Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

API for børsdata

Er det noen programmerere her som vet om et (helst gratis) API for å hente ut markedsdata?

Jeg er programmerer og har et lite hobbyprosjekt på gang hvor jeg skal lage en liten “stock picker”. Jeg skal begynne veldig enkelt og ønsker å hente ut kurs- og selskapsdata etter børsslutt hver dag. I første omgang ser jeg for meg enkle funksjoner som:

  • Sorter alle selskaper på index X basert på P/E fra lav til høy
  • Sorter alle selskaper på index X basert på P/B fra lav til høy
  • Sorter alle selskaper på index X baser på MCAP fra høy til lav

Neste steg vil være å kunne sette opp “regler” og kombinasjoner av disse og selvfølgelig mange andre indikatorer også og tekniske indikatorer.

Det jeg har funnet til nå er:

  • http://www.netfonds.no/api.php - Virker bra men man må abonnere på sanntidskurser for de indeksene man vil hente data fra, noe jeg ikke trenger i første omgang.
  • https://api.test.nordnet.se/ - Virker ikke helt oppdatert. Noen som har testet?
  • Direkte fra Oslo Børs. Usikker på hvordan dette fungerer men ser uansett ut til å være altfor dyrt.

Et alternativ er å scrape info fra nettet men dette er i utgangpunktet ikke lov og mange har også besyttelse mot dette.

7 Likes

Jeg har blitt medlem på borsdata.se som kan være verdt å sjekke ut. Det er ikke gratis, men heller ikke dyrt. Vet ikke om det dekker ditt behov.

1 Like

Takk for tipset, ser ut som en veldig bra side. Jeg vil egentlig lage min egen simple versjon av aksjescreeneren dems. Ser ikke ut til at de tilbyr noe API for å hente ut data.

Jeg ble medlem grunnet ditt tips for en stund siden - bruker det sjelden. Er liksom litt skeptisk til tallmaterialet, om det er for gammelt til å ha noen verdi…! Noen kommentar til det?

@Sponplate fett initiativ! Keep us posted :slight_smile: en ting jeg godt kunne tenkt meg er en eller annen scanning av handler spesifikke investorer gjør (Spetalen, Fredly osv), så man kunen kjøpt før det komme i media. Men det er vel ikke mulig…?

1 Like

Jeg bruker Yahoo Finance sitt, det er dårlig dokumentert men finnes en del info på Stack Overflow :smile:

1 Like

en ting jeg godt kunne tenkt meg er en eller annen scanning av handler spesifikke investorer gjør (Spetalen, Fredly osv), så man kunen kjøpt før det komme i media. Men det er vel ikke mulig…?

Tviler på at dette er data som er lett tilgjengelig. Måtte eventuelt være å matche opp mot aksjonærlister og automatisk tracke disse. Hovednøkkelen er egentlig å automatisere datainnhenting. Hadde absolutt vært interessant. Noen som vet om det er noen form for standardformat på aksjonærliste data og hvor dette kommer fra? Kommer det stort sett fra hvert selskaps hjemmesider eller finnes det en database/portal hvor slik infor samles?

1 Like

Jeg trodde Yahoo Finance API’ene var tatt ned. Det fungerer det fortsatt altså og er kun “dokumentert” på SO? :smiley: Finner ikke noe info hos Yahoo.

Litt knot å gjøre fra hvert selskaps hjemmesider, men likevel kanskje verdt bryet hvis det ikke finnes noen sentral database? Om noen hadde klart å få det til, for en del selskaper, kunne jeg vært med på et spleiselag. Finner vi ut at Spetalen har kjøpt 30% av et eller annet selskap, før media, og kjøper oss inn så er vi jo så og si garantert gevinst når media får snusen? Problemet er at aksjonærlistene som vises på hjemmesider rundtomkring heller ikek oppdateres automatisk, så det blir uansett gamle nyheter.

1 Like

Stemmer :+1:

1 Like

Har brukt kt stock(veldig rimelig yahoo eod) til å hente data til metastock i csv format. Og scrapa netfonds for å få historisk megler statistikk( :slight_smile: ).

Har selvpålagt børspause( - litt funcom) pga fokus på andre projekter så har ikke brukt “systemet” mitt på en stund… veit ikke om det fremdels funker :sunglasses:

4 Likes

Så, da er jeg nysgjerrig, fikk du noe ut av systemet ditt? :slight_smile:

Blir prosjektet ditt opensource?

Oppdateres veldig raskt samme dag som rapporten kommer er min erfaring.

1 Like

Blir prosjektet ditt opensource?

Ikke i første omgang. Hvis det blir noe av prosjektet og jeg føler det er noe som kan bygges videre på så slenger jeg det gjerne ut på GitHub slik at flere kan bidra. Hadde vært gøy å hatt et Tekinvestor community-prosjekt :slight_smile:

4 Likes

Har vurdert det samme selv, men blir jo aldri tid til å sette seg ned å begynne. Veldig interessant og lykke til :slight_smile:️ om det blir noe av open source bidrar iallefall jeg gjerne :wink:

2 Likes

Takk for det :slight_smile: Er ikke lett å komme i gang nei og heller ikke å fortsette når det blir litt jobb for å komme videre. Ser ut til at jeg går i gang med Yahoo Finance sitt API i første omgang.

3 Likes

Jepps, men problemet var traderen( :sunglasses: ) som ikke fulgte det 100% … difor “børspause” og litt annen fokus men kommer tilbake :wink:

Det som er så bra med metastock er at systemer kan testes veldig grundig :slight_smile:

2 Likes

Jeg kan også bidra hvis det trengs :slight_smile:

1 Like

@Sponplate Har du fått sett noe mer på uthenting av nøkkeldata?

Når det gjelder Yahoo Finance data så kan det hentes via dette api’et https://www.alphavantage.co/documentation/

Noen som vet om det finnes api for uthenting av årsrapport-data?