Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Apple Inc (AAPL) 🍎

Grafisk design :blush: SÄ da er vi jo litt i samme bÄt - bortsett fra at jeg ikke kan flytende Java - men vi lager da vitterlig fine ting. Det er selvfÞlgelig bruksomrÄder for mye pÄ en PC, men kjÞrer man stÞrre prosjekter og bruker InDesign, Illustrator, DreamWeaver og FCPX samtidig er det en drÞm Ä utnytte seg av flyten og stabiliteten macOS leverer til oss. Jeg kan ikke annet enn Ä kalle det for kjÊrlighet :wink:

Ja, er enig i det. Bruker enda min 17" Macbook Pro (den fÞrste jeg kjÞpte fra 2007) av og til til videoredigering. Ikke den kjappeste maskinen nÄ etter sÄ mange Är, men at den i det hele tatt klarer Ä kjÞre Premiere og AE etter alle disse Ärene sier jo noe om build quality. Men sÄ skal det ogsÄ sies at jeg makset alt nÄr jeg kjÞpte denne sÄ prisen var nok tilsvarende 3-4 pcer :smile:

1 Like

Haha :blush: Najs!! Min fÞrste laptop var en PowerBook G4 17" i 2003 med LYS i tastaturet
 Denne funker enda :joy: Har byttet HDD til SSD og makset RAM for noen hundringser. Litt smÄtreg, men hva annet kan man vente av en maskin som er 15 Är :ok_hand:

Du kan jo trĂžste deg med at du sikker mĂ„tte kjĂžpt 3-4 PC’er pĂ„ de Ă„rene uansett - kjekt Ă„ ha alt pĂ„ samme maskin og ikke spredd over maskinen hvert tredje Ă„r. Den lenovoen jeg fikk pĂ„ min gamle arbeidsplass fikk jeg med meg hjem nĂ„r jeg sluttet der - ikke rĂžrt den pĂ„ 4 Ă„r.

Noen som vil kjĂžpe en strĂžken Lenovo 13"?
‱ 2010-mod
‱ ikke spesielt estetisk fin
‱ funker heeeelt révva
‱ treig som faen
‱ har en eller annen rĂžd “klitt” midt i tastaturet (tror de mener dette skal funke til Ă„ styre musa)
‱ trackpad kan ikke scrolle med two-finger gestures
‱ fargegjengivelse funker best i word (les:sort/hvit)
‱ bruker bare 26 minutter pĂ„ Ă„ starte opp
‱ bruker enda lengre pĂ„ Ă„ slĂ„ seg av

PS. Harddisken er full av virus.

Pris: 3000,-
Sendes pÄ dagen. Jeg betaler frakt.

Jeg prÞver ikke Ä konvertere deg :wink: PÄ ingen mÄte, jeg har for mange Är siden sluttet Ä prÞve Ä tenke om noe er bedre enn noe annet - for behov og kunnskap avgjÞr gjerne hva den enkelte har bruk for. Jeg har brukt mac i 20 Är og har en arbeidsfly (hotkeys, kjenner OS godt, programmer og integrering generelt) er noe man ogsÄ mÄ verdsette nÄr man tenker pris. Jeg tipper jeg hadde brukt over dobbelt/3-dobbelt sÄ lang tid Ä gjennomfÞre mine daglige arbeidsoppgaver pÄ en PC kontra en Mac - og det er jo kjipt i seg selv, men for den stakkars klienten som mÄ punge ut med 200% ekstra kostnad fordi jeg er ineffektiv pÄ PC er jo en ikke-Þnsket situasjon. Men dette gÄr jo mer pÄ brukeren og hva man er komfy/effektiv med :slight_smile:

1 Like

One service to rule them all, i like it!

1 Like

DĂ„rlig 2019 i vente for Apple?

IMG_20190102_225604

1 Like

Kommer sannsynligvis til Ä handle Apple i 2019, for Ä sette et bet pÄ 5G. Det er relativt Äpenbart at det vil komme en ny mobil syklus nÄr 5G blir rullet ut. Apple handles nÄ rundt P/E 12, og med et fall nÄ sÄ kan vi fort se P/E 10. Jeg er av den oppfatningen av at P/E 10 vil vÊre et juletilbud fra Mr. Market.

Det skrives mye rart om Apple i mediene:

Chart

2 Likes

Tror Apples problem er det PC-markedet har vÊrt gjennom en stund nÄ: Telefonene har blitt sÄ bra, at du fÄr ingen merkbar forskjell nÄr du oppgraderer.

Selv om ytelsen Ăžker, sĂ„ klarer jeg f.eks. ikke Ă„ merke at iphone 8 eller X er raskere enn 7, da “alt” uansett reagerer momentant (slik jeg oppfatter det) ogsĂ„ pĂ„ denne. Bedre kamera? Tja, klarer jeg Ă„ se sĂŠrlig forskjell? Ihvertfall ikke nok til oppgradere.

Slik var det ikke nÄr man oppgraderte fra de gamle modellene nÄr det kom noe nytt. Forskjellen var merkbar. Det er det nesten ikke lenger.

6 Likes

De mÄ fÄ ned prisene (mobil)! Dreper jo kundebasen pÄ lang sikt om de fortsetter slikt ?

1 Like

Eller sÄ mÄ de fÄ opp prisene, gÄ tilbake dit de var. Er jo massemarkedet som har drept dem.

Apple har etter mitt syn for mange ulike modeller og svÊrt hÞye priser pÄ de dyreste modellene. SvÊrt fÄ som er villig til Ä betale 14-15 000 kr for en mobiltelefon én gang hvert Är. Tror de bÞr forsÞke gÄ tilbake til sin gamle strategi, men er redd det kan bli vanskelig Ä snu skuta nÄ.

Uansett, Apple tjener mye penger fremdeles og har marginer de fleste andre bare kan drÞmme om. Ligger vel til Ä prises ned mot P/E 10, som sÄ absolutt ikke er dyrt i dagens marked. Blir spennende Ä se fremover

1 Like

Jeg gjorde et raskt sÞk nÄ, og fant

Dette var 2008. I 2008 var dollarkursen rundt 6 kroner pÄ sitt verste kan det se ut som. Det virker noe korttenkt Ä skylde pÄ at nye modeller er dyre og ikke ta hensyn til inflasjon eller dollarkurs som nÄ er vesentlig hÞyere og har vÊrt det rimelig lenge enn tidligere nÄr en viser til norske priser som eksempel.

En rask test med antatt 6000 kr for en iphone 3G 16GB (hvilket er 1/4 av Iphone Xs sin lagring) sÄ fÄr jeg med inflasjon til 2017 at prisen ville vÊrt 7200 kr. Kombinert med dollarkursen er det nesten 10 000 kr. Faktum er vel at hadde vi hatt samme dollarkurs som vi nÞt godt av i mange Är sÄ skulle feks XS kostet knappe 7000 kr. Og forskjellen fra iphone x til iphone xs er minimal i pris btw.

Og gItt at https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone stemmer syns jeg ikke iphones Þker mye, nÄr en ser pÄ utviklingen.

For Norge sin del bÞr de som investerer i Apple nok ta innover seg at vÄr svake kroner i en stor grad er Ä skylde for prisÞkningen til Apple. ForÞvrig sÄ nevnte Apple i pressemeldingen at de hadde nye rekorder i andre land, og at salg av Þvrige gjenstander Þkte drastisk. Det blir noe korttenkt Ä definere Apple utifra Iphones etter min mening.

2 Likes

Hvor stor del av omsetningen i Apple kommer fra iPhone?

Tja, mye?

“Lower than anticipated iPhone revenue, primarily in Greater China, accounts for all of our revenue shortfall to our guidance and for much more than our entire year-over-year revenue decline,” Cook continued. “In fact, categories outside of iPhone (Services, Mac, iPad, Wearables/Home/Accessories) combined to grow almost 19 percent year-over-year.”

It’s notable that a slowdown in one country’s iPhone sales could wipe out nearly 20 percent growth in other categories. That’s the relative scale of these businesses.

1 Like

I Q3 2018 utgjorde salg av iPhones 56 % av Apples totale omsetning. Dvs. over halvparten av hver krone omsatt kommer fra salg av telefon.

Resten er vel da sikkert inntekt fra App Store, salg av Mac, Airpods mm.

1 Like

i 2008 var iphone et mye bedre produkt enn konkurrentene sine ? Idag er de sÄ Ä si ganske nÊrt hverandre pÄ kvalitet, sÄ egentlig betaler man fÞr Þkosystemet til apple og brukervennligheten. Hvor er det middelklassen vokser ? Jo India og Kina, hvor mid-end merkene blir mer attraktive nÄr high end prises hÞyt.

Pris Amazon Samsung 830 dollar vs Iphone 1450 dollar. Hva er forskjellen pÄ specs ?

2 Likes

Det handler om pris per enhet ogsÄ. Ser man pÄ hva en iPhone kan og kvaliteten sÄ er jo prisen relativt dyr. Jeg synes 12 tusen er mye for en telefon, men man kan jo snart erstatte bÄde PC/kamera++++ med 1 enhet og sÄledes er det ikke dyrt. Utfordringen er jo at andre selger telefoner som i praksis gjÞre samme jobb for 4 tusen kroner.

1 Like

Det er jo det som er spennende med design, man kan skape verdier utover specs.

2 Likes

Veeeel, la meg si det slik:

  1. Release date er forskjellig, S9 sin konkurrent er Iphone x, akkurat som S10 sin konkurrent blir Iphone xs. Man kan selvsagt pÄstÄ at Apple lanserer sin Xs som svar pÄ S9, men det gir lite mening for min del ettersom nÊrheten mellom X og S9 er nÊrmere i min mening. Men faktum at S9 kom fÞr gjÞr at den prismessig vil falle fordi den har vÊrt pÄ markedet lenger, ulikt en ca 2 mÄneder gammel modell.

  2. Forskjellen i release date kombinert med ryktene at S10 er rundt svingen forklarer en del av prisen.

  3. Du hopper over at prisen i Norge var 10990 for den telefonen da den kom ut, mens Iphone X 256 GB var 12500, sÄ forskjellen er ikke sÄ betydelig som du Þnsker, i tillegg har ikke Samsung samme apeal som Apple kan vise til. Det var feks ikke ukjent at Simens i sin tid mÄtte gÄ pÄ pris fordi deres merkvare var ikke like god som feks Nokia. Derfor var feks S55 veldig spennende sammenliknet med andre pÄ sin tid, men kostet mindre minnes jeg.

Den nye XS har bedre speks enn Iphone X og prisforskjellen er 700 kr. Justert for inflasjon sÄ er ikke det snakk om mer enn 300 kr
https://www.ssb.no/kpi

ForÞvrig - min erfaring er at Iphone gjerne har bedre kamera og skjerm, men dette er smakssaker hvor du mÄ velge hvor mye det betyr for deg, i tillegg sÄ minnes jeg Iphone X vs S9 som stadig er mest naturlig sammenlikning har bedre hardware. Ios er ogsÄ bedre enn Andriod i forhold til ytelse og minnehÄndtering i min erfaring.
Og ja, et godt Ăžkosystem, hvor ting snakker sammen sĂžmlĂžst etc er verdt noe for en del mennesker, samt merkevareverdien til Apple.

Jeg mener - det er ikke som at Gucci, LV etc er sÄ fordÞmt mye bedre enn HM, men merkevareverdien betyr en del.