkes fra, og aksjer med gevinst får skatt (på gevinsten). Det var en overgangsordning på dette, tror det var innen 31.12.19, da man kunne flytte eksisterende aksjer og fond inn til ASK uten at det fikk skattemessige konsekvenser.”

Men dere snakker om 2 forskjellige ting.

1: Flytte aksjer fra ASK1 til ASK2.

2: Flytte aksjer fra x konto til ASK eller motsatt.

ask

1 Like

Vet du hvordan overføres det? Skattemessig kontinuitet på aksje eller kontonivå? Er det Fifo-prinsippet de bruker på overføring fra Ask til Ask?

Min tolkning og erfaring med flytting er:

Med ASK er det alltid kontoen som er utgangspunktet for skattemessige beregninger. Uansett skal du ende opp i en situasjon hvor det å gjøre opp begge kontoene etter flytting vil ha samme skattemessige effekt som om du hadde gjort opp den opprinnelige kontoen uten flytting.

1 Like

Lurer på det samme. Sitter på et stort papirtap i nanov, men Ask-kontoen som helhet er i pluss. Kan jeg dermed be om at nanov posten flyttes til en ny Ask- konto, for dermed å gjøre opp den? Blir ikke klok på dette. Har sendt spørsmålet til Nordnet.