Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

https://www.sciencemediacentre.org/expert-comments-about-reagents-needed-for-covid-19-swab-pcr-testing/

Eksperter som intervjues om ingredienser til COVID-19 test

‘‘The conversion of RNA to DNA requires one enzyme (reverse transcriptase) and then amplifying the DNA requires another (polymerase). Both of these enzymes are biological molecules that have to be produced (typically in bacteria), then purified, usually only in small scale. Normally, demand for these enzymes is very steady and relatively low, so scaling up to the massive quantities that are required for COVID19 testing takes time’’

‘‘Another issue is reagents. There is a massive demand for raw materials and commercial kits, this is not unique to the UK, and many places no longer have stock of essential reagents. Different companies provide kits that are compatible with their machines and clearly there is a demand for extraction kits to produce nucleic acid from samples.’’

‘‘This shortage could be the enzymes – called polymerase – that detect the virus. But they could also be simply the swabs or containers for collecting samples.’’

‘’ Are they in short supply and if so why?

So the test is complicated, requires many different synthetic components which probably accounts for the shortages given the unprecedented demand.

Is it the reverse transcriptase enzyme or other chemicals, or nothing?

I think it will be a combination – RNA extraction kits, the primers and probes, the enzymes.’’

Dette gir ett bilde av ekstrem etterspørsel for delkomponenter i COVID-19 test.

Articzymes leverer både ISOPOL DNA-polymerase, COD UNG og DNA-cleanup kits som kan brukes i PCR-testene for COVID-19.

En dyktig gravende bruker på Hegnar forum med det kafkaske navnet JosefK har delt andre interessante artikler:

‘‘The global polymerase chain reaction (PCR) and real-time polymerase chain reaction (PCR) testing market is expected to grow from $7.5 billion in 2019 to about $22.4 billion in 2020 as there is a surge in the number of tests being conducted for the diagnosis of Covid-19’’

Som det framgår ovenfor er forventet vekst av PCR-markedet 2020 på 200%, og Articzymes sitter mitt i smørøyet.

En annen artikkel fra forumbrukeren JosefK (takk til han/hun):

‘’ WALTHAM, Mass., May 11, 2020 /PRNewswire/ – Thermo Fisher Scientific Inc. (NYSE: TMO), the world leader in serving science, today announced it is expanding capacity for viral vector development and manufacturing services with construction of a new commercial manufacturing site in Plainville, Mass. The $180 million project will more than double the company’s commercial viral vector capacity to support increasing demand for the development and manufacture of gene therapies and vaccines.’’

Thermofischer, Articzymes største kunde, øker i disse dager kapasiteten for produksjon av virale vektorer til bruk i genterapi. I framstillingen av virale vektorer inngår SAN-enzymene levert av Articzymes, som er de eneste endonukleasene på markedet som er aktive i fysiologiske saltløsninger. At Thermofischer gjør en stor ekspansjon innenfor dette området er således EKSTREMT bullish for Articzymes i mine øyne.

11 Likes

Det kan være vanskelig å begripe omfatningen av dette, men etterspørselen for AZ enzymer aksellererer i et ekstremt tempo innenfor to ulike områder samtidig akkurat nå.

6 Likes

Takk for gode innspill! Det er ikke så veldig mye aktivitet på denne tråden, så det er utrolig kjekt å ha noen som følger med.

2 Likes

Biotec Pharmacon - Minutes from Annual General Meeting

Slutt på 24,30 er jo helt nydelig, det er faktisk akkurat 20kr over inngangen, sånt blir det 17.mai stemning av.
Selv om det ikke blir tradisjonell feiring så blir nok en is lell.
God helg :partying_face:

7 Likes

Ja det er en veldig hyggelig utvikling, og alt tyder på at det vil fortsette slik en stund til. Virker jo ifølge artiklene som er lagt ut her og også på HO at det er ett stort behov for produktene AZ leverer. Og det er ikke bare corona relatert. Jeg hadde kanskje sett for meg en kurs på 30kr pr aksje etter Q2 dersom de leverte ett godt resultat. Nå kan det jo se ut som at 30kr nås før fremleggelse av Q2 dersom det fortsetter med sammen trenden. Så da må vel kursmålet høynes, og jeg blir ikke veldig overrasket om kursen er rundt 50kr etter Q2 dersom de leverer opp mot forventning. Min forventning er rundt 50% opp på enzym delen fra Q1, hva mener dere er det for mye og håpe på?

3 Likes

Tror på et bra Q2, men det som kan gi en ekstra boost er å se om de klarer å få til noe i samme skala som Genovis gjorde i 2019:
https://news.cision.com/genovis-ab/r/genovis-receives-order-worth-about-sek-13-million,c2883834 Kursen gikk 40% på en dag.
Uansett spennende å se hva som skjer fremover :slight_smile:

Jeg synes dine håp er godt innenfor rimelighetens grenser. Tenker kanskje 42-45 mill i omsetning for selskapet i Q2, men de kan godt komme inn over dette også. 50 kr er absolutt ikke et hinsides kursmål heller. :ok_hand:

4 Likes

Som de fleste sikkert har fått med seg er en av de viktigste vekstmotorene i Articzymes SAN-enzymene. SAN står for SALT ACTIVE NUCLEASES, dvs. enzymer som bryter ned DNA i sine bestandsdeler. Det unike med enzymene er nettopp at de er aktive i saltløsninger, motsatt alle andre kommersiellt tilgjengelige nucleaser.

Jeg tenkte her forsøke å forklare hvorfor SAN enzymene har fått en så fin posisjon i genterapimanufakturering, med utgangspunkt i posteren presentert ved ''Cell Therapy Manufacturing & Gene Therapy Congress 2019” i Amsterdam i desember 2019.
(https://30vxoi3p60e618bbpw1y53j8-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/01/Improved-enzymatic-host-cell-DNA-removal-in-AAV-manufacturing.pdf)

I genterapien skal gener leveres til celler som terapi. En mye brukt leveringsmetode er noe som kalles virale vektorer. Dette er egentlig virus som omprogrammeres for deretter å ‘‘infisere’’ målcellene. Den virale vektoren bærer med seg det terapautiske genmaterialet som for eksempel skal korrigere et patologisk gen eller erstatte et manglende gen i målcellen.

I framstillingen av virale vektorer brukes ofte alminnelige adeno-virus, men før det terapeutiske genmaterialet tilføres viruset må viruset renses for det som kalles host-cell DNA. Altså DNA fra cellen viruset er hentet fra. FDA godtar bare opp til 10 nanogram hostcell DNA urenheter pr. dose, hvilket gjør dette til en av de store hurdles i manufaktureringen av virale vektorer.

For å fjerne host-cell DNA tilsettes NUCLEASER, som er enzymer som nedbryter DNA. Tiltross for tilsatts av disse enzymer er det ofte vanskelig å få komplett rengjøring av host-cell DNA. Et annet problem er at host-cell DNA og nedbrytningsprodukter klumper seg sammen.

En effektiv måte å forbedre host-cell-DNA-rengjøringen og få bukt med sammenklumpningen er å tilsette salt til løsningen, opp til drøye 0,5 M.
Problemet oppstår da bare med de tradisjonelle nucleasene som ikke er aktive i saltløsninger.

Det er her Articzymes SAN-enzymer kommer inn. Disse nucleaser er aktive i ovennevnte saltkonsentrasjoner og man kan dermed få en enzymatisk nedbrytning av host-cell DNA samt ha det fine oppløsende saltet i løsningen som tilsammen muliggjør langt høyere renhet av sluttproduktet.

Under kan dere se en sammenlikning av Articzymes SAN-enzymer og tradisjonell nuclease aktivitet ved ulike saltkonsentrasjoner:

Dette leder altså til en enklere manufaktureringsprossess (inget behov for desalting), renere produkt og høyere produktutbytte, og Articzymes er den eneste aktøren som tilbyr disse enzymene.

Articzymes største kunde Thermofischer dobler sin produksjon av virale vektorer i disse dager:

Merck utøker også i disse dager sin produksjonskapasitet av virale vektorer:

SAN-enzymene er en viktig delkomponent for state-of-the-art manufakturering av virale vektorer.
Genterapien er bare i sin barndom, veksten kommer til å være stor, holdbar og langvarig.

Håper at gjennomgangen kan komme noen til nytte.
Avslutningsvis copy-paster jeg inn konklusjonen fra poster presentert i Amsterdam:

34 Likes

Tusen takk for ett svært informativt innlegg. AZ sine produkter og hva de brukes til, er ikke så enkelt og forstå når man ikke er skolert innenfor området. Derfor fantastisk bra at vi har slike som deg, som kan gjøre dette litt mer forstålig for menigmann. Fortsett med det Bra_Britt!!

2 Likes

Fantastisk innlegg, takk for at du deler!

1 Like

Super godt innlegg. Dette var de mange som skulle lese.

Artic Zymes har en lysende fremtid foran seg, og vil komme til å skovle penger inn i mange år fra nu av. Det nye styre og ledelsen har gjort de helt riktige strategiske grep for fremtiden og jeg håper endelig at flere Norske investorer oså opdager dette gullegget. SEB og Avanza har set dette og går nu tungt inn i selskapet.

Det er så fortjent at dette Tromsø selskapet kommer inn i lyset, den banebrydende forskning og udvikling som man i mange år har jobbet på får endelig sitt kommercielle gjennombrudd.

Tak for dine suveræne innlegg @Bra_Britt

7 Likes

Articzymes hadde en viss salgsboost pga. corona i første kvartal. Denne var dog med all sannsynlighet bare en smakebit på hva vi kommer til å få se. Ved utgangen av mars var bare en håndfull tester for COVID-19 godkjente, idag finnes det 60-70 ulike kommersiellt tilgjengelig tester.

Daglig leder Jethro Holter har selv uttalt at det finnes en oppside i Q2, og all logikk tilsier også dette.
I den anledning vil jeg her gå igjennom noen av AZ enzymer som kan inkoorpereres i COVID-19 test, og reflektere litt omkring enzymenes egenarter.

Uracil-N Glycosylase (UNG) brukes i starten av en PCR-analyse for å hindre at tidligere amplifisert DNA forstyrrer den nye analysen (carry over PCR).
Articzymes leverer COD UNG, som de har hentet ut fra nordatlantisk torsk og masseproduseres i bakterier.
COD UNG er den eneste UNG på markedet som deaktiveres fullstendig ved 55 grader, hvilket sammensvarer med temperaturen man skal kjøre neste steg av PCR-analysen på, nemlig den reverse transcriptase.
At COD UNG deaktiveres ved lavere temperaturer øker effektiviteten av analysen, da man ikke behøver varme til like høy temperatur for å fortsette prossessen.
Hvis man bruker andre tilgjengelige UNG og bare varmer til 55 vil man få problemer med kvarblivende aktivitet av UNG som degraderer det transkriberte materialet, og dermed nedsetter sensitivitet og spesifiseten av analysen.
COD UNG har altså en ganske god konkurransefordel i COVID-19-tider.
Videre vil jeg poengtere at COD UNG har samme deaktiveringstemperatur som Thermofischer sitt produkt AmpErase, hvilket kan være et sammentreff, men likevel gir den kilende tanken om at evt. er samme enzym:
COD UNG:--------------------------------------------------------- AmpErase:
cod ung AMPerase

Thermofischers AMPerase brukes for eksempel i Roches COVID-19 PCR-test:

Når man skal kjøre sin RNA-reverse transkriptase i coronatest er det viktig at man ikke har urenheter i PCR-mixen. For å få bukt med urenheter brukes DNAser, dvs. enzymer som deler DNA-strenger.
Articzymes selger dels to DNAse: https://arcticzymes.com/technology/double-strand-specific-dnases/
og dels clean-up-kits: https://arcticzymes.com/technology/kits/heat-and-run/
https://arcticzymes.com/technology/kits/pcr-decontamination-kit/

Det finurlige med articzymes DNAse er at den er varmelabil og ødelegges ved temperaturen i prossessens neste steg. Dvs. at man sparer 10-15 minutter ved å slå to fluer i et smekk (påbegynner neste steg + deaktiverer DNAsene)
Dette er igjen en konkurransefordel under pandemien da through-put og effektivitet er viktig.

I PCR-analysen skal DNA’et som produseres av den reverse transcriptasen amplifiseres.
Til dette foremål selger ArticZymes en DNA-polymerase som inaktiveres ved 50 grader:
https://arcticzymes.com/technology/isopol-dna-polymerase/

En teknikk som kommer til å være dominerende innenfor 2. generasjons COVID-19 tester er LAMP.
LAMP teknikken er isotherm, så man behøver ikke alternere temperaturen som ved PCR. Prossessen er også mye raskere enn PCR (svar på ca. 20-30 min)
LAMP teknikken benytter seg av DNA polymeraser med noe som kalles strand displacement, dvs. at de ikke begynner på samme sted på DNA-strengene hver gang.
Dette leder til at det dannes Ringformede DNA-strukterer ved tilstedeværelse av virus-RNA. Disse kan detekteres for eksempel med lysanalyse.
Articzymes leverer to DNA-polymeraser med best-in-class strand displacement:
https://arcticzymes.com/technology/isopol-sd/
https://arcticzymes.com/technology/isopol-bst/
Disse er optimale for LAMP-analyse. Den veldig høye stranddisplacement aktiviteten øker effektiviteten av analysen, og dermed through-put. Noe som ikke er dumt i ‘‘disse tider’’.

Som konklusjon vil jeg understreke at Articzymes leverer flere ulike enzymer som kan brukes i første og andre generasjons COVID-19 test, samt at flere av disse enzymene har egenskaper som gjør dem spesiellt egnet ved å øke effektiviteten av analysen og/eller treffsikkerheten.
Spørsmålet er i mine øyne ikke om Q2 kommer til å ha et økt salg til coronatester, men snarere hvor mange ganger flere enzymer som selges i Q2 i forhold til Q1 innenfor feltet. En faktor 4-5 ganger kanskje?

Jeg håper noen kan ha nytte av denne gjennomgangen av noen articzymes enzymer som kan brukes i forbindelse med COVID-19. Takk til @Bob_le_Plast som har hjulpet meg med noen av bedømningene (kommenter gjerne @Bob_le_Plast om du har ytterligere informasjon eller korrigeringer)

21 Likes

Tusen takk for god og grundig gjennomgang!
Særlig innenfor LAMP teknikken er det vel grunn til store forventninger?

2 Likes

Ja, det tror jeg, særlig på sikt. Men også innenfor vanlig PCR burde salget være bra :slight_smile:

3 Likes

ArcticZymes granted NOK 1.65 million funding from Innovation Norway for a SAN-HQ upscaling project

6 Likes

Fader det der ble en bra oppsummering!

Når det gjelder PCR og det alle snakker om ved Covid-diagnostikk og at man skal teste “halve befolkningen” i måneden, så vil jeg tro at enzymer som reduserer analyse-tiden og samtidig er nøyaktige er ettertraktet. Poenget med at eks DNaser (enzymer som fjerner genomisk DNA) effektiv inaktiveres ved lavere temperaturer enn konkurrentene er nettopp tid; Der man normalt sett innleder prosedyren med DNase, så var det tidligere normalt å inaktivere DNasen på 75-80grader før selve PCR`en (amplifiseringen/kopieringen av mål-genet) på ca 15 min.
Med Articzymes inaktiveres den på samme temperatur som første steg i PCR, altså har du spart kanskje 10% av analysetiden. Kjører man 100-300 prøver i slengen og man vil teste titusenvis av prøver i uken så er regnestykket enkelt for å effektivisere dette.

5 Likes

Det var da hinsides som den gikk på denne lille støtten :+1::beers:

Sjekk hvordan de klatrer på listen!

Er vel det eneste selskapet på den listen som tjente penger i Q1, så vel fortjent :stuck_out_tongue: