Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto

Kjære kunde,

Endelig er tiden inne for lanseringen av den nye Aksjesparekontoen (ASK).

Du vil få en e-post når ASK kan etableres. Flytting til konto vil kunne skje fra 1. september 2017.

ASK er utviklet for å gi privatpersoner gunstige vilkår for langsiktig sparing i aksjer og fond.

Fordelene med Netfonds Aksjesparekonto:

• Kontoen er gratis å opprette og det er gratis kontohold
  • Netfonds utfører skatterapporteringen for deg
  • Belåning med pant i ASK vil være tilgjengelig fra start
  • Nedbetaling av lån kan enkelt utføres da innskudd kan tas ut uten skattemessig realisasjon
  • Du kan opprette konto og foreta flytting på nettsiden
  • Samme stabile nettplattform med lave kostnader

Hvorfor opprette en aksjesparekonto:

• Utsatt skatt til man tar ut gevinsten fra kontoen, hele innskuddet kan tas ut uten beskatning
  • Gunstig overgangsregel ut 2017 for flytting av aksjer og fond uten skattemessig realisasjon til ASK (gjelder ikke fra en kapitalforsikringskonto)
  • Du kan velge å flytte bare aksjer/fond med urealisert gevinst
  • Aksjer/fond med urealisert tap kan selges på eksisterende konto for å realisere skattemessig tap

VPS vil publisere lister over hvilke aksjer/fond som kan flyttes inn til ASK. Denne oversikten vil være tilgjengelig på vår nettside tidlig neste uke og bygges inn i flyttefunksjonen slik at du bare kan flytte verdipapirer som står på listen. Det vil bli spørrefunksjon for øvrige godkjente europeiske aksjer og fond. Godkjente verdipapirer for ASK finner du her: http://www.netfonds.no/ask-isin.php

Vi håper myndighetene endrer utvalget slik at verdipapirer som er børsnotert innenfor EØS, men er registrert utenfor EØS, kan inngå i ASK. Eks. Seadrill og Bakkafrost. Verdipapirnummer (ISIN) vil angi registreringsland, f.eks Seadrill BMG7945E1057 der BM står for Bermuda.

Usikker på hvilken kontotype som passer for deg? Se vår oversikt her: http://www.netfonds.no/aksjesparekonto-info.php

Les mer om overgangsregelen og andre spørsmål med svar her: http://www.netfonds.no/ask-oss.php

Mvh Netfonds

Netfonds har utviklet aksjehandel på nett siden 1998. Hos oss har du alt du trenger for en enkel, rask og sikker verdipapirhandel på nett.

Minner folk om å selge posisjoner med tap før de overføres til aksjesparekonto.

Jeg kunne godt tenkt meg å bare fortsette å bruke netfonds investeringskontoen min (kapitalforsikringskonto), men forstår det sånn at denne snart blir avviklet?

Huske å selge posisjoner som har tap før overføring!

Da er vi ikke mange dagene unna at dette er en realitet.

Fredag kan man åpne aksjesparekonto hos de fleste nettmeglere.

Er det flere enn meg som tror at dette kan få utslag i aksjekursene på kort sikt? Noen skal selge for å realisere tap, og andre (som aldri har handlet med aksjer før) skal plutselig inn i markedet nå som det blir mer gunstig skattemessig. I sum, så må da dette gjøre utslag?

Er jeg på bærtur?

1 Like

Noen som vet om aksjene fra OAX er med i aksjesparekonto-opplegget?

Mulig det har blitt spurt om før, men hvorfor er det lavere skatt på zero-kontoen?
Og: Det er sånn at man selger og kjøper igjen aksjer med tap for å få fradrag for tapet og slippe skatt for videre gevinst?

Zero kontoen er vel definert som en pensjonsprodukt. Hvor du strengt tatt ikke eier aksjene du eier. Dvs du kan ikke stemme ved genfors på aksjer du eier med en zero konto. Ting kan også tyde på at denne kontotypen fases ut etter 1 september engang.

Litt off topic, men hvorfor er noen innlegg fra juni havnet helt nederst i tråden?

1 Like

@pdx er sikkert også interessert i å vite det :wink:

Tipper to tråder er slått isammen

testinnlegg…