Vet ikke, men de satser ihvertfall fortsatt i dette segmentet. Deltar på messe akkurat nå og har 2 til planlagt i år.
Messen før helgen ble avlyst grunnet Corona.
Børsene verden rundt kommer til å gå MYE ned.
For å bremse viruset må folk forholde seg mer i ro. Mindre reise, mindre arrangementer( store folkemengder), generelt mindre forbruk.
Stor usikkerhet og liten investeringslyst.
Så har vi AZ og Biotec som selger produkter som brukes i produksjon av test-kits, vaksiner, diagnostisering og immunforsterkende kosttilskudd.
Om noen selskap skulle komme igjennom dette uten nedgang så må det være Biotec ?
Eller vil psykologien dra ned denne også ?
Blir spennende ved Q1 fremleggelsen å se tallene.
AZ kunne gjerne sendt ut en melding ala « vi opplever stor interresse vedrørende våre produkter brukt i produksjon av Corona tester»
Jeg er enig med deg i at utviklingen av test for coronavirus skulle kunne øke etterspørselen for AZ enzymer, men ingen garanti.
Svekkelsen av NOK vil dog garantert virke positivt inn på regnskapet.
Biotec Pharmacon ASA: Invitation to presentation of Q1 2020 results
Jeg er spendt på q1.
Har begynt å kjøpe meg inn her igen etter at jeg var på q4. Valget av den nye strategi er i mine øjne helt riktig.
Syntes Jethro Holter er en særdeles solid interim CEO. Faglig stærk og veldig ordentlig og ryddig. Jeg håper de holder fast i han, og utnevner han til CEO.
Det er et stort potensialle i AZ, og både SAN og hele enzym plattformen er helt unik.
Hei, kan du forklare hvorfor enzym platformen til AZ er unikt?
Synes dette caset er vrient å få has på:)
Det er primært unikt fordi de bruker kalde enzymer som er særdeles anvendelig og gode til å rense DNA/RNA. Forestille det en blodprøve som indeholder masser av proteiner og salter etc. Og så skal du rense denne for å få frem DNA/RNA.
Dette gøres ved opvarmning av blod plasmaet. For å skille disse fra hverandre, men BP har udviklet kalde enzymer som både er raskere og en billigere process.
(Veldig forenklet forklaring).
Og så har de udviklet en masse forskellige enzym kit til forskellige processer. De er underlevarandører til de stor, bla Thermo Fischer. Og så er avance procenterne hinsides 80-90%
Du kan læse mere ved at gå på deres hjemmeside, se også hvad @Bra_Britt skriver ovenover.
Avansen er nermare 95-98
Biotec Pharmacon ASA - Annual report 2019
Ref årsrapporten:
Spennende å høre om de vil utdype dette på Q1:
"As with any business, we are entering uncharted waters with
the recent events unfolding in the beginning of the 2020
with the COVID-19 outbreak. By virtue of the company’s
technologies and products, Biotec Pharmacon is well
positioned to contribute in the fight against COVID-19 and
saving lives."
ArcticZymes recently updated it business plan
with a 6-year outlook towards a strong organic growth potential. In accelerating further growth ArcticZymes is expected to complement its organic growth effort by leveraging complements and synergies through M&A activities. Furthermore,
a combination of organic and inorganic growth will be required for ArcticZymes to achieve its core strategic goal of being European’s leading one- stop-shop supplier for enzymes.
ArcticZymes has made good progress with its M&A activities. Advanced discussions are ongoing and narrowed down to a few companies where a shared vision is clearly visible.
Moving forward, ArcticZymes represents the major strategic arm of the Company and offers the greatest potential for generating long-term shareholder value.
Stron
Noen korte kommentarer:
AZ har enzymer som er essensielle innom deler av genterapien. Dette anses være et av de store vekstområdene de neste 10 år. Markedet vokser med CAGR 34%. Dette er et utrolig spennende og potensiell veldig lønnsom posisjon:
‘‘Therapeutics
– where viruses are used as microscopic syringes
to alter DNA in a patient’s cells thereby correcting a
mutation in the patient’s DNA (e.g. cancer or inherited
disease). Gene Therapy market size ~0.8 Bil USD
(34% CAGR).’’
Jeg liker veldig godt at de viser framføttene med liquid biopsy markedet! Dette kommer sannsynligvis bli gigantisk de neste 10 år, og AZ virker være steget foran og på ballen.
I tillegg virker det som at eksisterende kunder allerede har ønsker/spesifikasjoner innom omådet. Bull!:
‘‘Liquid Biopsies
– DNA or other diagnostics tests are performed
on blood or other bodies fluids. Such samples are
considered non-invasive because they do not require
an invasive biopsy which have traditionally been used
in prenatal and cancer diagnostics. The market is
growing rapidly (23% CAGR) with an estimate market
size of 1.1 Bil USD. Unlike traditional invasive biopsies,
liquid biopsies require a whole new set of molecular
techniques to overcome the challenges of isolating
very small amount of DNA and amplifying it sufficiently
to allow diagnosis. ArcticZymes is well positioned with
its existing and new enzymes to assist its customer to
overcome such technical challenges.’’
I tillegg til dette COVID-19 hint, er det utspesifisert egenskaper under de ulike enzymkategorier som kan brukes:
‘‘Double-strand specific DNases and derived kits
– removal of DNA from RNA samples. Removal of DNA
in PCR master mixes and enable a broad range of
applications’’
Mastermix brukes i de fleste diagnostiske PCR-kit for virus
‘‘Cod UNG
– utilised in viral and other molecular diagnostic
assays’’
Her betones bruk innom virusdiagnostikken.
Samlet sett synes jeg dette hser veldig lovende ut, og gir meg håp om at corona-pandemien kan styre litt business til AZ på sikt.
Dette selskapet sitter altså i en fantastisk god posisjon med en sterk kundegruppe og enzymer i porteføljen og i pipeline som skal appliseres innenfor noen av framtidens største vekstområder. AZ historiske vekst er uklanderlig. Break-even skal oppnås i år! M/A action er rett rundt hjørnet. Alt i alt ser dette veldig lovende ut.
Biotec gjekk omtrent i break Even i 2019.
Staben er slanket med 5 personer hvorav 2 av dem hadde lønn på over 3,5 mill samlet !
Mye kostnader har vært rundt kommersialisering av Woulgan, disse trappes drastisk ned, samtidig har en faktisk begynt å få litt inntekter fra Woulgan, sjal ikke se bort fra at salg i Q1 er på over 1,5 mil.
Valuta situasjonen i dag ser ut til at Biotec kan tjene 15-20% på i 2020 over /2019
Organisk vekst er guidet til over 20%, ifølge årsrapport kan vi forvente at dette holder stikk.
Ser vi på OB og mot oljeservice, fly, turisme, hotell etc. Så må jo Biotec være en drøm å eie.
Du har helt rett
Dess fortere det produktet er solgt, jo bedre. Det samme gjelder den øvrige betaglukanbiten. Rendyrk enzymforretningen og strømlinjeform selskapet for execution innom området, for der finnes fantastiske muligheter. Det er min mening.
Nu skal vi jo ikke helt glemme at vi har noe som heter Memorial Sloan Kettinger og neuroblastoma studiet vedr børn. 300 patienter er igjennnom, jeg tror det ligger et stort potensaiel her.
Det bli’r spennende å høre resultater fra denne studie, og om hvordan det går med lisens avtale omkring dette.
Biotec Pharmacon ASA appoints Dr. Jethro Holter as CEO
Q1 er en riktig kioskvelter! Ved første øyenkast presenteres fantastiske kvartalstall:
Gross profit for the Group improved 118% to NOK 26.2 million (Q1 2019: NOK 12.0 million)
· ArcticZymes had first quarter sales of NOK 18.5 million growing by 135% (Q1 2019: NOK 7.9 million)
· Biotec BetaGlucans had first quarter sales of NOK 15.8 million growing by 130% (Q1 2019: NOK 6.9 million) · ArcticZymes growth driven by strong sales in the therapeutic segment and upsides relating to sales of enzymes to partners launching coronavirus diagnostic tests
· Secured 2020 commitment under commercial terms to supply SBG® Adjuvant for continuation of clinical trials
· The Group delivered positive EBITDA with NOK 13.8 million (Q1 2019: NOK -3.9 million) · Cash-flow for the quarter was NOK 4.4 million (Q1 2019: NOK -3.5 million)
‘‘For ArcticZymes, the main growth drivers were from strong sales in the Salt Active Nuclease (SAN) product line, and upsides from Cod UNG and other enzymes, which have been rapidly incorporated into coronavirus diagnostics assays by several of our customers.’’
Coronadiagnostikk har drevet deler av salget!
Der kom navnbytte jeg etterlyste:
‘‘Furthermore, with ArcticZymes representing the company’s core business, we are inspired and excited to initiate a rebranding initiative to rename the parent company to ArcticZymes Technologies.’’
Biotec Pharmacon Q1 2020 Report
Biotec Pharmacon Q1 2020 Presentation
Ny kraftig vekst, veldig bra, dette kan bli litt av ett eventyr.
Tar meg en is idag