Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Støtten er finansiellt sett ubetydelig, den har symbolsk verdi og verifiserer selskapets stilling, men det viktige er gjemt et annet sted i meldingen.

‘‘The funding enables ArcticZymes to invest in more resources and fast track its endeavours to further scale SAN-HQ production and expand its support towards COVID-19 initiatives’’

''Furthermore, supply of SAN-HQ has the potential to be expanded into our partners developing viral based vaccines against COVID-19. ‘’

Dette er jo helt sykt! Det er etterspørsel etter SAN-enzymene for utvikling/manufakturering av COVID-19 vaksiner. Dette betyr jo at det ligger en kjempestor latent oppside ved godkjennelse og MASSEproduksjon av slike vaksiner!

WOW!

12 Likes

Det er nemlig helt riktig, det er her kluet i meldingen ligger. “Partners developing viral based vaccine”. Som du har beskrevet i dit tidligere innlegg.

WOOW sier jeg også.

9 Likes

Jeg synes meldingen er verdt mer enn 20% opp, vi burde ligge over 30…

I Q4 2019 økte Articzymes produksjonskapasiteten for SAN-enzymer med 100%.
Dagens melding hvor de i løpet av de neste måneder påbegynner arbeide med ytterligere utøkning av kapasiteten impliserer at produksjonen allerede er nærme/har nådd produksjonstaket.
Hva sier det om salg av SAN-enzymer i Q2 og Q3 i år, at den er i ATH selvfølgelig.

Derutover finnes den enorme underliggende drivkraften blant enzymene som brukes i COVID-19 test.

+20% er alt for magert i mine øyne :stuck_out_tongue:

12 Likes

Jeg har ett spørsmål noen av dere kanskje kan svare på. Jeg anser det som sannsynlig at Biotec kan komme ut med ett overskudd på 100mill pluss i 2020. Hvis mine antagelser slår til, hva er en rettferdig kurs for ett selskap med et slikt resultat ?. Veldig bra hvis de av dere som kan gi meg ett svar her begrunner svaret.

X faktoren er å forstå hvor stort PCR markedet er de neste kvartalene?
Så kommer masseproduksjon av vaksiner…
Articzymes er nå veldig godt posisjonert begge steder med de beste enzymene. Klarer de å produsere alt kundene vil ha?

1 Like

Et selskap som Articzymes med verdifull teknologi og patenter, repetitative inntektstrømmer, stor og holdbar vekst samt sterk og bevist innovasjonskraft skal ikke verdsettes til under P/E 30 egentlig. Man kan argumentere for at P/E skal være nærmere 40, spesiellt i et null-rente klima.

Hvis man tar Genovis (som er det selskap i norden som likner mest på AZ) så er de priset høyt over P/E 30.

Så mitt svar er at hvis articzymes gør 100 mill på EBITDA-nivå så skal selskapsverdien være 3,6 milliarder, hvilket motsvarer 75 kr aksjen, og en EV/EBITDA-multippel omkring 35.

7 Likes

AZ sine produkter er i ekstrem vekst og det kommer stadig nye og innovative produkter frem.
Med slike tall som du antyder er her 2 senario å merke seg.

1. AZ har som hårete mål å bli «one stop supplyer» de vil si en leverandør som levere alt. Med stor kontant strøm og høy prising vin det være mye enklere å ekspandere gjennom oppkjøp. ( ifølge guidingen håper AZ på minst 3 oppkjøp kommende 3 år).
    Kommer AZ i mål med dette kan verdien raskt bli over 10mrd og selv slike summer kan 10 dobles igjen på få år.
  2. Scenario 2 er at større pharma selskap ser at her er AZ en så kritisk leverandør at her vin de sikre seg gjennom eierskap, typisk blir ikke slike små selskap kjøpt opp før de når en verdi på rundt eller over 10mrd. Siste tids oppkjøp fra SEB kan gjøre oppkjøp enklere. Er det flere som konkurrerer kan prisen bli sky høy. 10 mrd er småpenger for big pharma.

Med disse 2 scenarier i bakhodet kan du trykt bruke PE på 30 vedverdi beregning.

100 mill i overskudd med PE på 30 gir 3 mrd i mcap som blir ca kurs 65 !!

5 Likes

Tusen takk! Jeg kan ikke si annet enn at jeg liker svarene :stuck_out_tongue_winking_eye:. Deler selvfølgelig optimismen, og enkelte har jo hevdet at hvis resultatet blir som jeg tror la oss si 50mill i omsettning for Q2, og man guider fortsatt økt salg. Så kan jo kursen teoretisk gå mot 100kr iløpet av året. Selv om det høres helt utrolig ut i mitt hode. :moneybag: :grinning:

1 Like

Jeg tror og at ebitda blir nermere 100 mil enn 50 mill.
Ved Q1 var fokuset at en ville få «kortvarige» effekter fra produksjon av tester, melding i går er at SAN HQ kan bli en nøkkelkomponent i vaksine.
Corona er vel en hissig influensa, SAN HQ kan bli brukt i influensavaksine i flere 10 år etter at Covid 19 er over.
Må huske at dette her her store selskaper ned milliard resultater som oppererer, får en først status som kritisk leverandør står døren på gløtt for videre ekspansjon.

Covid 19 kan ha løftet AZ 10 år frem iløpet av 1 år. !

3 Likes

Ja mye tyder på at Arctic Zymes nå har posisjonert seg midt i smørøyet vad gjelder fremtidig vaksineforskning og forskjellige former for diagnostisering og DNA-analyser. Det jeg undrer meg litt over, er at ingen meglerhus har funnet det formålstjenlig og dekke den utviklingen som har vært i selskapet det siste halve året. Eller kommet med noen analyser vidt meg bekjent. Hva tror dere dette kommer av.?

Det kommer nok om ikke så lenge, AZ er ‘‘here to stay’’, det tror jeg de finansielle husene innser snart. Kanskje etter q2?

Bare se på market cap oversikten til @Savepig over her, i takt med at Biotec avanserer på denne øker sannsynligheten for analysedekning.

3 Likes

Jeg tror det kommer av at det er Biotec som er børsnotert og AZ er et datterselskap som ligger i skyggen.
Ved navneendring, flyttet fokus til AZ og vedvarende positive resultater tror jeg vi ser noe helt annet ved årets slutt.
Søker man på biotec kommer man lett til biotec BetaGlucans med kosttilskudd, feilet fase 3 og mislykket kommersialisering av Woulgan.
Bråk på GF og aksjonær opprør er heller ikke lystig lesning

5 Likes

Stemmer bra det dere sier, kan kopiere en mail jeg fikk av IR for en del måneder siden:

"Vi har tidligere hatt analyser fra Carnegie, men de avsluttet analysene deres i løpet av 2019. Etter at MIFID II ble innført så er det større krav til uavhengighet mellom salg og analyse, noe som har gjort at vi mindre selskaper er nødt til å betale for analyser, noe som vi valgt å ikke gjøre fram til nå.

Med økt verdi på børsen så kommer økt oppmerksomhet og interesse, noe som igjen kan bety analysedekning. Dette blir eventuelt på et senere tidspunkt."

2 Likes

Gikk inn med en drøy studentpost for et par måneder siden i min gamle favoritt.

Tredobingen fram til nå - sammenholdt med nye, lovende utsikter - frister til en påplussing i løpet av sommeren.

9 Likes

Ganske finurlig lesning når man ser tilbake på denne:

“Nå sitter de igjen med noen kosttilskuddsprodukter og noen marine biokjemikalier som brukes for bioteknologisk forskning. I tillegg har de et prosjekt på en sykdom som heter oral mykositt, som er et lite område hvor sannsynligheten for suksess nå er betydelig redusert, konkluderer Jørgensen.”

2 Likes

SEB drar skikkelig på, øker stort fra dag til dag nå, kupper dei hele selskapet mon tro ?

1 Like

Det håper jeg virkelig ikke. Oslobørs har godt av å ha Articzymes i listene, ikke godt om liknende selskaper der for å si det slik. Dessuten vil jeg gjerne eie dette selskapet de neste 5 år, under genterapiboomen og liquid biopsy gjennomslaget…

5 Likes

Ja enig med deg Bra_Britt, håper ikke noen kommer og kupper selskapet. Vi er fremdeles helt i startfasen, slik jeg tolker det. Selv om kursen har gått skremmende mye, så er det mye uforløst potensialet. Men AZ kan nok være en veldig aktuell oppkjøpskandidat på dette stadiet er jeg redd for. Håper iallefall vi får mest mulig av potensialet frem i lyset før ett eventuellt bud foreligger

4 Likes

Fint med litt omtale fra Sverige og :slight_smile:

3 Likes

Hehe, var alltid bare et tidsspørsmål før snurren skulle gå i gang der (med labull i spissen), de skulle bare få tid til å kjøpe klart på 20-tallet eller hva? :stuck_out_tongue:

4 Likes