Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Hva er rett timing for inngang her?

Ikke lett å si, men har personlig i hvert fall ikke tenkt å selge nå.
Har tro på at vi kan få en fin stigning frem mot fremleggelse av Q3.

Store svingninger har nå vært regelen de siste 5-6 kvartalene. Virker jo nesten som det er umulig å spå om det går 20 prosent opp eller ned. Alt er jo avhengig om de er innenfor guiding når det gjelder salg og inntjening.

Ser ut til å ha vært 2 stk “offbook” handler i dag, hver på 300 000. Den ene på 47,82 kr og den andre på 82,00 kr. Blir interessant å se hvem som kjøper/selger.

Trolig rullering av terminer / innløsning av opsjon.

ArcticZymes Technologies welcomes BioEntist as a strategic distribution partner for Thailand. It supports ArcticZymes Technologies efforts to expand its commercial presence across the Asia-Pacific region.

7 Likes

Jeg har heller planer om å sitte på sidelinja til etter Q3.

AZT har hatt kvartaler som går litt opp og ned fordi noen kunder kjøper store kvanta og handler dermed ingenting neste kvartal. I tillegg til en hypotese om en generell vekst i salg var forrige kvartal litt svakt så jeg satser på at dette kvartalet overrasker på oppsiden, og jeg har derfor økt beholdningen min. Samtidig er AZT priset for høy vekst så hvis det kommer enda et svakt kvartal så er det mulig denne vekstprognosen må nedjusteres noe og da kan det komme en reaksjon nedover.

1 Like
3 Likes

Covid-19, vi må melke dette markedet når det først er her. Tidligere har jeg statistisk prøvd å finne en sammenheng mellom AZT sitt koronarelatert salg og akkumulert testing i verden. Jeg trodde på et tidspunkt jeg hadde funnet en sammenheng ingen andre så, men den gang ei. Dette var tidlig 2020, testingen økte og jeg var sikker på at AZT sitt Cod UNG ville øke i samme takt, men nei. Salget spretter opp og ned som en jojo uten noen form for direkte logikk. Nå forsøker jeg igjen.

Ut i fra ourworldindata.org har jeg tatt ut en tabell med antall covid-19-tester pr dag for 134 land. Deriblant de største landene som USA, UK, India, Australia etc.
Her er funnene basert på totalt antall tester pr kvartal (ikke akkumulert):
Q1-2020: 48 mill
Q2-2020: 5 124 mill
Q3-2020: 24 368 mill
Q4-2020: 60 516 mill
Q1-2021: 103 022 mill
Q2-2021: 162 705 mill
Q3-2021: 213 183 mill
hittil Q4-2021: 35 138 mill

Covid-19-relaterte inntekter AZT
Q1-2020: 4 mill
Q2-2020: 11 mill
Q3-2020: 4 mill
Q4-2020: 7 mill
Q1-2021: 16 mill
Q2-2021: 4 mill

Tilsynelatende er det ikke nedgang i testingen i verden, heller økning. Hvordan vil dette påvirke covid-19-relaterte inntekter for AZT? Jeg vet ikke, men det virker ikke som om vi kan avskrive disse “ekstrainntektene” riktig enda?

1 Like
3 Likes

Som Jetro sa under Q2-presentasjonen så er det en utfordring med produksjonskapasitet for genterapiprodukter i Q1 og Q2 da vaksineproduksjon har får fokus fra CDMOene( contract development manufacturing organisations). Det er dette som bekymrer meg mest nå før q3. Har den generelle genterapiproduksjonen fått innpass, eller er det i q3 fortsatt full fokus på vaksineproduksjon. Som linken som er vedlagt viser, så er det generelt underkapasitet på produksjonskapasitet. Dette er nok en av grunnene til at SAN salget har stagnert noe rett rundt MNOK 10 pr kvartal. Covid gir og covid tar, men det som er flott mtp AZT er at de har forretning både med og uten korona. Så får man bare spekulere i om de ligger netto minus eller pluss.

3 Likes

ArcticZymes Technologies ASA: Invitation to presentation of Q3 2021 results

Lykke til i morgen alle Arcticzymes aksjonærer :crossed_fingers: :slight_smile:

10 Likes

Takk. Guidingen for året bør gi et brukbart Q3. Hvor stor eller liten lykken blir er vel noe avhengig av hva man kjøpte for. Et strålende selskap.

4 Likes

Takk. Jeg er ikke bekymret, men spent. Dette kvartalet kommer garantert bedre inn en Q2. Holter guider ikke noe han er tilnærmet helt sikker på. Han har vel aldri tatt spesielt i. Det eneste han har bommet på av betydning er dette med at koronasituasjonen hadde sin peak her for et års tid siden.

Det som er viktig for fremtiden er å få SAN back on track. Jeg er litt spent på om det bare blir forsinket vekst i SAN, eller om vi kommer til å oppleve en liten catch up effect.

Så for mitt vedkommende er base case rundt 29-30 mill omsetning pr kvartal de to siste kvartalene. Worst case rundt 25 mill pr kvartal og best case er 35-40 mill pr kvartal.

Ingen av casene, så fremt fremtidsutsiktene er som de har vært i 1-2 år nå, bør medføre en rasjonell nedgang i kurs. Med worst case har vi fortsatt >20% omsetningsvekst YoY. Jeg mener dette allerede er priset inn nå.

2 Likes

ArcticZymes Technologies Q3 2021 Presentation

ArcticZymes Technologies Q3 2021 Results

11 Likes

Jeg tror virkelig AZT er et av de tryggeste vekstselskapene på oslo børs man bare kan kjøpe og holde i årevis framover, vekstpotensialet er helt enormt her. Det er en kombinasjon av faktorer som gjør til at jeg tror at veksten kommer til å øke eksponentielt:

• AZT fortsetter å øke kundebasen sin og disse kundene legger inn større og større ordrer over tid.

• AZT er ekstremt flink til å utvide enzymporteføljen sin som åpner opp for nye produksjonsprosesser og bruksområder. Mange av disse er nye og unike enzymer med egenskaper som differensierer de fra konkurrentene. I tillegg legger de nå til en del etablerte enzymer som ikke er unike slik at de kan være en one stop shop for kundene deres. Det er fortsatt early days for AZT på dette området, de har en haug med nye enzymer i pipelinen som de også skal oppskalere produksjonen av. Alle disse unike enzymene gjøre også AZT til et veldig attraktivt oppkjøpsmål over tid.

• Biomanufacturing er allerede en en stor industri, men dette er også en industri i stor vekst der det etableres produksjonsprosesser for nye produkter innenfor eksisterende terapiteknologier, men også helt nye terapiteknologier i et høyere tempo enn noensinne. Kombinasjonen av stort total addressable market (TAM) og et TAM i stor vekst er noe som kan gi veldig stor utslag når man ser på tidsperioder på feks 2-5 år og ikke kun vekst fra kvartal til kvartal.

• Det er også et element av opsjonalitet her, med flere kunder og en større enzymportefølje så øker sjansen for at en kunde velger å integrere et AZT enzym i en ny og bedre utgave av deres høyvolum produkter. Dette kan for eksempel være “kits” som selges i høyt volum til forskning i laboratorier, det kan være høyvolum produksjon av et terapeutisk legemiddel eller det kan være et diagnostisk produkt som for eksempel en multiplex diagnostisk test for luftveisinfeksjoner som eksempelvis tester for COVID19, influensa, rhinovirus osv. Disse brukes i høyt volum på feks legevakter verden over. Jeg vil anta at mange av disse diagnostiske multiplex produktene nå oppdateres for å inkludere COVID19 så her er det muligheter for å komme inn i en nye generasjon av produkter.

• I tillegg til at jeg forventer at veksten i enzymsalget bare kommer til å gå raskere og raskere så har dette segementet godt over 90% gross margin, noe som kommer til å gi et ekstremt utslag på bunnlinjen når man går fra dagens fase der man jobber med å skaffe kunder og utvikle/etablere produksjonen av et utall nye enzymer til en fase noen år fram i tid der man leverer større volum av alle disse produktene.

Man kan godt spekulere i lavere inngang enn 90 kr hvis man vil det, men kjøp og hold sier jeg bare.

20 Likes

Flaggemelding fra Nordnet AB