Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Flaggemelding fra Nordnet AB

Krakker nå , noe nytt ??

Alt krakker. Dette har ikke noe med AZT å gjøre. Sjekk ut biotech eller tech aksjer. Håpløst.

ALT vækst falder - har du boet under en sten siden nytår…???

? Det var da voldsomt.

Det var ikke ment voldsomt, beklager.

Men du kommer ind på en enkelt vækstaktie i et bearamarked, hvor alt vækst falder voldsomt og snakker om krak og spørger, hvorfor netop denne aktie falder. Alt falder. Hvorfor er du overrasket over, at AZT falder? Hvad er formålet med dit spørgsmål?

“Noe nytt” spørger du? Ja… FED, renter, inflation, Ukraine, valuation, frygt, panik og recession.

Inflasjon, renter, bear market, krig i Ukraina og covid nedstengning i Kina. Thermo Fisher, illumina, big pharma, life science.
Legger de ned arbeidet og går hjem, eller jobber de på uavhengig av verdensbildet? Ja, kanskje en og annen kunde er mer påvirket enn andre, men sånn generelt går alle på jobb. Verden AZT opererer i stopper ikke opp på grunn av finansfrykt. AZT kommer til å fortsette å levere.

1 Like

Jeg spør fordi jeg fortsatt har stor tro på Azt og vil trolig på et tidspunkt kjøpe meg inn igjen. ( har tidligere vært aksjonære i over 12 år (2009-2021), men er for øyeblikket stort sett i cash.

Kursen har entkd pendlet ned mot 75 og derfra blitt «støttekjøpt» oppover.
Når en får da et markant fall ( såg 66, og 8% ned) så lurte jeg på om noen viste noe fundamentalt.
Makro bilde i verden er noe som burde påvirke AZT lite på driften.

Ja AZT kommer til at levere. Men det hele drejer sig om valuation. Den har åbenbart været for høj på alle vækstselskaber, ser det ud til. AZT går ikke fri.

Intet fundamentalt har ændret sig. Det er kun markedet, der har ændret sig.

Hvis du ikke er inde i AZT allerede, så behold cash. Så længe markedet hader høje PE-værdier, så er det ikke til at sige, hvor dyb bunden er. Det ser meget sort ud.

AZT fejler ikke noget. Det er en af Norges bedste og sundeste virksomheder. Leverede tidernes bedste kvartal i Q1, tjener gode penge, fantastiske marginer, ingen gæld, stærk cash-position og masser af strategiske vækst-initiativer.

Men markedet er sygt lige nu. Lad være med at købe vækst. Behold cash.

1 Like

Hvis du holder azt i 12 år til (eller 5) herfra tror jeg det avkaster bedre en pengene i banken, men det er kanskje bare meg :sweat_smile:

2 Likes

Oppkjøp i bransjen.

1 Like

Enig. AZT bør man have i porteføljen! Men der er ingen grund til at købe sig ind lige nu.

Nei, hadde man kjøpt i går så hadde man vel hatt noen års rente alt, men if you say so :+1:t4:

Om man klarer å treffe bunnen og vet at ikke markedet er ved bunn så kan en vente. Som regel priser markedet inn dårlige ting relativt fort. At det blir noe usikkerhet fremover tror jeg men å treffe en bunn er veldig vanskelig. Det så man da korona traff i 2020 og markedet fikk panikk. Har man lengre horisont enn noen måneder er det kanskje greit å begynne å kjøpe nå og fordele kjøpene ut i tid.

Man kunne godt begynde at købe lidt op i rater herfra, det er rigtigt. Kunne jeg også selv finde på. Men er der virkelig nogen, der tror, at det her ikke bliver værre, før det bliver bedre? Jeg ville vente og se. Hvis man er cash, har man råd til lidt tålmodighed, så hvorfor ikke købe billigere AZT-aktier lige om lidt i stedet for at købe på dagens niveauer? Jeg er 80% sikker på, at vi skal videre ned.

Jeg tror indeksene skal ned fremover men jeg trodde og at covid-19 ville føre til en periode lengre med lave indekser. Det skjedde ikke, det snudde fort. Derfor spre kjøpene om man vil ha AZT når det bedrer seg

1 Like

AZT har en tårnhøj PE. Folk smider høj PE ud med badevandet lige nu. Måske det snur. Jeg ville personligt selv ikke købe en stor portion lige nu, hvis jeg var cash, hvilket jeg desværre ikke er.

I say so :slight_smile:

Køb senere på året, når AZT kan købes for 50-60 NOK, eller situationen har stabiliseret sig.

Er du opptatt av at PE skal være lav basert på historiske kvartal så er nok ikke vekstaksjer noe for deg. AZT sin PE er høy om en ikke forventer vekst. Forventer en at de leverer som guidet så er den noe å jamre seg over.
Lav PE finner du om du leter i bank aksjer. De skal sannsynligvis ned om uroen fortsetter. Vekstaksjer er ofte blant de første som får juling når markedet skifter fra Bull til Bear. Deretter kommer de andre og vekstaksjer må gjerne vente til de har falt til bunnen. Men det er stor forskjell blant vekstaksjer og etter mitt syn er det få om noen som kan måle seg med AZT. Men så er jeg ikke så opptatt av om PE på DN investor er 40, 60 eller 90 så lenge det gir mening frem i tid.
Historikk er mest interessant for å se hva de sa og om de har levert det de sa eller bedre til nå.