Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AMD diskusjonstråd

Hadde jeg hatt en tier ekstra nå så vet jeg hvor den hadde gått…

Det som skjer nå tror jeg vil forandre konkurranselandskapet i flere år fremover mellom AMD og spesielt Intel/Nvida.

Gledelig lesning dette, så får man håpe supply er på plass til å mette markedet. Spådde dobling av AMD i Januar på en annen tråd, tror den er i mål før vi går inn i 4q.

https://www.nasdaq.com/press-release/amd-announces-nextgeneration-leadership--products-at-computex-2019-keynote-20190526-00071

edit: Spent på hvodan denne beveger seg allerede i dag :slight_smile:

2 Likes

Intel virker å være fullstendig på tur når det kommer å få på plass mer produksjon på <14nm, på mange måter er ikke selskapet til å kjenne igjen. De var for få år siden 1-2 noder foran resten av industrien. Mobilbransjen har snudd opp/ned på det hele.

1 Like

AMD har kjempestor gjeld, selger produktene for lavere pris enn NVidia og Intel pga dårlig merkevare.

AMD er nå trolig foran Intel på både core-count, IPC, power efficiency og yield.

Intel er truffet av “zombieload” og andre sikkerhetssvakheter som gjør at de må disable Hyper Threading. Det florerer av memes ala ; Intel 2017 “we have HT and you need it!”, Intel 2019 “HT is barely noticeable, you don’t really need it”.

Intel har dog en enorm krigskasse (dette er en antagelse) og er blitt tvunget til å begynne å tenke nytt. Det blir spennende å se hva deres motsvar blir, motsvaret kan komme først om et år eller to pga utviklingsstid. I mellomtiden vil nok Intel fortsette å kutte i fortjenestene sin på eksisterende lineup med nye +++ revisjoner.

1 Like

I millioner dollar

Det som er helt sikkert er at smarte hoder i denne industrien ofte følger pengesekken. Intel kommer til å headhunte og betale fett for å få tak i flinke folk og ta igjen AMD.

Intel

https://www.intc.com/investor-relations/investor-education-and-news/investor-news/press-release-details/2019/Intel-Reports-First-Quarter-2019-Financial-Results/default.aspx

Intel earnings per share Q1 og gross margin (56%)

AMD earnings per share Q1 og gross margin (41%)

mindshare er ekstremt viktig og dessverre vil nok mange fremdeles velge dyrere Intel og Nvidia.

Intel sin inntjening per aksje er i en helt annen liga selv etter år med trøbbel. AMD har tatt de igjen på teknologi, men må fremdeles overbevise kundene og markedet. Intel er på ingen måter død.

mer fra Q1 rapporten til intel;

“In the first quarter, the company generated approximately $5.0 billion in cash from operations, paid dividends of $1.4 billion and used $2.5 billion to repurchase 49 million shares of stock.”

AMD

"Net income was $16 million compared to net income of $81 million a year ago and $38 million in the prior quarter. Non-GAAP net income was $62 million compared to net income of $121 million a year ago and $87 million in the prior quarter. "

Vi sammenligner millioner og milliarder her… Det er en del clickbait artikler og youtube reviews som er kjapp med å erklære intel som død, men de kommer nok med noe…

Ble mange posts her,…

Noe som er spennende er at slike som gamers nexus kjører undersøkelser på hva brukerne kjøper og de sier at nå dominerer AMD med over 50%. Dette er entusiastene i markedet, den gemene hop følger nok etter, men hvor lang tid tar det 1 år, eller 5 år? - og hvor er intel da?

AMD har jo vært i denne posisjonen to ganger før: først med Athlon-brikkene når de kom ut og for andre gang når de kom med Athlon 64 X2 brikkene. Intel sloss med skitne midler for å unngå at produsentene gikk over til å kjøpe AMD, så selv om entusiaster hadde byttet, så kunne ikke den gemene hop følge etter. Derfor klarte Intel å ta igjen teknologiforpranget før det gikk hardt utover markedsandelene deres.

Hvordan det går denne gang er ikke så godt å si. Single core ytelsen til Intel er fortsatt bedre enn AMD sin utfra hva jeg har fått med meg, så det er ikke så klart hvem som leder på techfronten denne gangen. Jeg vet ikke om dette endres med den siste oppdateringen fra AMD?

2 Likes

Det er dette som gjenstår å se, det virker som at de er on-par med hverandre nå.

Ingen fare med mange poster @Irathi de inneholder bra info, og det får vi aldri nok av!

1 Like

Riktig, nå er de on par, men AMD bedre på multi.
Wow momentet er at AMD koster halvparten allerede fra startstreken 7 Juli.

Og se bare på aktørene som nå stiller seg opp sammen med AMD for stegene videre.

Og les Acers COO sin kommentar på keynoten til AMD når han entrer scenen kl 11:01 og 11:02 i lenken under.
Sier det meste.

https://www.anandtech.com/show/14408/dr-lisa-su-at-computex-2019-amd-keynote-live-blog

1 Like

Meh, det var markedsføringsprat :stuck_out_tongue:

1 Like

altså, jeg er AMD entusiast, har kun hatt AMD CPU’er siden jeg kjøpte min første Athlon XP cpu…

Vekslet mellom nvidia og ati/amd på GPU.

Jeg vil bare påpeke at Intel har økonomiske muskler som ikke er sammenlignbare med AMD. Basert på tidligere historie som Christian pent påpekte så er jeg bekymret for at AMD har en så dårlig merkevare at det vil ta uforholdsmessig lang tid for de å ta nok markedsandel til å bli den dominerende CPU produsenten.

Som konsument håper jeg jo i grunn på det… Slik at vi kan ha balanse og konkurranse mellom to store tech-giganter.

Poenget er at Intel er på ingen måter død slik mange vil ha det til…

Opp 6,5% så langt og inne i noe som kan bli ett intradagsflagg…

Og her sitter jeg med “Nano-driten i postkassen” og føler meg litt skamfull over egne prioriteringer… det lå jo i kortene… :blush:

1 Like

AMD :handshake: Samsung
Dette er en godbit.

https://www.amd.com/en/press-releases/2019-06-03-amd-and-samsung-announce-strategic-partnership-ultra-low-power-high

hva betyr dette egentlig?

På vei mot 34. Tenker den topper der og retester 30ish snart :pray:

2 Likes

At grafikkløsningen blir levert av amd?

Syntes disse var dyre og på hva var det? 2$? :see_no_evil:

Ja, AMD er dyre på papiret, men viser tegn til å bli en reel utfordrer til de store.

Denne ene lisensavtalen er nok verd flere milliarder i lisensinntekter over de neste 5 årene (lang avtale!) og viser at AMD tenker bredde i kampen om cpu og gpu markedene.
Samsung har p.t ca 31% av verdens mobilmarked.

Blir en fin aksje å gå inn i - tror jeg.
Morgan Stanley snudde i går også :blush::

1 Like

AMD fosser videre, er nå “i mål” på rundt 34. Jeg håper nå den topper her og faller tilbake til 30ish :crossed_fingers:
Alternativt bryter den gjennom 34 med litt margin og da blir 34 retestnivået.
RSI er rundt 75, STOCH oppunder 100. Begge ser litt toppet ut, og trenger å slippe litt på trykket.

Opp 5%+ i dag, er nok endel forventninger til dagens presentasjon på E3 hvor de skal komme med data på nye GPUer. Klarer de å matche/toppe 2080Ti til halv pris med sin konstruksjon? Det er vel det som er målet i dag :slight_smile:
Har lekket ut at det vil komme en 16core 32T CPU i Ryzen 3000.

Er bare å følge med senere kl 3PM PTD (L.A. tid).
https://www.amd.com/en/events/e3

1 Like

Nye Xbox Scarlett skal bruke AMD prosessor, vet ikke om det var nytt igår eller gammel info.

1 Like