Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Du kan gjøre den manøvren.

Du vil utløse gevinst eller tap. Siden du flytter fra en AF til ASK konto er det også godkjent argument mot Skatt. dvs ikke skatteplanlegging. men du realiserer fordi du skal flytte investeringen til ASK.

aksjene vil også få ny inngangspris på ASK vs det de har idag på AF.

4 Likes

Dette er jo en manøver som kun er mulig å gjøre en gang, i hvert fall hvis du har andre aksjer på den ASK du flytter til. Hvis ASK du flytter til var helt tom, så er det kanskje mer problematisk.

Svaret på dette er nei. I forbindelse med at man startet opp med med ASK-konto var det en overgangsregel som gjorde at man kunne flytte aksjer inn til ASK-konto uten å måtte realisere. Denne ordningen er nå tatt bort.
Myndighetene har selv valgt å lage reglene og du står ikke i fare for gjennomskjæring

1 Like

Siden “bli-rik-i-en-fei”-planen min med å kjøpe aksjer i biotek ikke har slått til (for å si det forsiktig), så kommer jo spørsmålet om å realisere tapet opp og i det minste få skattefradraget.

Idag har jeg flere forskjellige aksjer i en ASK. Så forstår jeg det slik at for å få mulighet for å kunne skrive av tapet på skatten, så må aksjene selges og ASK-kontoen lukkes. Hvordan gjøres dette om man har aksjer i andre selskaper på samme konto som jeg ikke ønsker å selge unna? Kan en flytte disse aksjene til en annen ASK-konto og selge unna taperaksjene?

Jepp, du må selge unna eller overføre de aksjene du vil beholde til en annen aksjesparekonto. Ask kontoen du vil avslutte må sies opp før november, det jeg fikk beskjed om av nordnet.

2 Likes

Sjekket med min egen bank nå på kvelden, og det var en interessant voksenopplæring.

Alt som er knyttet til ASK du har taperaksjene må selges unna - inkludert fond - for å få “glede” av tapet.
Så med andre ord er ASK genial når man har gevinst - når man har tap så binder man opp alle aksjene i porteføljen sammen.

Litt om det her:

@DonnaG Svarer deg her:

« Overføring av aksjer og aksjefond mellom aksjesparekontoer (gjelder fra og med 2019)

Du kan overføre verdipapirer på ASK fra en aksjesparekonto til en annen du har uten at du må skatte av det. Dette gjelder både overføringer mellom kontoer du har hos samme tilbyder og mellom kontoer du eventuelt har hos forskjellige tilbydere.»

« Overføringen må skje med skattemessig kontinuitet. Ved slik overføring overføres samtidig en andel av ditt innskudd og ubenyttet skjerming»

Men forskjellige banker og meglere kan ha ulik praksis og hvor villige / istand til de er til dette.

Fikk Pareto til å flytte tre aksjeposter til egen ASK konto (for å kunne overføre til samboer), men det tok 7 mnd (for noen år siden)…

1 Like

Kan man overføre tapene sine til en konto og så selge alt og avslutte den Ask-en og få fradraget? :face_with_raised_eyebrow:

Jeg tolker det slik. I teorien, i hvertfall. Men er nok ulikt hvor mye jobb det er for den du har kontoen hos, om systemet deres støtter det etc

Fikk dette svaret fra Nordea på spørsmål om flytting av aksjepost med urealisert tap fra aksjekonto til ASK:
“Hvis du flytter aksjer inn til ASK så vil det få skattemessige konsekvenser. Dvs. aksjer med tap kan trekkes fra, og aksjer med gevinst får skatt (på gevinsten). Det var en overgangsordning på dette, tror det var innen 31.12.19, da man kunne flytte eksisterende aksjer og fond inn til ASK uten at det fikk skattemessige konsekvenser.”

Men dere snakker om 2 forskjellige ting.

1: Flytte aksjer fra ASK1 til ASK2.

2: Flytte aksjer fra x konto til ASK eller motsatt.

ask

1 Like

Vet du hvordan overføres det? Skattemessig kontinuitet på aksje eller kontonivå? Er det Fifo-prinsippet de bruker på overføring fra Ask til Ask?

Min tolkning og erfaring med flytting er:

Med ASK er det alltid kontoen som er utgangspunktet for skattemessige beregninger. Uansett skal du ende opp i en situasjon hvor det å gjøre opp begge kontoene etter flytting vil ha samme skattemessige effekt som om du hadde gjort opp den opprinnelige kontoen uten flytting.

1 Like

Lurer på det samme. Sitter på et stort papirtap i nanov, men Ask-kontoen som helhet er i pluss. Kan jeg dermed be om at nanov posten flyttes til en ny Ask- konto, for dermed å gjøre opp den? Blir ikke klok på dette. Har sendt spørsmålet til Nordnet.

Er det noe karenstid på hvor lenge man må sitte utenfor ASK før man evt kan kjøpe de samme papirene på nytt, eller er det i praksis realisering når papirene flyttes til nytt kontonummer og det gamle avvikles?

Det ideelle skattemessig (for deg) hadde vært om du kunne endt opp med en ASK som hadde innskuddsverdi tilsvarende kostpris på NANOV og proporsjonal andel av opptjent skjermingsrente (på ASK er skjermingsrenta beregnet ut fra totalverdien på kontoen, ikke enkeltaksjer). Verdien på denne kontoen ville vært negativ og gitt fradragsberettiga tap ved oppgjør tilsvarende det du har tapt på NANOV.

Formuleringen “Innskudd og ubenyttet skjerming overføres i samme forhold som overføring av verdier fra den avgivende kontoen” tolker jeg slik at hvis verdien på NANOV utgjør 10% av totalverdien på den opprinnelige ASK-kontoen, så får kontoen du flytter NANOV til en innskuddsverdi og skjermingsrente tilsvarende 10% av innskuddsverdien og opptjent skjermingsrente på den opprinnelige ASK-kontoen.

1 Like

Nordnet kan kanskje ordne noe for deg, men i utgangspunktet tror jeg det er vanskelig/umulig å selektivt realisere fradragsberettiga tap med ASK, hvis du totalt sett går i pluss.

2 Likes

Rart spørsmål dette, men det har sine årsaker:
Er det mulig å overføre aksjer fra vanlig aksjekonto til ASK, uten at de realiseres?
Fikk nei fra banken, men mulig noen her kjenner smutthull eller omveier?

Fikk svar fra Nordnet i dag:

Hei,

Takk for henvendelsen.

Vi kan dessverre ikke splitte opp en ASK.

Det vil derfor ikke være mulig å overføre NANOV til en ny ASK.

Hm, er nok mer Nordnet som ikke kan/vil enn at det ikke er tillatt. Evt opprett en tom ASK hos en annen bank/megler og be Nordnet overføre bare NANO aksjene dit?