Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Apple Inc (AAPL) 🍎

aapl
Investeringer: #<Tag:0x00007ff291e935f0>

HAha :slight_smile: Unnskyld…

Vel Kitron kan jo ikke sammenlignes (hvis det er et dekkende ord??) med Apple. Det er jo bare fiseri i forhold. Apple er verdens største selskap og tjener latterlig masse penger. Hvert kvartal har de tjent mer enn forrige. Folk mister ikke troa, troa forflytter seg. Liker du apple, så kjøper du apple - uansett pris. Det gjør iallefall jeg. Betaler gjerne 3x mer for en iMac enn for noen annet skvip med Windows ombord. Og det tipper jeg 90% av alle som bruker Apple også tenker :wink:

Jo, de kan lett sammenlignes, Apple er aksjen i lilla :smiley:

Maket cap da? :wink:

Er du virkelig mer interessert i MCAP enn avkastning? :stuck_out_tongue:

Nei :slight_smile: Men jeg har ei Apple siden 2008 (da med inngang på $90 før 1/7 splitten på $700, endte da med snitt på $101. Jeg vet at Apple er kommet for å bli :wink:

Jeg sitter long, som i 18 år til :wink: Har en 18-årsplan og skal pensjonere meg når jeg er 55 :smiley: Som sagt behandler jeg aksjen som et fond.

Anyway, poenget mitt var at hvis Apple mister “menigheten” sin, så kan det være lurt å se seg om etter et annet skip, i stedet for å bli med det ned. Prisingen ser ok ut.

Jeg droppet i utgangspunktet å dra med navnet på aksjen jeg viste kursen til, ettersom poenget ikke egentlig hadde noe med Kitron å gjøre. :slight_smile:

Jeg skjønner hva du mener, men som sagt, så er jeg long her - i en aksje som stiger :wink: Og har gjort det astronomisk i 20 år nå. Om det kommer et fall på 30% så dobler jeg, for etter 2 år er man gjerne 50%-100% i pluss igjen.

Edit: jeg og du og alle andre VET jo at det kommer til å selges MacBooks og iPhones i 100 år frem i tid. Dette er som Coca Cola. ALLE vet hva det er, og de trenger ikke skrive navnet sitt engang. Logoen holder.

Apple tjener jo penger så det er jo fantastisk.
Men husk at enormt mye av verdien kommer som følge av pengetrykking og indeks (fond,ETF/ETN lignendes investeringsobjekt osv.) Så ved neste finanskrise vil de bli påvirket betydelig uavhengig av inntjening. Men hva som skjer etterpå er vanskelig si. Pengetrykkingen/obligasjonskjøp og rentenivået er hva som har ført til oppgangen etter finanskrisen. Om de klarer få en like bra oppgang igjen neste gang vet vi ikke. Sannsynligvis vil dollaren bli såpass devaluert da at det blir ikke det samme. Vertfall ikke for oss i Norge. Men de gode selskapene vil selvsagt vinne frem over tid igjen. Så om de fortsetter å selge å tjene gode penger vil verdien stige. Men selv om de er profitable betyr ikke det at de vil raskt komme tilbake til en så absurd oppblåst verdi som de (muligens) har nå.
Bare en liten advarsel. Det er bra du har troen, men du skal ikke se vekk i fra at du kan tjene bedre penger på å selge aksjene før neste finanskrise slik du får kjøpt de billig igjen å kan fortsette holde i mange år igjen etter dette. Bare nå med enda flere aksjer.

Hvordan tenker du å doble når det faller, skal du sette inn mer friske penger da?

Jada, du har nok rett, men the financial machine sørger for mye av dette i realiteten. Mye mulig jeg kan selge og komm inn senere, men i et bearmarked som varer i 1 år pluss er det vanskelig uansett. Kjipt å skatte av gevinsten bare for å komme inn billigere :frowning: Skatte 3 mill liksom…

Det vil nok vertfall kortsiktig kunne være nærmere 50% rabatt på aksjene da så du for regne på det selv hva du tror lønner seg!
Skjønner det er kjedelig å skatte så mye penger! Men du har jo penger å ta av når du selger. Siden gevinsten blir “mindre” enn den kunna vært vil du også skatte mindre når du pensjonerer deg. Jeg gjetter skattesatsen er mye høyere om 15+ år enn den er i dag. Det kan også være verdt å tenke på.

Ja, mange gode forslag :slight_smile: Takker og bukker. Skal se på det, men tviler på at det blir salg. Anbefaler dog andre å se nærmere på aksjen. Den er fin og går i solide bølger.

Edit: Jeg har ikke 10mill gevinst altså, men om 18 år kan det være :wink:

Den vertikale integreringen til Apple er det enda ikke noe som har klart å kopiere. Hva skjer når noen faktisk gjør det? Skaper et økosystem som fungerer smertefritt, kanskje hakket bedre og kanskje litt billigere?

Hvem i all verden skal klare det? Kanskje om 50 år, men not any time soon. Sånn er det bare. Men så er jo jeg megabull da :wink:

Så, du mener at det Apple brukte 10 år på å skape skal ta neste konkurrent 50 år å skape?

10 år? Heh… iPhone kom i 2007, det var ikke da Apple begynte å bygge et imperium.

Har vært Apple Fanboy siden jeg kjøpte min første Macbook Pro i 2007, men har blitt mer og mer lei Apple. Mye har med prisingen av produktene å gjøre, de tar seg så grovt betalt for dårligere specs - mye fordi de låser folk i økosystemet sitt. Iphone X var en stor skuffelse. Hva har den som ikke edge har hatt lenge? Nå som jeg er i markedet for en ny maskin vurderte jeg Macbook Pro men leste at det nok kommer en ny versjon til sommeren så har slått det fra meg. Blir nok en PC denne gang.

Ja, folk er forskjellige. Men det kommer jo nye maskiner hvert år, så hvis man skal vente på den neste, så får man aldri kjøpt :slight_smile: Det kjipe med en PC er at den rett og slett ikke funker til det jeg driver med, så da blir det Mac da. Pris betyr ingenting, da en MacBook Pro blir tjent inn ila to arbeidsdager :slight_smile: En gang fikk jeg en Lenovo på jobb, og på arbeidersamtalen var et spørsmål om jeg hadde noen ting som ikke var nevnt i skjemaet, hvorpå jeg svarte: “Jeg gråter litt inni meg hver morgen når jeg se en PC på skrivebordet mitt…” Det å ha en maskin som starter og virker HVER eneste dag er det som teller. Å sitte og plages meg treige maskiner gidder jeg rett og slett ikke. iPhone X var en skuff for meg også, men det gjør jo ikke noe med hverdagen min da jeg har en 7’er som funker hest. Å betale 10K for en mobil er jo helt ok hvis man deler det på timer brukt ila 3 år. Jeg betaler med glede det jeg må for å ha det jeg vil ha. Jeg inngår aldri et kompromiss med meg selv, da venter jeg heller. Nå skal det jo sies at jeg kjøper alt slikt på mitt eget firma, så da får jeg jo 32% skattefradrag og 25%MVA-fradrag - så jeg betaler kun 55% av butikkpris. Det er jo digg :slight_smile:

Aner ikke hva du jobber med som krever Mac, men har en PC som funker fint på jobben. Den er vel straks seks år gammel. Koster 6600 kr+ mva. Har aldri noe kødd med den, inkludert en in-place oppgradering til windows 10. Bruker den til softwareutvikling.

Nå skal det sies at jeg er hovedsaklig en java-utvikler, så er veldig vant til at ting bare funker 99%. :stuck_out_tongue:

Tror det eneste jeg vet om som Mac gjør det bedre på er fargehåndtering og i noen tilfeller skalering, selv om det funker greit i w10.

Anyway, da var vi laaangt fra utgangspunktet for tråden, satser på at du gjør det godt i Apple!

Ingen snakker om smartphone om 10 år. Det er nok like avleggs som Nokia N95 er i dag. Hva enn det neste er føler jeg meg ikke sikker på at Apple nødvendigvis er de som pionerer neste sykel.

Det sagt, jeg har og tro på Apple, bare ikke en uforholdsmessig del av porteføljen. Tech er litt oppblåst nå.