Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Apple Inc (AAPL) 🍎

En amen ting er jo også at Samsung gjerne slutter å gi oppdatering til telefonene nesten like fort som neste generasjon er på markedet, og derfor galleribilder etterspørselen etter forrige modell kraftig når det nærmer seg typisk release an ny generasjon eller rykter om det.

1 Like

Vurderer å gå inn i Apple nå. Burde man vente enda lenger eller kanskje ikke gå inn i det hele tatt?

Ben Thompson sin analyse er verd å lese:

https://stratechery.com/2019/apples-errors/

3 Likes

takk!

Det er vanskelig å si, men prisingen på selskapet er historisk lavt. 11x fri kontantstrøm i et selskap med en så sterk merkevare er ikke vanlig.

Men det er jo også et mettet marked på mobil, samsung melder tap, apple sier de ikke skal rapportere salg lenger og de har ikke en ny iphone med det første. Jeg vet apple ikke kun selger telefoner, men det er vel det som får mest mediaoppmerksomhet som er viktigst for aksjen?

Markedet er mettet nå, men teknologi utvikler seg og folk vil sannsynligvis være mer villige til å kjøpe ny telefon når 5G klare telefoner kommer, og 5G blir rullet ut i 2020/2021.

Apple burde sannsynligvis handles på 15x fri kontantstrøm, og ikke med en rabatt på 30% tatt merkevaren, selskapets finansielle soliditet i betraktning.

Gode tips! Jeg så også at apple gir ut kvartalsrapporten 29 januar, den ryktes p være dårlig og da kan man jo kjøpe enda billigere for så å satse på økning frem mot 2021 tenker

Tja, De har vel trolig sluppet den verste nyheten med denne guidingen. Så det kan jo være at de andre tallene heller gir en effekt opp.

De har allerede guidet, så om det blir enda dårligere enn det de har guidet så vil den falle. Om du tenker på dette som en langsiktig posisjon så kan du fordele kjøpene over tid.

Om du er langsiktig så bør en også ignorere om et kvartal er dårlig, og heller fokusere på det fundamentale. Jeg har et utkast til en sjekkliste som man kan benytte:

3 Likes

… men det er lov å kjøpe etter et forventet dårlig kvartal da. Skjer neppe noe med kursen underveis der. Så får man heller kjøpe bittelitt dyrere etter kvartalstallene hvis det da guides bedring og ikke videre fall.

Jeg har bare erfaring med ett utbyttefirma, Kitron og der er det generellt sett dårlig business å kjøpe inn etter Q2-tallene og før Q3-tallene. Q2 er gjerne det sterkeste kvartalet, og Q3 det svakeste. Ulogisk, men sånn er nå engang markedet. :slight_smile:

@aksjefokus bra sjekkliste, men jeg synes den mangler en ting som jeg er glad i. Hvor bra treffer ledelsen med guidingen sin? Jeg må samtidig si at guiding i enkelte bransjer, som spillmarkedet er noe jeg ser på som en skikkelig risk-faktor.

Treffer ledelsen på guidingen, så er de gjerne litt i forkant av endringer i markedet og klarer å håndtere de på en god måte og i mine øyne øker det sannsynligheten for at de fortsatt er relevante om f.eks. 10 år. :slight_smile:

Sist, men ikke minst, jeg liker fokuset på det som er solide selskaper, ikke bare de binære selskapene som har hovedfokuset her på forumet. Irriterer meg fortsatt grønn på at jeg ikke beholdt DNB aksjene jeg kjøpte for et par år tilbake, hadde slått alt utenom Kitron for min del. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det inngår i punktet “Kompetent og Troverdig ledelse” :slight_smile:

2 Likes

Hvordan har ledelsen i Apple gjort det her, hvis du følger med på aksjen?

Apple som sådan er relativt ærlige med sine investorer. Det er egentlig ganske enkelt med større selskaper som Apple. Er det lite “blest” rundt ledelsen så er det stort sett ryddig i skapet. Tar du Facebook som eksempel så er det todelt. Ledelsen har gjort noen helt åpenbare blundere, men de har også en helt unik track-record når det gjelder kapital allokering, det er kanskje ingen bedre på Wall Street utenom Berkshire.

Om du tenker på siste resultatvarsel så vil det alltid være noen etterpåkloke journalister som mener Apple burde gjort dette før. Samsungs chips divisjon kom med negativt resultat varsel etter Apple, så det kan faktisk være at selskapet ikke har visst det før etter julehandelen var over og ledelsen fikk se tallene. Man kunne se konturene av det på underleverandørene som ble hamret i høst. f. eks Skyworks Solutions, AMAT, MU, NXP m.m

Et poeng man kan se på:
Apple har vært ganske klare på at de ønsker å komme i en net cash nøytral posisjon. Akkurat nå har de ca $131 milliarder på balansen (total current assets). Cash nøytral kan bety at selskapet vil ta på seg mer gjeld, øke utbyttet, kjøpe tilbake flere aksjer. De holder på med sistnevnte. Nå er dette et luksus problem, fordi pengene renner inn, men dette er det man f. eks kan se på. Holder ledelsen sine ord og lovnader?

Her kan man egentlig bare se på selskapets kapital allokering, så får du svaret uten at de behøver å si veldig mye. Dette er også årsaken til at basic forståelse for et regnskap er viktig. Du kan få utrolig mye informasjon om du leser regnskap samtidig som du leser årsrapporten. Jeg kan anbefale The Economist’s Guide to Analysing Companies.

Det som øker sannsynligheten for overlevelse er bruken av midler på forskning og utvikling, slik at de kan komme opp med nye produkter/tjenester og evt. utvilke sin produktportefølje. Noe Google Amazon, Microsoft og Facebook f, eks er har vært veldig gode på.

Her har du selskapene som brukte mest på FoU i 2018 (i mrd USD).

1 Like

Når det gjelder prising så har Apple begynt å dukke opp i noen av mine screenere. Det betyr at også kvantefondene kan være på vei inn her. Aksjen scorer eksepsjonelt bra på Earnings Yield og ROIC, som er en vanlig å bruke for å screene etter verdi.

Vet ikke om denne har blitt lenket:

Ikke Apple, men fortsatt litt relevant
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-11/xiaomi-s-wishful-thinking-on-display-in-5g-hopes

Skal ikke se bort fra at Apple lykkes med kredittkortsatsingen, selv om markedet bare trakk på skuldrene av det i dag.

1 Like

Synes Apple har veldig mye spennende på gang. De har jo også avslørt en gamingtjeneste som kommer senere i år. Får lyst å kjøpe Apple for første gang på lenge :slight_smile: