Sbanken
Du kan ha flere ASK-konti i Sbanken. Men du kan bare handle aksjer på en av dem. Fonds fungerer på alle.
Ble rimelig irritert da jeg oppdaget det. Ble også bekreftet av Sbanken i ettertid. Snakket med Sbanken flere ganger på forhånd. Ingen opplyste om dette.
Nordnet fungerer greit med aksjer på flere ASK.
Nordnet og DnB har mulighet for flere «ekte» ASK. Finner ikke flere tilbydere som har det.
Finnes det noe produkt man kan kjøpe på aksjesparekonto for å få renteeksponering?
Hvorfor ønsker du renteeksponering på ASK-konto?
Renteeksponering gir skatt på 22% mens ASK-konto skatter med 37,8 %
Har noen midler stående i ro akkurat nå som buffer som ikke får renter i mellomtiden, det er litt kjipt opp imot hva man får på bankkonto
På ASK- kont kan du bare ha fond som har en aksjeandel på mer en 80 %
Dette f.eks?
Er vel gjerne ikke mulig å oppnå akkurat det jeg kunne ønske meg.
Noen burde starte et børsnotert selskap som bare eier rentepapirer «ASK ASA».
Pioneer Property.
Kursen ligger fast i sjiktet rundt 100,- pga tilbakekjøpsklausul på at selskapet kan kjøpe ut alle aksjonærer på 100,-. I øyeblikket er kursen 97,-.
Dog, de betaler kvartalsvis utbytte som årlig tilsier ~10% på kurs rundt 100,-.
Om tidshorisonten er et til to år så er det egentlig et ganske safe bet om du har litt penger på ASK som du vil ha renter på.
Interessant, men ganske liten omsetning hvis man vil inn med millionbeløp
Jævlig sært hvis man ønsker å spare månedlig i ASK?
Jeg trodde utbytte fra aksjer på ASK gir utsatt skatt på samme måte som gevinst på salg av aksjer. Men ifølge Nordnet forutsetter det at man har registrert en bankkonto for utbytte knyttet til VPS-kontoen…Uten dette da så blir utbyttet skattlagt for inneværende år?
Kjapt søk på google gir bla følgende :
“Hvis du har aksjer som gir utbytte på en ASK, vil utbyttet bli lagt til kontoen. Du betaler ikke skatt på dette utbyttet før du tar ut penger fra ASK. Først når du tar ut mer enn det opprinnelige investerte beløpet, vil du bli beskattet på gevinsten”
og
" Utbytte fra aksjer og egenkapitalbevis skal skattlegges på lik linje som annen avkastning. Det vil si at utbytte du får fra aksjer og egenkapitalbevis føres inn på bankkontoen i din aksjesparekonto. Du kan utsette skatt på utbytte til du selv velger å ta ut mer enn det skattefrie uttaket"
Ja, ikke sant. Samtidig skriver Nordnet i artikkelen:
Utbytte vil få utsatt skatt på samme måte som eventuelle gevinster på kontoen. Dette forutsetter at bankkontoen (transaksjonskonto) i aksjesparekontoen er oppført som konto for utbytte.
Jeg har ikke foretatt slik oppføring, og la merke til at jeg kunne ta ut høyere skattefritt beløp, som tilsvarte utbyttebeløpet. Det rimer vel hvis det skal betales skatt av utbyttet for dette året. Kan vel bare skylde seg selv da
Dvs at alt utbytte blir betalt ut inne på ASK kontoen dersom jeg forstår det korrekt?
Har du i ditt tilfellet fått utbytte utbetalt fra aksjer du har på ASK utenfor ASK kontoen?
Nei, utbyttet har kommet inn på ASK-kontoen.
Dersom du har fått utbytte på ASK konto, har du da ikke:
Synes det virker litt merkelig.
Jeg har i år fått utbytter utbetalt på ASK og summen som står oppført som skattefritt uttak fra ASK kontoen min er den samme som før (dvs minus det jeg faktisk har tatt ut i år, summen har ikke økt).
Eller er det slik at du kjøper aksjer på ASK kontoen din som blir trukket fra en konto uten at du har overført penger inn på ASK kontoen din før du kjøper aksjer derfra, dvs trekk kontoen for aksjekjøpene dine på ASK?
ASK består av en bankkonto og en VPS-konto. Skattefritt uttak økes ved nyttår med beløpet (netto) som er innskutt ila. foregående år og skjermingsfradrag.
Min praksis, som jeg tror er den optimale, er at jeg oppretter en ny ASK hvis jeg skal sette inn et større beløp et år.