Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Overreaksjon? Fyller på mens prisen er lav

noe jævlig :open_mouth:

Traff helt eksakt på 60-streken jeg hadde i mitt chart. Tar inn igjen ganske mye aksjer.

2 Likes

Jeg er nybegynner på børs og trenger litt hjelp til å forstå hva som skjer her. Slik jeg leser børsmeldingen var resultatet bra og utsiktene framover gode. Dette gjelder både leveranser til eksisterende kunder (ikke covid-drevet) og Kina-avtalen. Covid-relatert salg var jo egentlig en bonus, og det har blitt fremholdt at salgsvolumet på dette segmentet var uforutsigbart (jf. Q2-repporten).

Reaksjonen i dag var motsatt. Skyldes kursfallet at resultatet ikke var godt nok, dvs. ikke nådde opp til best case-scenariet? Eller var aksjen overpriset gjennom hele kvartalet? Jeg er bare overrasket over et fall i denne størrelsesordenen.

1 Like

Hvis du lærer deg å fokusere mye mer på prising av selskapet enn kurs på aksjen, så har du tatt et langt steg fremover. :slight_smile:

I skrivende stund er AZT priset til 2,9 milliarder for disse tallene:

Det er ikke konkursprising akkurat

· Annual group sales exceed 100 MNOK for the first time
· Gross profit for the Group improved 65% to NOK 26.0 million (Q3 2019: NOK
15.7 million)
· ArcticZymes had Q3 sales of NOK 19.5 million growing by 63% (Q3 2019: NOK
12.0 million)
· Biotec BetaGlucans had Q3 sales of NOK 11.2 million growing by 7% (Q3 2019:
NOK 10.5 million)
· The Group delivered positive EBITDA with NOK 10.1 million (Q3 2019: NOK 0.8
million)
· Cash-flow for Q3 was positive NOK 13.6 million (Q3 2019: NOK 0.7 million)
giving a cash balance of NOK 69.7 million (Q3 2019: NOK 22.1 million)

2 Likes

Største korreksjonen til nå i den oppadgående trenden tyder på en “Change of Character”. Kan forvente en sidelengs tradingrange videre.

Log Chart

Non Log Chart

Verdt å ha i bakhodet er at man fremdeles ikke har hatt en skikkelig BUA i det store bildet. Mest åpenbare nivå da er rundt 40 og 20…
Sier ikke at den skal ned der. Men ved brudd ned pga. børsuro, ikke bli overasket om den dipper.

4 Likes

Klar salgsmiss dette kvartalet, særlig Covid relatert, mye var dog ikke AZT sin feil.
Synes det stod mye annet spennende i rapporten, så for de som ser litt lenger en fra kvartal til kvartal så er caset veldig solid synes jeg. Oppsummering fra labull på twitter her for de som ikke har sett den:

Jeg er også overasket over et så stort fall, og jeg mener det er en klar overreaktion.

Men jeg tror man skal forholde seg til om man er kortsiktet eller langsiktet investor. og det er nokk de kortsiktede som styrer nedsalget. Man kan altid diskutere om Market Cap er rigtig (MC), men selskaber handles på forventninger, og de forward looking statements for AZ er ganske amazing.

Jeg er personlig langsiktet investor og det jeg legger vekt på er 4 vigtige ting i dagens presentation.

  1. First customer integrates our
    technology into their Covid-19
    LAMP based diagnostic test.

Dette kan bli en game changer for AZT. Covid er kommet for å bli ihvertfall de neste 2-3 år, og en av de beste måter å kontrollere denne på er å teste. LAMP teknologien sammen med AZT enzym vil gjøre at man med stor sikkerhet kan få test svar på 15 min. De rapid test som finnes i dag har en alt for høy usikkerhet. Derfor er det meget opløftende at de er igang med første kunde her, og jeg tror det er Thermo Fisher, som er stærke på test området.

  1. 3 day cGMP audit from a top tier
    Pharmaceutical company

Denne audit er ikke noen enkel sak å bestå, og Jethro sa at denne gikk fint. Samtidig er dette en top 10 BP. som ønsker å bruke HL-SAN på flere av deres sites rundt om i verden. De skal nok komme igang med denne kunde, og det er en stor anerkendelse at top 10 BP går igang med AZT, flere vil følge.

  1. Første kundeordre på 3. mio

Siste Q var det ordre på 1 mio som var begynt å komme, nu er det 3 mio. Det sier meg at flere kunder definitivt har valgt AZT, og at de er igang med å transformere ordre væk fra den “gamle” leverandør og over til AZT. Jeg er ganske sikker på at flere AZT kunder vil gjøre det samme, og man skal huske på at kundernes reelle forbruk er blindet for AZT, Min erfaring sier at hvis kunderne først har valideret teknologien og fundet denne i orden, så går de all inn, og så konverterer de stort set alt de kan over på denne.
Derfor forventer jeg flere større ordrer både fra de kunder de har i dag, og nye som måtte komme.

  1. Introduktionen i Asia.

Som Jethro beskrev, så dypper de tåen i dette gigant marked. Og Simcere Diagnostics er ikke noen liten spiller på dette market. En vigtig point er at mange asiatiske selskaper som vil ha acces til det amerikanske og europeiske market har behov for å matche den høje standard og kvalitet som vi stiller. Derfor søker de kvalitets bedrifter som AZT, som skal inn i deres produkt sortiment.
Det Asiatiske market er kjempestort, og de på ingen måte noen sinker. Hvis alt spiller så rykker de meget raskt.
Derfor har jeg stor tro på at vi allerede i H1, 2021 vil se god aktiviter og salg her.

At kvartalene flukterer er bare naturlig, men alt som er blitt sagt i dag tyder på fortsat god vækst for AZT, og potensialet utvides for hver eneste Q presentation.

Jeg tror derfor at de som selger i dag blir taperne, mens de som kjøper blir vinnerne.

23 Likes

Takk for en flott og balansert/innsiktsrik oppsummering fra Q3. Viktig å se litt bakenfor tallene og hva som potensielt kan komme her.

Jeg synes selskapet har vært overpriset gjennom kvartalet. Går vi tilbake til perioden januar-april var selskapets verdi rundt 300 millioner. Q2 var første kvartalet de gikk i pluss og fikk overskudd. Vel og bra, og det fortjener en god stigning i aksjekursen. Jeg forventet kanskje en dobling eller tre dobling opp mot 1 milliard i mcap. Synes 3mrd i mcap er for mye for et selskap som sitter med kvartalsvise overskudd på rundt 25 mill.

Hvis vi ser for oss et grovt estimat på 100 mill inntekter i året, og mcap på 3 milliarder har de en P/E på nærmere 30. Noe jeg synes er høyt, men kan selvfølgelig være mulig for et selskap i stor vekst.

Snakker kun ut i fra tallene som er rapportert, og jeg kjenner ikke til potensial og utsiktene til selskapet. i Q2 var jo dette å treffe gullfuglen om man gikk inn i selskapet. Så må man se på pris vs mcap etterhvert som det kursen utvikler seg.

2 Likes

Det er jo nettopp utsiktene og fremtidig potensiale, som gjør at selskapet prises som det gjør. Så da anbefaler jeg at du leser deg opp på det som ligger bak tallene. Kanskje det kan øke din forståelse.

Noen store endringer på aksjonærlisten ?

Den virkelige veksten har vil komme med SAN i 2021, rapporten svekker på ingen måte de forventningene.
Kundene strømmer på, eksisterende kunder kjøper større orde, i Q2 og Q3 samlet ble det solgt SAN for 23mill(12+11), produksjonskapasiteten skal 10-100 dobles med prøvekjøring av prosess utstyr i Q4. I Q1 2021 er en klar med mye høyere produksjons kapasitet. Dagens kapasitet er beviselig minst 50mill årlig ganger du med 10 blir det 500mill. 10 er for ordens skyld det laveste tallet i området 10-100.

Fra Q2 fikk vi vite at ingen av de over 100 kundene var kommet til kommersialisering, leveransene øker jo lenger i utviklingen kundenes produkter kommer. ReiThera har covid 19 vaksine som de forventer vil komme over i fase 2 iløpet av Desember, videre fase 3 og mulig endelig godkjenning i Q2 ?
Kina avtalen er primært vedrørende SAN, revisjon av Top 10 big pharma gjaldt SAN.

Kan dette være 3 mill kunden ?

De har jo også en ambisjon om oppkjøp, men dette er vist satt i bero p.g.a. Covid-19.

1 Like

Du svarte det på spørsmålet fra datadriven på om aksjen hadde vært overpriset gjennom hele kvartalet. Jeg prøvde å tenke på datadriven kunne bruke svaret til, og egentlig hva andre kunne bruke det til også.

Du, og mange andre på forumet, er flinke på henholdsvis analyse av det fundamentale, TA og å lese mellom linjene på de faktisk medisinske resultatene som leveres, og hva det innebærer.

Derimot, for å kjøpe/selge selve aksjen er det bare to faktorer som hver enkelt har kontroll på - hvor mange aksjer ønsker man å selge/kjøpe og til hvilken pris.

Majoriteten av aksjene på OSE (i alle fall de famøse/infamøse) er priset for høyt iht det læreboka sier er fornuftig prising. Dette blir påpekt i omtrent annenhver kommentar i hver eneste tråd, kjapt parert med kommentarer på potensiale, forventninger etc.

Så, som du sier, så har sikkert datadriven (og jeg også for den del) tatt et langt steg frem ved å fokusere slik du foreslår. Likevel, det er ikke like nyttig som forklaring på AZTs 20-25% dropp etter rapportering som var det datadriven lurte på. Det forklares vanligvis med gevinstsikring, men den pleier ikke å se helt slik ut og gir heller ikke normalt så store utslag. Dette så mer ut som “dagen etter emisjon” tall.

Skal man følge det du sier, som jeg tror er et godt råd, så må man kanskje bare innse at børsen ikke er for oss og heller sette pengene i indeksfond. Det er derimot verken noe morsomt eller spennende :blush:

Jeg lurte derfor på om du kunne utdype litt om hvorfor du mener det du sier er svaret på det datadriven lurer på? AZT var vel priset langt over fornuftig pris ift resultater, sikkert hovedsakelig på forventninger. Det var sikkert alle klar over, men hvorfor den enorme droppen og at den nå forblir stabil der? Er det så enkelt som at dette er den prisen du mener tallene sier er den riktige?

Jeg mente ikke å si at jeg hadde svaret på det han spurte om. Jeg ville bare gi han positiv feedback på at han stilte et av de rette spørsmålene han bør bruke som utgangspunkt for sine egne betraktninger og vurderinger. :slight_smile:

Er så mange som kommer på forum og bare JAMMEN HVORFOR ER AKSJEN NED

For veldig ofte så er det veldig mye viktigere å passe på å stille seg spørsmålet “hvorfor har aksjen gått opp” i forkant av en rapport, heller enn hvorfor den faller når folk tar gevinst eller blir skuffet eller hva som helst.

2 Likes

“Hvorfor er aksjen ned”- spørsmålet…

Ja, det har du rett i, og jeg har selvsagt tenkt samme tanke selv også. Heldigvis er jeg ikke katolikk så jeg slipper noe skrifting ifm det :slight_smile: .

Da skjønner jeg, takk :+1: . Jeg tolket det nok litt dypere enn det som var tenkt, men klarte ikke helt å se hva det var, så jeg ble nysgjerrig på hva du mente bare.

Dette er jo en typisk trend, spesielt på de volatile aksjene, men skjer også for andre mer “solide” aktører. Jeg sitter long med feks Kitron som også led litt samme skjebne i går. Derimot ikke like mye, og det som har forundret meg litt med AZT var mer omfanget av fallet.

Rent teknisk så syntes jeg den siste oppturen gikk alt for langt ift hvor mye volum det var, og da blir ofte rekylen tilbake uforholdsmessig stor.

Kan vel være en fordel å alltid ha en exit før disse kvartalsrapportene - spesielt dersom det har vært en sterk stigning på forventninger på relativt lavt/middels volum. Nesten bedre å gå glipp av en mulig (uvanlig/uventet) opptur etterpå enn å få en allerede god gevinst ødelagt.

De fleste vil muligens ha i pose og sekk og venter derfor til dagen etter rapporteringen, noe som jo som regel fører til en meget kortvarig oppgang før det kommer et større eller mindre fall. Sikkert litt for å få en bonusgevinst om man er godt kjent med denne tendensen. For AZT var det derimot ikke noen minutters opptur først, så det ble kanskje et skjær i sjøen for enkelte.

Hadde jeg vært skikkelig god på dette så hadde sikkert fargen på tallene mine være grønne også, slik som dine :rofl:. Jeg sjekket litt historikk, og fant ut at de hadde vært det om jeg hadde beholdt den porteføljen jeg satt med 16 mars - rett før det snudde. I stedet prøvde jeg å være smart, men det funket ikke helt, hehe (med BGBIO og PCIB i hovedsak).

Hvordan selskapets hovedaksjonær ser på ståa

6 Likes