Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Når det kommer til prising synes jeg det blir veldig vanskelig å si noe. Ja, det er dyrt, men denne typen av selskaper blir aldri priset billig… Tror jeg. Har f eks alltid synes Chemometech har vært priset dyrt, men det er fortsatt euoropas beste midcap aksje med en oppgang på 15000% siste ti år.

Er ikke et dumt poeng det. Gode selskaper skal ikke være billige. Men syns kanskje bare dagens prising er vell høy, spesielt i dagens makro klima (renteheving, inflasjon, krig osv osv). Derfor jeg tenkte jeg skulle høre om noen her inne hadde noen tanker.

Ikke uenig. Men: «You Pay A Very High Price In The Stock Market For A Cheery Consensus» - Buffet

Jeg oppfatter Azt som ganske unikt. gabster,du nevner selv marginer,vekst og skalerbarhet. Vi fikk en 10% flagging for ikke lenge siden. Det har hvertfall jeg respekt for. Vet ikke hvordan dere tenker,men jeg ville ikke flagget 10%-en uten å være særdeles komfortabel. Jeg er ikke helt oppdatert på Azt nå. Jeg har en fin post her som blir stående. Drømmen er å kunne kjøpe en del Azt tilbake når en av mine andre poster forhåpentligvis har økt mer enn Azt.

Gabster. Du må høre på Jethro fra q4. Han er veldig confident. Azt er noe av det dyreste du kan kjøpe på ose og det er så fortjent. Azt vil fortsette å marsjere opp over langen. Det er jeg rimelig trygg på.

Labull har hatt en corner, altså 10% av selskapet lenge her. Og jeg synes han er den beste investoren innenfor denne bransje på lenge.

2 Likes

ArcticZymes Technologies ASA - Annual Report 2021

ArcticZymes Technologies Q1 2022 Presentation

10 Likes

Langt bedre enn det jeg forventet!

Ja dette var sterkt levert, og betydelig bedre enn jeg våget å håpet på. Dette er vel første gang AZT leverer to sterke kvartaler etter hverandre. Og dette bekrefter at selskapet er på riktig vei til og klare guidingen både for 2022 og 2025. Får vi ett godt resultat også ved Q2 så tror jeg vi vil se en markert reprising av selskapet. :rocket:

1 Like

Jeg er litt enig med Labull her, det er på tide at store instutisjoner kommer inn her. Omsetningen har vært for lav i denne gullaksjen. Rart ikke de store har fått øynene oppe. https://twitter.com/LaBulll/status/1519776517903069185

3 Likes

ArcticZymes Technologies: Date for annual general meeting moved to 23 June 2022

Simply Wall mener aksjene i AZT handles med en rabatt på over 40%, og mener riktig kurs burde være 144,57kr. Gjerne for meg! :slight_smile:

4 Likes

Er det ikke Simplywall, der skifter drastisk mening om kursmål hele tiden?

5 Likes

Jo det er nok ikke en analyse man skal legge alt for mye i. Det er slik jeg har forstått det nærmest automatisk generert ut fra siste kvartalspresentasjon. På en annen side så er dette ikke en analyse basert på en oppdragsgiver. Så det er en ganske objektiv analyse slik jeg ser det. Svakheten er nok i stor grad at den ikke tar hensyn til det langsiktige bilde, markedsituasjonen og markedsposisjonen til selskapet. Fair value estimatet vil nok i stor grad svinge ut ifra resultat fra kvartal til kvartal. Den bekrefter iallefall inntrykket de fleste aksjonærer som følger selskapet mener. Og det er at fremtiden ser lys ut for selskapet :slight_smile:

1 Like

Fremtiden ser meget lys ud for selskabet. Desværre ser den ikke særlig lys ud for finansmarkederne, og AZT går nok ikke fri😕

Hvorfor AZT blir mindre påvirket av inflasjon enn de fleste andre selskaper:

1. AZT opererer med en bruttomargin på 98-99%. Prisstigning på innkjøpte varer for videreforedling er neglisjerbar. Lønnsstigning og stigning i prisene på andre driftskostnader vil påvirke selskapet på lik linje med andre.

2. AZT sin businessmodell er B2B. Disse selskapene lever i mindre grad av salg direkte til privatkonsumeren. Salget dekkes av myndighetsordninger og forsikringsordninger. Så kjøpekraften i markedet svekkes mindre enn for selskaper som lever av sluttbrukermarkedet.

3. AZT leverer produkter til en bransje som leverer essensielle produkter og tjenester. Produkter som konsumerende kan klare seg uten vil bli hardere rammet ved svekket kjøpekraft.

4. AZT har produkter med unike egenskaper. I realiteten ingen direkte konkurrenter da ingen andre leverer enzymer med akkurat de egenskapene AZT leverer. Mange kaller dette for moat, vollgrav. Patentbeskyttet og egentlig umulig å kopiere ved reverse engineering.

5. AZT har produkter som når først er tatt i bruk, blir værende. De sitter som gammel klister under skia. Sticky. Levetiden er gjerne 5-10år eller mer (rSAP) når de først er tatt i bruk i et produkt eller som del av en godkjent prosess.

6. AZT har et navn, Brand.

Så ja inflasjon og økte renter vil påvirke alle til en viss grad, men jeg tror AZT er et av de selskapene som vil bli mindre påvirket enn de aller fleste andre. Disse store healthcare og life science selskapene vil ikke bare slutte å forske og utvikle og produsere livsviktige medisiner, diagnostiske tester eller vil ikke bli hengende bak i genterapiutviklingen.

12 Likes

Meget enig i det her. Ærgerligt, at markedet ikke er enige med os og at volumen er så sølle…

1 Like

Veldig relevant for AZT…

Stemmer det at nordmenn er mer risikovillige, mens svenskene liker mer solide selskaper?

– Ja. Det er trist at nordmenn ikke bedre på langsiktige eierskap, og jeg tror mye av nøkkelen rundt det er at det ikke er bygget strukturer rundt familieformuer i Norge. I Norge kjøper man en aksje fordi man tror noen skal si noe som vil føre til prisstigning, mens i Sverige kjøper man en aksje fordi man tror på selskapet, og tror selskapet vil vokse over tid. Det er dette vi i Aeternum Capital prøver å gjøre noe med, sa Søraunet, før han fortsatte:

– Vi ønsker ikke selge gode selskap, men vi ønsker å eie de over en lengre periode og utvikle de videre. Norske investorer selger gode selskaper for tidlig når de får en pris de synes er fornuftig.

2 Likes

Flaggemelding fra Nordnet AB