Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

API for børsdata

Er det noen programmerere her som vet om et (helst gratis) API for å hente ut markedsdata?

Jeg er programmerer og har et lite hobbyprosjekt på gang hvor jeg skal lage en liten “stock picker”. Jeg skal begynne veldig enkelt og ønsker å hente ut kurs- og selskapsdata etter børsslutt hver dag. I første omgang ser jeg for meg enkle funksjoner som:

  • Sorter alle selskaper på index X basert på P/E fra lav til høy
  • Sorter alle selskaper på index X basert på P/B fra lav til høy
  • Sorter alle selskaper på index X baser på MCAP fra høy til lav

Neste steg vil være å kunne sette opp “regler” og kombinasjoner av disse og selvfølgelig mange andre indikatorer også og tekniske indikatorer.

Det jeg har funnet til nå er:

  • http://www.netfonds.no/api.php - Virker bra men man må abonnere på sanntidskurser for de indeksene man vil hente data fra, noe jeg ikke trenger i første omgang.
  • https://api.test.nordnet.se/ - Virker ikke helt oppdatert. Noen som har testet?
  • Direkte fra Oslo Børs. Usikker på hvordan dette fungerer men ser uansett ut til å være altfor dyrt.

Et alternativ er å scrape info fra nettet men dette er i utgangpunktet ikke lov og mange har også besyttelse mot dette.

7 Likes

Jeg har blitt medlem på borsdata.se som kan være verdt å sjekke ut. Det er ikke gratis, men heller ikke dyrt. Vet ikke om det dekker ditt behov.

1 Like

Takk for tipset, ser ut som en veldig bra side. Jeg vil egentlig lage min egen simple versjon av aksjescreeneren dems. Ser ikke ut til at de tilbyr noe API for å hente ut data.

Jeg ble medlem grunnet ditt tips for en stund siden - bruker det sjelden. Er liksom litt skeptisk til tallmaterialet, om det er for gammelt til å ha noen verdi…! Noen kommentar til det?