Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Analyse av Oslo Børs som Investeringsunivers

Som fredagskos før helgen har jeg gjort en analyse av Oslo Børs som investeringsunivers. Analysen er nyttig for de som investerer på børsen og ønsker å forstå markedet bedre. Fokuset i analysen har blant annet vært på hvordan børsen er dominert av sykliske og sensitive sektorer, hvor kun en tiendedel av børsens totale markedsverdi tilhører defensive selskaper. For eksempel utgjør energisektoren alene omtrent en tredjedel av børsens samlede markedsverdi, noe som skaper risiko knyttet til diversifisering, og gjør investorenes porteføljer sårbare for økonomiske svingninger.

Videre har analysen sett på hvordan børsen er dominert av et fåtall antall selskaper, der de ti største utgjør mer enn halvparten av børsens samlede markedsverdi, og dermed har stor innflytelse over retningen til hele markedet. Samtidig har nesten halvparten av selskapene på børsen en markedsverdi på under 1 milliard kroner, noe som skaper risiko for likviditetsproblemer når investorene handler aksjer der.

Analysen inkluderer også info om antall selskaper som betaler utbytte, samt annen nyttig statistikk og analyser. Som en ekstra godbit har jeg sammenlignet avkastningen til min egen systematiske modellportefølje, satt sammen ved hjelp av en objektiv rangeringsmodell med klare regler for risikospredning, med avkastningen på børsen. Jeg har også gjennomført en eksempel aksjescreening for å forsøke identifisere solide selskaper på en børs som ellers er preget av volatilitet, og mer.

Alt i analysen er basert på min plattform, InvestWiser 3.0, som er tilgjengelig for alle, og den presenterer viktige statistikker og innsikter som kan hjelpe investorer med å forstå markedet bedre og navigere for å optimalisere sine porteføljer. Du kan lese hele analysen ved å følge denne lenken: https://www.investwiser.net/post/oslo-børs-investeringsunivers-analyse-portefølje-og-screening

1 Like