Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

5 Likes

Stengte årslaveste i dag. Tar en posisjon her fremover gitt at guiding er opprettholdt og det kan komme litt M&A. Aktivt svensk eierskap er også en fin begrensning av nedside.

3 Likes

Etter at AZT kom inn på hovedlista, så ble det mindre «vekst» og mer «verdi» over selskapet. AZT havnet i porteføljen til fondene og blir nå tradet sammen med indexen. Det vektes og reguleres og kursen holdes tilbake at tekniske tradere og forvaltere, som knapt nok gidder å sette seg mer inn i caset enn ingressen i Q-rapportene. AZT blir med resten av børsen nedover hvis det er retningen, helt til en eller annen stor aktør setter seg ned og regner på caset, antagelig ifm oppkjøpsplaner, og begynner å kjøpe.

2 Likes

Mye enig. Aksjen er ikke «billig», men caset er godt. Interessant å ta den på disse nivåene, når den er under hardt press. Er flere aktive, større svenske aktører inne, som vet å beskytte egne investeringer. Så får vi se hvor det bærer.

1 Like

Gikk en del volum utenfor børs for et par timer siden.

Edit:

Noen som har gjort seg noen tanker om hva som er plausibelt av avtale(r) her? @Bra_Britt, andre?

2 Likes

Virker som de allerede har en short-list som de er i framskredne samtaler med om oppkjøp.
Så kanskje først og fremst for å vise fram selskapet og enzymene til diagnostikkselskaper (potensielle kunder)?

1 Like

"Thermo Fisher Scientific announced plans to invest “more than $600 million in capital investments to expand its bioprocessing production capabilities through 2022.

"While these projects are online, they are not operating at full capacity, he said. “We are rather going through the thoughtful ramp up, and that will continue to ramp up through 2023 and even into 2024 to bring it to kind of more of the full utilization.”

Capacity rollouts reducing lead times, Thermo - BioProcess InsiderBioProcess International (bioprocessintl.com)

“The outlook is really strong, and I feel very well positioned going forward.”
"The long-term trends look very positive. "
“In terms of our bioproduction business, it grew well faster than pharma and biotech.”
Thermo Fisher Scientific (TMO) Q3 2022 Earnings Call Transcript | The Motley Fool

7 Likes

Dette viser en eventuell kobling mellom AZT (Biotec Pharm = gammelt selskaps navn) og Thermo.

*Biotec Pharmacon and Affymetrix sign new agreement for the SAP enzyme

Biotec Pharmacon ASA, via its subsidiary ArcticZymes AS, and Affymetrix Inc. have signed a new non-exclusive supply agreement for deliveries of ArcticZymes’ top-selling enzyme Shrimp Alkaline Phosphatase (SAP).

https://arcticzymes.com/biotec-pharmacon-and-affymetrix-sign-new-agreement-for-the-sap-enzyme/

*Thermo Fisher Scientific kjøpte opp Affymetrix 2016:

Affymetrix is now Applied Biosystems, a brand of DNA microarray products sold by Thermo Fisher Scientific

On January 8, 2016, Thermo Fisher Scientific announced its acquisition of Affymetrix for approximately $1.3 billion

1 Like

Hva tenker du outlook til Thermo Fisher og den (gamle) koblingen kan bety for AZT?

Ser blant annet at det ble spekulert tidligere i år om at TF er kunde av AZT allerede.

1 Like

I sin tid var Affymetrix AZT sin største kunde. De handlet SAP for rundt 10 mill i året på en ordre. TF er kunde av AZT og har vært det i mange år. For noen år siden ble AZT tildelt prisen ‘Biological Supplier of the year’ av Thermo Fisher.

Thermo Fisher Scientific “Biological Supplier of the Year”.

3 Likes

Er det helt på trynet å tenke på navn som TF når selskapet guider M&A innen kort tid? Hva slags M&A er det nærliggende å tro at ledelsen ønsker å gjøre (i utgangspunktet)?

Er ikke pålest nok på caset her, merker jeg. Ved første blikk fremstår det ikke helt urimelig at eks. TF kunne tenke seg å ta AZT inhouse.

Hehe, ja. Eller kommer jo an på hvem som spiser hvem :slight_smile: Thermo har en markedsverdi på rundt 200 milliarder dollar. AZT verdsettes til rundt 350 millioner dollar.

Ikke sant. Om ledelsen ønsker å bygge selskap videre og har kommunisert dette, så er jo det mest nærliggende.

I hvilken grad AZT er en kandidat for oppkjøp av en av de store spillerne har jeg i utgangspunktet ingen formening om. Les: samme skjebne som Affymetrix.

Derfor jeg stiller mer eller mindre dumme spørsmål :sweat_smile:

Jeg er i utgangspunktet iboende litt skeptisk til M&A. Det kan være en snarvei til vekst, men det kommer med en risiko. De må klare å utnytte synergiene mellom selskapene. Det som er positiv for min del er at det har tatt såpass lang tid. Det gir meg tillit til at de virkelig tenker gjennom kost/nytte, risk/reward. De meldte jo på en kvartalspresentasjon for bortimot et par år siden at de var nær ved å komme til en avtale, men det skar seg da prisen ble for høy.

Det er bra at det skar seg. For det første så de mer mot diagnostikk/research den gang og for det andre har den generelle verdsettelsen av selskaper gått ned den siste tiden samtidig som AZT har blitt mer solid. Både organisasjonsmessig og kontantbeholdning.

Har ledelsen (eller analytikere) kommunisert noe rundt hvorvidt de ser på selskapet som et acquisition target?

Edit:

Vet man hvem som er bak denne kontoen, som har økt med nærmere én million aksjer de siste to månedene?

Det har vel ikke blitt kommunisert noe rundt dette med salg av selskapet. Jeg ser helst at jeg kan sitte i denne aksjen i minst 20 år til. Forhåpentligvis lengre.

Hadde vært interessant å viten hvem som står bak den State Street Bank-kontoen ja. De har jo hatt aksjer en stund og kjøper seg opp.

2 Likes

Klarer ikke se hvem det er ved å se opp mot oversikten til Morningstar. Eneste med omtrent samme antall er Robur (som også øker), men de har en annen konto.

Om det er samme aktør som fortsetter å kjøpe utenfor børs i dag, så nærmer det seg flaggegrensen på 5 %.

Major shareholder disclosure in ArcticZymes Technologies ASA

Disse to kontoene på topp 10 øker kraftig.

4 Likes