Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Realisering skatt - Investeringskonto Zero

Hei forumvenner!

Etter en heller dårlig investering i APCL i sin tid, har jeg et urealisert tap på Zerokonto, som jeg gjerne skulle hatt igjen på skatten i 2020.

Jeg solgte tidligere i 2019, alle posisjonene, og flyttet over til ASK.
Slik at jeg hadde null - 0 - kroner igjen på konto, i et par måneder.

ETTER dette, har jeg begynt å fylle på kontoen igjen, blant annet for å kunne kjøpe Avance Gas.

Lang historie kort, er tapet realisert i sin helhet, eller forkludrer nye innskudd den prosessen?

Håper det var forståelig, på forhånd takk.

2 Likes

Du må tømme kontoen og stenge den for å realisere tap.

Samme som på ASK.

1 Like

Dritt. Så opprette ny investeringskonto for å fortsette showet?

Jaja, det er jo logisk. Takk skal du ha:)

Har tidligere spurt Nordnet om akkurat dette. Svaret var at om du tømmer kontoen fullstendig og lar den stå slik over et døgn, blir den “nullstillt”
Dette var vel i fjor, men har ikke hørt noe om at det er endret på.

1 Like

Sett flere skriver dette. Men hvorfor gir Nordnet en advarsel ved flytting av midler fra zero til Ask om realisasjon? Jeg tolker dette som om at tap/gevinst blir realisert ellers så ville de ikke promted meg med den advarselen?

Dette er feil. På Investeringskonto Zero blir gevinst og tap realisert forholdsmessig når du tar ut penger fra kontoen. På ASK realiseres gevinst på uttak etter at du har tatt ut innskutt kapital, og tap realiseres først når du stenger kontoen.

4 Likes

Ved uttak fra zero konto så realiseres tapet, men en kan ikke realisere på enkelt aksjer. Altså om du har satt inn 200k kroner på kontoen og har tapt masse på APCL, men pga. andre aksjer så har du fortsatt for verdier for 200k, så får du ikke noe fradrag.
Den andre forskjellen er at zero konto gir fradrag/skatt fra første krone. På ASK så kan en ta ut all innskutt kapital uten å måtte skatte av fortjeneste. I forhold til fradrag så er det som nevnt først når du stenger kontoen på ASK at du kan kreve fradrag.

Mer detaljer eksakt hvordan dette fungerer kan du finne på nedenfor link:

https://www.nordnet.no/faq/1542/hvordan-beskattes-investeringskonto-zero/

2 Likes

Sånn har jeg også skjønt det. Som trådstarter har jeg også tapt endel på APCL. Jeg fikk ikke fradrag for dette når jeg realiserte tapet i fjor, da jeg ikke gjorde uttak. Jeg forstod det slik at tapet da ligger “latent” på kontoen og jeg kan bruke dette som et fremførbart underskudd hvis jeg tar ut gevinst.

Er zero konto best for dem som kjøper og selger Amerikanske aksjer som ikke gir utbytte?
Om en har f.eks 4 amerikanske aksjer (som ikke gir utbytte) og vil holde en ca 25% x4 balanse - og da må rebalansere i blant er Zero den beste kontoen?! For å utsette skatt bl.a

Noen grunner til å ikke ha fond på Zero? ASK virker bedre, men større muligheter på zero? Noen ulemper?

ASK = Kun EØS :sweat:

Hei!

Jeg synes skatteregelene for Zero er litt kompliserte. Nordnet skriver at skattesats for aksjer er mellom 35.2-37.8% (avhengig av salgstidspunkt).

Samtidig skriver Nordnet:

  • Skattesatsen ved uttak er avhengig av hvilken aksjeandel du har 01.01 hvert år du har eid investeringskontoen.
  • Er aksjeandelen under 20 % i alle årene vil alle uttak få en skattesats på 22 %. Er aksjeandelen over 80 % i alle årene vil alle uttak skattlegges som aksjegevinst. Er aksjeandelen mellom 20 % og 80 % i gjennomsnitt alle årene vil det bli gjort en forholdsvis beregning, og skattesatsen vil bli en miks av aksje- og rentebeskatning.

Hva blir da skattesatsen ved følgende tenkte scenario:

  1. Sett inn 100 000
  2. Invester alt i selskap ABC.
  3. Selg alle aksjene med gevinst (eller tap) 50 000
  4. Ta ut 25 000 av kontoen.
  5. Sett de resterende 100 000 (eller 25 000 ved tap) i et rentefong og behold de over 01.01 påfølgende år.

Blir skattesatsen 37.8% eller 22%?!


  • Gevinst på aksjer og aksjefond skattlegges med en sats på 37,84 % for 2023 (For 2022 er skattesatsen 35,2 % på uttak i perioden fra 1. januar til 5. oktober, og 37,84 % fra 6. oktober frem til 31. desember 2022). Renter, og rentefond skattlegges med 22 % for 2023 (samme sats i 2022).

= Skatteregler for investeringskonto:

Det korte svaret er at det kommer an på :grinning:

Skattesatsen på Zero er avhengig av hvor stor andel aksjer / aksjefond du har den 31/12 målt opp mot andelen rentefond du har samme dagen. Har du bare aksjer/ aksjefond blir skattesatsen 37,8, har du bare rentefond blir skattesatsen 22%. Dersom du har en 50/50 fordeling blir skatten rundt 30-ish.
For å gjøre dette enda mer komplisert blir denne utregningen gjort hvert nyttår du har hatt denne kontoen og du får en gjennomsnittlig skattesats som gjelder din konto ved uttak det påfølgende året

Så det avgjørende for skattesatsen er hva eide du ved nyttår i de årene du har hatt kontoen

1 Like

Ja, investeringskonto Zero er ikke til å bli klok på.

Har satt inn og tatt ut penger mange ganger i løpet av årene, men har ikke noen som helst kontroll på hva som foregår.

Spurte kundeservice for et par år siden hvor jeg skulle klikke meg inn for å se hvor mye ubeskattet gevinst jeg egentlig sitter med. Fikk som svar at noen slik funksjon finnes ikke.

Man har med andre ord ingen kontroll eller mulighet for å sjekke at alt blir gjort riktig.

Skjermingsgrunnlag, benyttet skjermingsfradrag og ubenyttet skjermingsfradrag til fremføring har jeg heller ikke kontroll på. Uansett hvor mye jeg regner på det kommer jeg aldri i nærheten av tallene som dukker opp i årsoppgaven.

2 Likes

Takk for svar! Bra å ha dette i mente.

Hvis man har gevinst i 2023, og ønsker å realisere den i 2024 - så kan man selge i 2023, sette pengene i rentefond over nyttår, og så ta ut pengene fra kontoen i 2024, og da får 20% gevinstbeskatning? Og ditto andre veien for tap - sørge for å ha minst 80% aksjeandel over nyttår og få 37.8% igjen på realisert tap?

Kanskje det er lettere å ha oversikt med flere kontoer? Og f.eks. ha 1 aksje per konto…Som for ASK hos Nordnet, man kan ha flere. Men kanskje ikke ubegrenset antall…

Dersom kontoen er opprettet i 2023 vil dette bli riktig.
Og du trenger ikke å handle rentefond / aksjer for hele innestående beløp da cash i denne sammenheng blir strøket

2 Likes

Fint, takker. Hvordan beregnes det hvis det kun er cash på kontoen over nyttår?! :sunglasses:

Hvis du kun har cash og ingenting annet så er det 22%, men cash blir ikke medregnet i utregningen slik jeg har forstått det. Så si du har kun 1% av pengene dine i aksjer og 99% i cash på konto, så blir det sett på som 100% andel i aksjer da du ikke har noe på rentefond.

Derfor er det som regel mer gunstig å putte pengene i rentefond om du skal få ned skattesatsen over nyttår og du har kanskje en aksje du mener er lav/ikke vil selge akk. På det tidspunktet.

1 Like

Bjørn Erik fra Nordnet svarer på spørsmål om IKZ og skatt i fersk podcast, fra 1:03:10:

1 Like