Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

ca 48 mill askjer
aksjekurs 15,5 NOK
Dagens mcap: 744 mill NOK
Netto cashposisjon: 36 mill NOK
EV: 744-36 = 708 mill NOK
-----------------------Q1------Q2(e)-----Q3(e)------Q4(e)
Omsetning ---- 34 mill – 42 mill---- 28 mill ---- 34 mill
Bruttomarginal:76 % ----- 81% ------- 80% ----- 80%
EBITDA: ------- 14 mill---- 20 mill ----10 mill – - 13 mill

Omsetning (e) 2020: 138 mill
EBITDA (e) 2020: 57 mill

EV/EBITDA(2020E) = 12,4 vid dagens aksjekurs

En rimlig prislapp av selskapet kan være EV/EBITDA 25, vilket gir kursmål 31 NOK.
Med informasjonen vi har idag finnes det 100% oppside til en rimelig vurdering av aksjen, deretter kan man diskutere om denne skal handles til premie egentlig.

6 Likes

@Bra_Britt

Jeg er helt enig i dine betraktninger. I tillegg er all risiko tatt ut av aksjen.
De har fått styr på omkostningerne, som vil falle i de to siste kvartaler.
De tjener penger, mange penger.
De jobber med en licensavtale på SBG ajuvancen.
De holder på å sælge Woulgan, og de får bulk ordrer på over 1 mio på SAN (ett 2 mia marked (minimum)).

Jeg er altid litt forsiktig men mitt personlige kursmål er langt over både 21 og 31 :slight_smile:

7 Likes

Q1 har tradisjon for å være svakt. Jeg er 100% sikker på at det vil vise seg å være riktig i år også. Eneste unntak kan være salg til fiskefôr. Men dette segmentet er det med absolutt lavest inntjeningspotensiale. Db mellom 15-20 %

Jo mer jeg ser på det jo sikrere blir jeg på at EBIT for 2020 blir nermere 100mill enn 50 mill.

Mener kursen lett burde passere nok 30 iløpet av 1-2 uker.
Om ikke noe forsøker på oppkjøp vil trolig neste oppgangsbølge derfra komme etter Q2. Mulig EBIT mellom 20-25 ?

Når det gjelder etterspørsel etter testutstyr for covid 19 har jeg absolutt ingen tro på at den vil gå ned før tidligst om 1 år.
Hører man på ekspertene tror vel alle at det vil komme ny bølge med smitte i influensasesongen neste år. Veksten i smittetilfeller er fortsatt økende. Selvsagt vanskelig å forutse, men jeg er helt overbevist om at tester blir produsert for fult minst 1 år fremover.

5 Likes

Noen av dere som har en formening om hvorvidt testen som nå utvikles ved NTNU vill kunne påvirke fremtidige leveranser av testkit fra BP?

https://www.ntnu.no/ntnu-covid-19-test/ntnu-covid-19-test

1 Like

Så denne først nå. LAMP er en ny variant av den gamle gen-kopierings metoden PCR (Polymerase Chain Reaction), hvilket er helt sentral i diagnostikk, forskning mm. PCR baserer seg på en kjede (chain) av repeterende reaksjoner der målgenet kopieres og fordobles eksponentielt i hver kjede (også kalt syklus). Hver analyse er som oftest 40-50 identiske sykluser og man ender opp med et svært høyt antall kopier av genet slik at man bruke det videre (forskning) eller til kvantifisering av eks korona virus-smitte.
I PCR er temperaturstyring helt sentralt, i hver syklus skjer en reaksjon på eks 41,3 grader og den andre på 59,8 gr. Metodikken baserer seg på gode enzymer og ekstremt nøyaktig temperaturstigning.

LAMP (loop mediated isothermal amplification) gjør det samme, men kun på en temperatur som gjerne er lavere. Derav isothermal (=lik temp). Det medfører enklere krav til utstyr, eks vil dette kunne gjøres i et telt i Sahara drevet av et bilbatteri.

Ops, ble lengre enn planlagt… :crazy_face:

12 Likes

@Bob_le_Plast

Tusind tak for en super god forklaring, herligt at her er fagfolk iblandt os. :slight_smile:

Som jeg forstår det vil LAMP overtage for PCR, er det rigtig forstået?

2 Likes

Tror ikke LAMP vil ta over for PCR med det første, til det er sistnevnte for innarbeidet og solid.

Men den har visse fordeler ift PCR, så hvem vet hva fremtiden vil bringe…

2 Likes

LAMP er vel en bra teknikk for ‘point of care’ diagnostikk. Abbott har nylig lansert en koronatest basert på ‘LAMP’-teknikk med 30 min svarstid og uten behov av oppvarmning.

1 Like

Lidt i tvivl, der er på kort og mellemlangt sigt top i 15,80. Bliver der lidt gevinstsikring i dag eller fortsætter den op? Er der nogen bud?

Takk for en fin 60% reise på 3 dager :stuck_out_tongue: Erfaringen min viser at aksjer gjerne går kraftig opp i 3-4 dager på sånne meldinger før det gevinstsikres. Nå venter jeg utenfor til det roer seg litt.

2 Likes
6 Likes

Fulgte med på kvartalspresentasjonen, og det virker som at selskapet har et veldig spennende år foran seg! Jeg vurderer inngang, men har litt dårlig erfaring med å kjøpe meg inn i selskaper som har gått så mye så fort.

Er det noen som har gjort seg opp en formening om dagens nivå er en “topp” og at det kan være lurt å avvente kjøp en liten stund, eller om den er på vei opp til et helt annet nivå frem til neste nyhet / kvartalspresentasjon?

Alltid vanskelig å time det, men synes selskapet kan forsvare en kurs på 30 NOK i dag.

Alltid vanskelig å vurdere, men under en mrd i verdi er som regel billig for et firma som leverer til Covid -19 tester

Sveriges svar på Biotec, Genovis kom med Q1 tall i dag:
Omsättning 11,5 miljoner kronor (11,9) i årets första kvartal.
Rörelseresultatet minskade till -1,9 miljoner kronor (1,9).
Resultatet i perioden försämrades till -1,9 miljoner kronor (1,6).
Resultatet per aktie blev -0:03 (0.03).

Marketcap: 1,5 milliarder

5 Likes

Tak for det @tooeasy891
Her ser vi nettop forskellen på biotec værdiansettelse i Norge og Sverige.
Biotec Ph. burde koste det dobbelte. Og hvis vi tar det over dammen så snakker vi om 5-10 gangen.

Q2 bli’r endda bedre.

8 Likes

Kommer til å komme bra med demand på aksjer fra Sverige og Genovis eiere om selskapet fortsetter å levere :slight_smile:

2 Likes

Dette skrev @FiloD for ei uke siden. Etter det har alle kommentarer dreid seg om de lovende utsiktene innenfor ArcticZymes. Denne optimismen tror jeg det er godt grunnlag for. Kvartal for kvartal vil potensialet i disse enzymene manifestere seg i omsetningstall og overdkudd.

På kortere sikt tror jeg imidlertid at det @FiloD peker på, fort kan bli det som virkelig vil løfte kursen videre. Signalene i kvartalsrapporten kan, før vi vet ordet av det, manifestere seg i en lisensavtale som løfter Biotech Pharmacon (Arctic Zymes Technology) opp blant de øvrige bioteselskapene på Oslo Børs. Gi det en måned (eller to) til.

6 Likes

Interessant å se at det bl.a gikk en post på 1.000.000 aksjer på 17 også en på 500.000 aksjer i dag på 17,65.

1 Like

ja, og AKA er ute av aksjonær listen. No kan det fort ta av tenker jeg. :smiley:

2 Likes