Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Analyse av Shipping Aksjer på Oslo Børs.

Tusen takk for alle likes jeg fikk på forrige innlegg om utbytteaksjer på Oslo Børs! Jeg setter stor pris på det! Nå har jeg skrevet et nytt innlegg hos NordNet og fokusert på shippingaksjene. Her er en oppsummering av artikkelen.

Jeg bruker aksjeanalyse plattformen min InvestWiser som gir oss innsikt i shippingbransjen på Oslo Børs, hvor det er hele 32 noterte selskaper. Gjennom analyse av disse selskapene, får vi bedre forståelse av bransjens utvikling og muligheter.

Vi bruker QVM modellen, som vurderer kvalitet, verdi og momentum, for å sammenligne selskapene med nøkkeltall fra det siste året på en effektiv måte. Denne modellen gir oss et nåværende bilde av selskapenes situasjon, men husk at den bør brukes som en pekepinn, ikke en absolutt guide for investeringsbeslutninger.

Blant selskapene med en markedsverdi på over 5 milliarder kroner, er det seks som skiller seg ut med en QVM rangering over 75. Dette plasserer dem blant de 25% beste i bransjen. De inkluderer:

  1. HÖEGH AUTOLINERS

  2. BW LPG

  3. ODFJELL SER. A

  4. WALLENIUS WILHELMSEN

  5. MPC CONTAINER SHIPS

  6. HAFNIA LIMITED

Shippingindeksen på Oslo Børs har hatt imponerende vekst, med en økning på over 53% hittil i år og 305% de siste tre årene. Dette viser styrken i bransjen, men husk at shipping er kjent for volatilitet, så se på en lengre tidsperiode.

Siste nytt inkluderer:

  • Höegh Autoliners:

  • Siste Utvikling: De har nylig rapportert en betydelig økning i resultatene for tredje kvartal.

  • Utbytte: De har kunngjort at de vil betale ut et utbytte på 4,1072 kroner per aksje.

  • BW LPG:

  • Rekordkvartal: De opplevde sitt beste kvartal noensinne.

  • Fremtidsutsikter: Selskapet forventer en positiv utvikling inn i 2024.

  • Odfjell:

  • Resultatforbedring: De viste en solid økning i både driftsresultatet og nettoresultatet.

  • Markedsposisjon: De opprettholder en sterk timecharterinntjening og har fått høyere priser ved fornyelse av kontrakter.

  • Wallenius Wilhelmsen:

  • Økonomisk Vekst: De har rapportert økte inntekter og stabile resultater før skatt.

  • Flåteutnyttelse: Det er stor etterspørsel etter deres logistikktjenester.

  • MPC Container Ships:

  • Finansiell Ytelse: De har økt omsetningen og justert opp sine forventninger for 2023.

  • Markedsforventninger: De forventer høyere EBITDA.

  • Hafnia:

  • Utbyttehistorikk: De betaler det høyeste utbyttet i selskapets historie.

  • Markedsdynamikk: De ser potensial for økt etterspørsel, drevet av fundamentale faktorer og sesongeffekter.

I konklusjonen min påpeker jeg at shippingbransjen på Oslo Børs kan være tiltrekkende for investorer på grunn sterke økonomiske resultater og positive fremtidsutsikter i de nylige årene. Likevel er det viktig å forstå at denne bransjen er preget av svingninger som er sterkt påvirket av økonomiske forhold på makronivå. Denne usikkerheten medfører høy risiko, spesielt for de som prøver å forutsi når de beste tidspunktene for investeringer er. Derfor bør potensielle investorer nærme seg denne sektoren med forsiktighet. Det er nødvendig å nøye analysere den økonomiske helsen til individuelle selskaper og deres posisjon i markedet før man tar en investeringsbeslutning.

Hvis du ønsker å lese hele innlegget mitt på NordNet, kan du finne det her: Analyse av Shipping Aksjer på Oslo Børs | Nordnet

1 Like