Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Er det noe karenstid på hvor lenge man må sitte utenfor ASK før man evt kan kjøpe de samme papirene på nytt, eller er det i praksis realisering når papirene flyttes til nytt kontonummer og det gamle avvikles?

Det ideelle skattemessig (for deg) hadde vært om du kunne endt opp med en ASK som hadde innskuddsverdi tilsvarende kostpris på NANOV og proporsjonal andel av opptjent skjermingsrente (på ASK er skjermingsrenta beregnet ut fra totalverdien på kontoen, ikke enkeltaksjer). Verdien på denne kontoen ville vært negativ og gitt fradragsberettiga tap ved oppgjør tilsvarende det du har tapt på NANOV.

Formuleringen “Innskudd og ubenyttet skjerming overføres i samme forhold som overføring av verdier fra den avgivende kontoen” tolker jeg slik at hvis verdien på NANOV utgjør 10% av totalverdien på den opprinnelige ASK-kontoen, så får kontoen du flytter NANOV til en innskuddsverdi og skjermingsrente tilsvarende 10% av innskuddsverdien og opptjent skjermingsrente på den opprinnelige ASK-kontoen.

1 Like

Nordnet kan kanskje ordne noe for deg, men i utgangspunktet tror jeg det er vanskelig/umulig å selektivt realisere fradragsberettiga tap med ASK, hvis du totalt sett går i pluss.

2 Likes

Rart spørsmål dette, men det har sine årsaker:
Er det mulig å overføre aksjer fra vanlig aksjekonto til ASK, uten at de realiseres?
Fikk nei fra banken, men mulig noen her kjenner smutthull eller omveier?

Fikk svar fra Nordnet i dag:

Hei,

Takk for henvendelsen.

Vi kan dessverre ikke splitte opp en ASK.

Det vil derfor ikke være mulig å overføre NANOV til en ny ASK.

Hm, er nok mer Nordnet som ikke kan/vil enn at det ikke er tillatt. Evt opprett en tom ASK hos en annen bank/megler og be Nordnet overføre bare NANO aksjene dit?

Kan høre med dem, med i og med han svarte at en ASK ikke splittes, så antar jeg at hele kontoen må flyttes.

Det er vel nedfelt i skatteloven § 10-21 (7) hvordan oppsplitting av en ASK skal skje, så det er bare det praktiske som ikke er på plass. Dvs. overfører du NANOV som utgjør 10 % av kontoen din til en ny konto, så skal 10 % av den samlede kontoens innskudd og ubenyttet skjerming overføres.

Problemet ditt er at det er kontoen som helhet du tar utgangspunkt i. Du kan ikke splitte i NANOV som tap og “resten av kontoen” som gevinst.

Samlet innskudd er 100k, markedsverdi er 150k. Du får overført 10k i innskudd, men siden NANOV utgjør 10 % så er verdien 15k, ergo vil du du få en gevinst om du splitter og deretter avslutter NANOV-kontoen.

7 Likes

Jeg har kontoer i Sbanken og opprettet en egen ASK for Nykode aksjene. Så ville jeg overføre aksjene fra en vanlig aksjekonto (siden NYKD var på Euronext Growth), til NYKD-ASK. Men det ville den ikke. Aksjene ble overført til den samme ASK som alle de andre aksjene lå.
Er dette normalt?

Nordnet svarte meg (ca. 1 1/2 år siden…) at man ikke kunne overføre fra AF til ASK. Så endte opp med å selge i AF og kjøpe i ASK…

Fint hvis noen andre har mer oppdatert info om dette!

Jeg har flyttet fra AF til ASK (i Sbanken) ila siste år så tror generelt Nordnet har en del begrensninger i sin implementasjon (ut fra hva andre her også skriver).

Den skattemessige effekten av flytting fra AF til ASK blir den samme som salg+kjøp, dog. Det er neppe mulig å komme rundt dette.

@anon13721814 sjekk dette med kundeservice, men det kan ha noe å gjøre med at bare en av ASK-ene får VPS (slik jeg forstår det). Jeg har også to ASK i Sbanken, den uten VPS bruker jeg til sparing (i indeksfond).

2 Likes

Takk for svar!

Men må ikke en ASK ha en VPS-konto??!

Har aldri sett noe krav om at det må være en VPS knytta til hver enkelt ASK i tilfeller hvor tilbyder gir muligheten for å ha flere ASK.

Jeg antar at så lenge tilbyder ordner ting slik at alt blir skattemessig riktig kan de gi kunden så mange ASK de ønsker, men bare ha VPS på én av dem (og da plassere alt av aksjer der).

En grunn til å ha separat ASK selv om den er uten VPS er at du (i Sbanken) ikke kan ha spareavtaler på ASK som har verdipapirkreditt.

EDIT: for Skattetaten er vel det eneste som betyr noe hva innskudd vs. verdi er, ikke hvordan tilbyder har valgt å oppbevare verdipapirene eller hvordan kontoene er strukturert.

1 Like

Ok, ja hvis det ikke er aksjer på en ASK er jeg med.

Det var veldig godt sagt her tidligere om at “ASK er fantastisk så lenge den går med overskudd”, eller noe sånt.

Hva med å opprette en ASK for hver aksje man vil “spare i”? Er det opp til megler å eventuelt støtte dette? Noen som har flere ASK-er i Nordnet f.eks. med aksjer i flere / alle?

Ja, det er noen tradeoffs som ikke er helt åpenbare. ASK blir jo pushet veldig (lavere terskel for å ta gevinst gir jo mer kurtasje :slight_smile: ). For min del håper jeg at det å kunne reinvestere utbytte/gevinst uavkortet over tid vil lønne seg vs. å betale skatt løpende (dette er et bet på at fremtidig skatt ikke blir så mye verre enn dagens at vinninga går opp i spinninga). En annen god ting med ASK er at det er mindre styr med selvangivelsen. Sistnevnte ble utslagsgivende for meg.

Har aldri sett noe som skulle forhindre tilbyder fra å ha én ASK per verdipapir, så lenge alt blir skattemessig riktig, skjønt det neppe var det lovgiver hadde i tankene da de lagde ASK-ordningen. For tilbyder er det kanskje vanskelig å rettferdiggjøre den ekstra implementasjonskostnaden opp mot nytteverdien. For egen del har jeg tenkt at det kan være atferdsmessig/psykologisk fornuftig å ha en YOLO-ASK hos en annen tilbyder, men å ha 1 per papir ville jeg selv ikke vært interessert i.

2 Likes

Takk for god redegjørelse!

Jeg kan høre med Nordnet om flere ASK, men SBanken tilbyr tydeligvis det da, og jeg har en ASK der også… :sunglasses:

1 Like

Er det noen som veit kva det koster å overføre fra ein aktør til ein annen. Har nå nordne og kunne tenkt å gå over til Nordnet. Sånn at kan kjøpe utenlandske aksjer og.
Takk for svar :v:t3:

Gratis å flytte over til Nordnet så vidt jeg vet.

1 Like

Dagens kontofører tar gebyr for flyttingen. Dette varierer fra aktør til aktør

Hvilke banker tilbyr flere aksjesparekontoer per kunde? Vet at dette går an hos DnB og Nordnet.