Er det noen som vet noe mer om hvordan det har gått med høringen om aksjesparekonto tilbudet?
Var mye nyheter rundt dette i mai, men har ikke hørt noe siden.
Er det noen som vet noe mer om hvordan det har gått med høringen om aksjesparekonto tilbudet?
Var mye nyheter rundt dette i mai, men har ikke hørt noe siden.
Det er ikke ferdig behandlet i Stortinget. Så ikke forvent noe før utpå høsten eller nærmere jul. Ting tar tid☺Dette ble sagt under den store selskapskvelden arrangert av AksjeNorge 6.juni. Om dere går inn på hjemmesiden deres finner dere kanskje mer. Har ikke anledning til å sjekke selv nå.
Nå er det vedtatt, fra 01.09.2017 er det lovlig. Bare å velge tilbyder nå…
Høres veldig bra ut!
Det er jo en type overgangsordning fra vanlig aksjekonto til aksjesparekonto slik at en ikke blir beskattet i overgangen - om jeg har forstått det rett.
Ellers har jeg forstått det slik at dette ikke gjelder om en har aksjer på en investeringskonto hos f.eks Nordnet, ettersom dette er et forsikringsprodukt. Er det noen som vet om denne problemstillingen er noe en har sett nærmere på? Jeg har ikke kommet over noe…
Det skal gå fint å overføre aksjer fra vanlig konto til aksjesparekonto, men har ikke sett noe om det går å overføre fra en eventuell zerokonto.
Livesending på Nordnet om Aksjesparekonto, pågår nå:
https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/aksjesparekonto.html
Skulle gjerne hatt en matrise som viser forskjellene mellom Investeringskonto Zero og en sånn aksjesparekonto
En sånn?
Kilde: https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/aksjesparekonto.html (må scrolle et stykke ned på siden for å finne)
blir att flytta över till ett sånt tror jag…
Fremdeles lavere skatt med Investeringskonto Zero.
Jeg synes ikke denne kontoen ser så SPENSTIG ut mtp. skattesatsen. Hovedforskjellen ser ut til å være at ved Zero så eier Nordnet aksjene dine (juridisk) og du har ikke stemmerett. Ved aksjesparekonto eier du aksjene og har stemmerett, men du får høyere skatt.
Jeg gir gjerne fra meg stemmeretten og får 5% lavere skatt på gevinst!
Syns ikke aksjesparekontoen trumfer investeringskonto zero…
Gjenstår å se om de endringer det er snakk om på forsikringsdelen på zero gir såppass utslag
at aksjesparekontoen blir mer gunstig…håpet er at dette ikke skjer
TUSEN TAKK! Bra jobba
Leste om aksjesparekonto i Skandiabanken. Ser ikke ut som det blir amnesti for innvesteringskonto (Zero i Nordnet) om man skal flytte over til aksjesparekonto?
Kan jeg flytte aksjer kostnadsfritt fra investeringskonto til den nye aksjesparekontoen?
Det er ikke mulig å gjennomføre et vanlig flytt fra en investeringskonto med forsikringselement til en aksjesparekonto uten å utløse skatt.
Hvis du vil flytte aksjer eller fond fra en investeringskonto med forsikringselement over på en aksjesparekonto må verdipapirene selges først og deretter kjøpes på nytt. Dette vil utløse skatt.
Pareto har i hvert fall satt igang registering av konto.
Registrerte min konto nå og stusset på en ting:
"Kunden bekrefter at Pareto Securities AB, NUF har gitt informasjon om:
hvilke midler som kan inngå på kontoen
relevante skatteregler
kostnader knyttet til kontoen
at det ikke løper renter på innestående kontanter på kontoen
forholdet til innskuddsgarantiordningen
Kunden bekrefter å være skattemessig hjemmehørende i Norge."
Hvorfor løper det ikke renter på kontoen…?
Jeg har aksjer hos både Netfonds og Skandiabanken, og ønsker at overføre dem alle til en aksjesparekonto hos Netfond, tror i det går bra? Eller skal man have i begge, uten at der bliver klyss med skatten, og alt må føres mauelt, det har jeg ikke tålmodighet til mere, etter at have sluppet det nogle år.
Ellers har jeg realiseret alle tapsaksjer, så jeg får fradrag for de neste år, mens jeg skal sylte gevinsten i de jeg har profitt…
Mvh Vandregutten:relaxed:
Jeg minner om følgende:
Skatt i prosent:
Aksjesparekonto: 29.76%
Investeringskonto Zero: 24%
Nå kan du åpne Aksjesparekonto hos Pareto Securities!
Du kan allerede nå opprette Aksjesparekonto (ASK) hos Pareto Securities og være klar til lanseringen 1. september 2017.
Som privatkunde trenger du kun å signere en tilleggsavtale (Kundeavtale – aksjesparekonto). Dette gjør du etter at du har logget inn på din Pareto konto med brukernavn og passord. Avtalen finner du på forsiden etter at du har logget inn. Du godkjenner deretter kundeavtalen før du sender den inn til oss. Vi vil deretter opprette din ASK og sende deg en bekreftelse.
Dersom du er foretakskunde men ønsker en ASK må du opprette et privat kundeforhold. Vennligst registrer deg med BankID på reg.paretosec.com. Når din privatkonto er opprettet kan du logge inn på www.paretosec.no og signere tilleggsavtalen for ASK som du finner på forsiden.
ASK gir deg et fleksibelt og skattegunstig verktøy for dine investeringer. Med ASK hos Pareto vil du kunne handle aksjer og ETF’er innenfor EØS-området, og velge mellom flere hundre fond i vårt fondssenter.
Les mer om aksjesparekonto her.
Bruker selv aksjekonto i DNB men vurderer å bytte når jeg skal over på aksjesparekonto. Synes DNB er dyr og har lite analyse verktøy.
Noen som vil anbefale hva jeg bør vurdere/velge?