Pricing it at 4 or 500kr for a 5g tube was a gross miscalculation especially with that stage 3 mishap. Couldnt agree more, dont know why they didnt go the apotek route. A sad result for what really should have been a fantastic selling product. Just goes to show you again, its not an easy game this one…
Investor update presentation
ArcticZymes launches M-SAN High Quality.
December 10, 2019
ArcticZymes is pleased to announce a new and novel member of the Salt Active Nuclease (SAN) portfolio; M-SAN High Quality. The new SAN enzyme builds on the highly demanded SAN High Quality nuclease serving the bio-manufacturing market segment. While SAN HQ is designed to work in the high salt concentration range, M-SAN HQ has been developed to offer the optimal solution for removal of nucleic acids at physiological salt conditions. High activity at physiological salt conditions is very relevant in many bioprocessing and biomanufacturing workflows in which currently available nucleases are ineffective. Thus M-SAN HQ can help avoid unnecessary steps in the workflows and by doing so increase efficiencies and the utility of the enzyme.
“We are excited to expand our product portfolio within the bio-manufacturing markets where our unique technologies can have a major impact. The new edition to our SAN products can greatly help both new and current customers” says Dr. Jethro Holter, Interim CEO, Biotec Pharmacon.
ArcticZymes is currently developing an ELISA-kit for M-SAN which is expected to be launched within 2020. Prototypes of the kit will be made available for testing by key customers prior to launch. M-SAN will be available for shipping from January 2020. Request a quote today here or by contacting your local Business Development Manager.
To learn more about M-SAN, visit the technology page, or check out the brochure.
Biotec Pharmacon ASA - Notice of Extraordinary General Meeting
Biotec Pharmacon - Flagging av fullmakter
Biotec Pharmacon - Minutes of Extraordinary General Meeting
Biotec Pharmacon - Mandatory notification of trade
Biotec Pharmacon ASA: Invitation to presentation of Q4 2019 results
Fair vaule på NOK 49,17
Den er lidt vanskelig at læse
Biotec Pharmacon Q4 2019 Report
Biotec Pharmacon Q4 2019 Presentation
Flott rapport, nå er Biotec virkelig på rette veien
ArcticZymes Updates
Commercial achievements
• Quarterly performance: highest sales – 16.3 MNOK • Annual performance:
✓Annual sales growth 40%
✓Achieved a double-digit EBITDA – 14.3 MNOK • Key attributors to growth:
✓Salt Active Nuclease (SAN) product portfolio – represents 25% sales ✓Molecular biology and molecular diagnostics segment ✓Expanding product range and customer base
✓Main customer represents one-third of the business
Har du solgt dine Biotec eller skal den videre op?
Eg sitter, det jo nå det begynner, men mulig eg sikrer litt om der bærer videre i vei
Har du god kjennskap til biotec? Fryktelig vanskelig å forstå caset synes jeg.
ArticZymes omsatte for ca. 45 mill NOK 2019. Ledelsen guider for 22% vekst i 2020, og sier selv at dette er konservativt. Jeg tror på 30%, altså omsetning for 58 mill NOK 2020.
Med dagens aksjekurs er markedsverdi 363 mill, hvilket gir en en price/sales 6,25 på 2020 estimat.
Genovis er et selskap notert i Sverige som er en adekvat peer for Articzymes. Selskapet utvikler, produserer og selger enzymer for bruk i produksjon av biologiske legemidler. Genovis har for bare noen kvartaler siden nådd break-even, og viser nå lønnsom drift. Enzymbusinessen har høy bruttomarginal, hvilket gir en høy inkremental marginal på veksten framover. Man kan derfor forvente seg både god organisk vekst så vel som marginalekspansjon.
Genovis handler på dagens kurs til price/sales 26,8.
Enzymbusiness innenfor biologisk medisin er attraktivt blant annet fordi det er en høy-marginal business, men også fordi det finnes kraftige lock-in effekter hos kundene som tar i bruk enzymene i sin legemiddelsutvikling. Når enzymene er dokumenterte som en del av produksjonsprossessen/kvalitetskontrollen er det nesten umulig å bytte dem ut. Derutover finnes det en fin scale-up effekt i det at kundene behøver høyere kvantiteter av enzymene i fase 2 i forhold til 1, og i fase 3 i forhold til fase 2, og i kommersiell fase i forhold til fase 3. Hvis kundene lykkes kommersialisere sine produkter får man en lang hale med tilbakevendende salg av enzymer.
Sammenlikner man ArticZymes med Genovis framstår ArticZymes billig. Jeg liker også at de spisser enzymene sine for produksjon av gen-terapi, hvilket er et voksende og hett område.
Jeg vil tro man snart endrer selskapets navn til ArticZymes, og fortsetter avviklingen av øvrige forretningsområder når de ikke lengre qviser lønnsomhet. Selskapet har nå tatt nødvendige grep, og den nye strategiske retningen synes jeg virker veldig lovende. Et rendyrket enzym-selskap som viser god vekst og lønnsomhet kan nok komme til å vurderes til helt andre multipler enn vi ser d.d.
Veldig spennende selskap.
Dertil kan tilføyes at selskapet er gjeldfritt og alle kostnadene for restruktureringen er tatt i Q4-regnskapet. Woulgan skal selges, og kan i den forbindelse muligvis bidra med litt cash. De satser på utlisensiering av adjuvanten 2020, hvilket også kan bidra med noe. Derutover har man fødevarebusinessen som en foreløpig er lønnsom, men som nok også kan avyttres i framtiden.
Alt dette har jeg dog ikke regnet på, min investering er ene alene på bakgrunn av enzymforretningen.
De regner med å kjøpe et komplimentært enzymselskap 1H2020, hvilket kan bidra med vekst utover den organiske. Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette.
Der er vist en reprisning i gang. Kortsigtet TA er 9,70 og middellangt sigt 10,50.