Jeg er ganske komfortabel med denne, men er det noen som ser noen skjær i sjøen mtp dagens utvikling? Eller er dette bare et normalt lite hvileskjær etter en enorm oppgang den siste tiden?
Jeg tror på sistnevnte. Mange privatpersoner på top 50 som opplever at denne har vokst seg til en veldig stor posisjon i porteføljen og ser seg nødt til å realisere noe.
Selv har jeg ikke solgt en eneste av mine aksjer innkjøpte på 6-tallet ennå.
I punktform kommer mine argument for at det finnes mere å hente her:
-
Selskapet handles fortsatt med rabatt sammenliknet med Genovis, til tross for betydelig kraftigere vekst og at selskapet har kommet mye lengre i sitt bioprossessben.
Svenskene har nå oppdaget caset og Avanzianere kommer nå til å sørge for at arbitragen mellom selskapene reduseres. -
Coronaeffekten i Q1 utgjorde anslagsvis 5 mill av omsetningen. Dette tiltross for kvartalet bare inneholdt 1 måned med coronapåvirkning (mars). Få tester var på det tidspunktet godkjente, nå finnes 100-talls tester. Thermofischer og de andre store gigantene har eksponensiellt økt sin produksjon av tester siden mars.
Anslagsvis kan man regne med at Q2 får en coronaeffekt som er 5-6 ganger større enn i q1, jeg tror ikke markedet fullt regner inn dette. -
SAN enzymene som brukes innenfor genterapi vokser i et ekstremt tempo. Hvis man ser på Q4 -19 utgjorde SAN 25 % av omsetningen, i Q1-20 utgjorde SAN 40% av omsetningen (hele 7,5 mill). Dette til tross for at Q1 sesongsmessig pleier å være SANs dårligste kvartal.
Manufaktureringen av virale vektorer for genterapien boomer, der de store gigantene øker sin produksjon eksponensiellt. I tillegg baserer hele 25% av alle COVID-19 vaksineprosjekt seg på viral vektor teknikk, som best manufaktureres med SAN.
I Q4 2019 ferdigstilte Articzymes økningen av produksjonskapasiteten (100% økning).
Allerede i børsmeldingen fra sist uke melder selskapet om at produksjonskapasiteten nå skal økes ytterligere, og får støtte for dette fra innovasjon Norge.
Dette taler for at salget avSAN-enzymene i Q2-20 sannsynligvis ligger nære produksjonstaket og dermed i ATH. -
COVID-19 vaksiner basert på virale vektorer utgjør som nevnt 25% av alle vaksinekandidater. Hvis SAN leverer til en slik vaksinekandidat og den får godkjennelse resulterer det i en utrolig etterspørsel. Dette er således en ny opsjon med stor oppside som burde prises inn i kursen. Jeg tror neppe ledelsen hadde gått ut med meldingen hvis ikke de allerede hadde avtaler eller forespørsel til bruk innom området.
-
Jethro er veldig bullish omkring 2. generasjons COVID-19 test, og da spesiellt LAMP-teknikken. Articzymes har flere enzymer som passer perfekt for denne teknikken og dette kommer antagelig til å drive salg av enzymer i Q3 og Q4 i år.
-
Selskapet skal lansere flere nye enzymer i år som skal dekke eksisterende behov hos nåværende kunder. Disse enzymene er således skreddersydde nischeenzymer som antagelig kommer til å få en flying start hos kundene hvis behov de skal dekke.
I øvrig finnes det flere andre opsjoner (med mindre oppside) i selskapet, det finnes mulighet for inorganisk vekst ved kjøp av komplimentære enzymselskaper og selskapet har utsikter til langvarig og holdbar organisk vekst med bibeholdte høye marginer (enzymbusinessen er ekstremt skalerbar)
Jeg har således ikke høydeskrekk, men prøver heller å gledes over utviklingen vi ser. På sikt tror jeg denne aksjen kommer til å stå mye høyere.
Tommelfingerregel bør være at ekstrem volatilitet oppover også utløser ekstrem volatilitet nedover. Så spørs det bare om dette blir et unntak til regelen.
Men at det er riktig og logisk at aksjen reprises utifra det gjennombruddet selskapet har hatt? 100%
Edit:
F.eks 25-27 bør man ikke bli forundret om kursen toucher nedpå.
Dette er jo sant, men gjelder spesiellt for opsjonprissettelse. Articzymes har inntektsstrømmer med vekstsatser som begge kan kvantifiseres og således ‘‘veies’’ av aksjemarkedet. Volatilt kommer det nok til å bli, det er det for de fleste vekstselskaper, men jeg tror at at mye av oppgangen man har sett kan betraktes som et unntak fra ‘‘regelen’’ og at det vi har sett er en korreksjon av en feilprissettelse.
Ser at flere av dem som driver med viral vector vaksiner også vil prøve teknologien mot ulike kreft former.
Er det ikke i designe av disse at crisp teknologien brukes? (Klipp og lim i DNA, her skulle vel komme en ny «spesial lim» iløpet av året)
Helt enig, man kan jo selvfølgelig bli fristet til og gevinstsikre litt når det går litt ned. Jeg har vurdert det rundt kurs 15, 18 og 25. Men jo mer jeg leser om caset, desto mer overbevist blir jeg om at kursen vi idag ser er basert på det fundamentalet i selskapet. Vekstpotensialet fremover er helt fantastisk. En godkjent vaksine med SAN fra AZ vil kjøre kursen svært høyt. Men også uten den lottogevinsten, er vekstpotensiale enormt. Så jeg velger og holde meg til strategien, som er i første omgang og sitte med alle aksjene på konto til etter Q2. Finnes lite som er verre enn å selge, for så å oppdage at toget går. Regner med det blir vanskelig og selge etter Q2 også, med den guidingen vi da vil få. Men den tid den sorg
ArcticZymes granted NOK 1.6 million funding from Innovation Norway for enzyme development project.
Noen tanker om dette @Bra_Britt ?
“First it is to build other core enzymes around Cod UNG specific to viral diagnostics which can be exploited in the second generation of COVID-19 diagnostic tests and tests for future emerging viruses. Secondly, it expands ongoing innovation efforts towards achieving ArcticZymes strategic goal in becoming Europe’s leading one-stop-shop for enzymes.”
De sikter iallefall høyt. Må jo tolkes positivt for framtidig testing. Får vi en bølge (tidspørsmål når) så rigger de seg klar for produksjon for en eventuell etterspørsel?
Er oppe i 10k aksjer i Biotec nå.
Spent på Q2 resultat. Skal ikke mye omsetningsvekst til for å doble resultatet.
Meldingen er kjempegod så klart. Hyggelig med ytterligere finansiell støtte, men i øvrig bekreftes også COD UNG sin spesielle posisjon i Corona diagnostikk:
‘‘Following the Covid-19 outbreak, ArcticZymes has experienced upsides in sales with numerous companies who have integrated Cod UNG into their COVID-19 diagnostic tests.’’
NUMEROUS companies, faktiskt. Kult!
Pengene skal i følge meldingen først og fremst gå til innovasjon, der nye enzymprodukter skal framskaffes til bruk i framtidens Corona-test. Legg merke til at dette i følge meldingen altså er basert på etterspørsel fra nåværende kunder. Disse enzymene blir sannsynligvis en ganske enkel upsale hos store kunder som allerede bruker COD UNG og andre AZ enzymer:
‘‘Beyond Cod UNG, viral diagnostic developers have repeatedly expressed the need for additional enzyme components not currently offered by ArcticZymes. Examples include high-grade DNA polymerases and reverse transcriptases, which are integral to PCR, LAMP and other amplification technologies. Such technologies will drive innovation of the second generation of COVID-19 diagnostic tests by commercial partners.
In the pursuit to provide a more complete commercial offering, ArcticZymes aims to supply all essential enzyme components to viral diagnostic developers.’’
Superbra at AZ har ambisjoner om å bli en ‘‘full service provider’’ innom området og skal tilby alt som trenges, framoverlent!
Hyggelig også å legge merke til at denne nye innovasjonen ikke skal stjele kapasitet fra nåværende research pipeline:
‘‘In supporting this initiative, the project will broaden and accelerate the company’s capacity to innovate and commercialize such enzymes without compromising the existing product development pipeline. The project is estimated to be completed within 18 months.’’
Vi har altså med denne meldingen fått beskjed om en kraftig ekspandert pipeline som følge av stor nåværende kundeetterspørsel. Veldig lovende synes jeg
Aner ikke om det er en kvinne som skjuler seg bak nicket Bra_Britt. Men bra er du, og er du en Britt. Så er du definitivt en Bra Britt, man kan jo bli forelsket av mindre. Og det er ikke fordi det du skriver er så positivt, men det er måten du formidler på. Takk!
Lykke til videre folkens, eg har valgt å gå ut.
Som nevnt tidligere, så mister eg litt oversikt når selskaper går fra pølsebod prising, til milliard verdier.
Da aksjen forge uke duppet under 30, ergret eg meg stort for at eg ikkje solgte da den var vel på høy rundt 38.
Gjennom helgen nå, så bestemte eg meg for at eg setter bort griskheten, å sikrer gevsinten på 30 tallet.
Dei som har vert på forumet lenge, vet at eg mangen ganger tidligere har vert med opp, og så nedigjen, i flere aksjer, uten å ta gevinster, denne hang ville eg det annerledes.
Inngangen denne gang var altså ned mot 4, solgte halvparten på første dobling rundt 8,2.
Resten ble med videre til idag, men utgang på snitt 32 ish.
Lykke til, og takk for laget for denne gang
En fantastisk avkastning! (Jeg ville nok beholdt aksjer tilsvarende 5% av porteføljen)
Ja ikke ofte det ender sånn
Ser den at det kunne være smart å holde igjen noe, men denne gang bestemte eg meg bare for å løse alt inn å være godt fornøyd med reisen.
Second corona wave på gang i USA etter idiotoppførsel i folkemengder en uke på rad. Videre så boomer Corona cases ipå sørlig halvkule… Og når August kommer så er det i gang igjen på Nordlige. Biotec kommer til å bygge mye cash fremover og Q2 og Q3 vil langt overgå Q1. Profit warning?
Kan vel nesten kalle de siste meldingene det, det tyder ihvertfall ikke på dårlig salg fremover.
Hørte igjennom q4 webcasten igjen, og når Holter kommenterer produksjons oppskalering av SAN sier han ikke 100% økning, men “10-100 fold” økning. Tenk også at y/y salget av SAN økte ca 300%+ i Q1. Fra 25% til ca 40% av enzymsalget. Så kom Corona…
På tide å ta 10 k Bio igjen?
Eller skal jeg forsøke meg på en frekkis på 27 i morgen. Faren med det er at man mister fort den billige inngangen nå.
Hehe, vanskelig å si disse kortsiktige svingningene, men ser at top 50 har økt jevnt å trutt fra 46 til 51% de siste ukene. Jeg selger ihvertfall ikke på disse nivåene da jeg tror selskapet har mange år foran seg meg veldig god vekst
MCAP på 1.4 milliarder for et biopharm selskap med solid positivt resultat skal være veldig billig.